جدیدترین اخبارجهان

حماس ۱۷ گروگان دیگر را در سومین روز آتش بس اسرائیل و غزه آزاد کرد

سازمان زندانهای اسرائیل همچنین ۳۹ فلسطینی را بر اساس توافق نامطمئن آزاد می‌کند

حماس ۱۷ گروگان دیگر را در سومین روز آتش بس اسرائیل و غزه آزاد کرد

حماس روز یکشنبه ۱۷ اسیر از جمله ۱۴ غیرنظامی اسرائیلی را در حالی که آتش بس مخاطره آمیز در غزه به سومین روز کشیده شد، آزاد کرد.

حماس 17 گروگان دیگر را در سومین روز آتش بس اسرائیل و غزه آزاد کرد
حماس ۱۷ گروگان دیگر را در سومین روز آتش بس اسرائیل و غزه آزاد کرد

به گفته حماس و ارتش اسرائیل، گروگان هایی که به کمیته بین المللی صلیب سرخ تحویل داده شدند، سومین گروهی بودند که در همین چند روز آزاد شدند و شامل سه شهروند تایلندی بودند.

ارتش اسرائیل گفت که صلیب سرخ ۱۳ زن و کودک را به مجاورت حصار مرزی در مرکز نوار غزه منتقل کرده که بیشتر آنها با کاروان خود را به پایگاه ارتش نزدیک و یک نفر از طریق هلیکوپتر به بیمارستان منتقل شده است.

یک اسرائیلی-روسی دوتابعیتی و سه تایلندی قبل از سفر به اسرائیل توسط صلیب سرخ از طریق گذرگاه مرزی رفح به مصر منتقل شدند.

به گفته دفتر نخست وزیر اسرائیل، گروه گروگان های آزاد شده شامل آلما آبراهام ۸۴ ساله و ابیگیل ایدان، ۴ ساله، دو تابعیتی اسرائیلی-آمریکایی بود. در مجموع ۹ کودک اسرائیلی در آخرین دسته از گروگان های آزاد شده بودند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در سخنانی پس از آزادی گروگان‌ها، داستان ایدان را برجسته کرد و گفت که مادر و پدرش قبل از گروگان گرفتن در مقابل او کشته شدند و او تولدش را در اسارت جشن گرفت. آنچه او تحمل کرد غیرقابل تصور است. کاش من آنجا بودم تا او را نگه می داشتم.

سازمان زندانهای اسرائیل روز یکشنبه ۳۹ زندانی فلسطینی را بر اساس توافقی که هفته گذشته با میانجیگری قطر، آمریکا و مصر انجام شد، آزاد کرد.

حماس 17 گروگان دیگر را در سومین روز آتش بس اسرائیل و غزه آزاد کرد
حماس ۱۷ گروگان دیگر را در سومین روز آتش بس اسرائیل و غزه آزاد کرد

حماس اعلام کرد که ران کریووی ۲۵ ساله که تابعیت دوتابعیتی اسرائیلی-روسی را دارد، به عنوان ژست «قدردانی» از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به خاطر حمایتش از آرمان فلسطین، آزاد کرد.

قرار است هر دو طرف به تعهدات روزانه خود برای حفظ توافق عمل کنند. اواخر روز شنبه، حماس ۱۳ غیرنظامی اسرائیلی و چهار شهروند تایلندی را آزاد کرد. مقامات اسرائیلی نیز به نوبه خود ۳۹ فلسطینی را آزاد کردند.

اسرائیل متعهد شده است که حمله نظامی خود به نوار تحت حاکمیت حماس را برای مدت زمان توافق که از روز جمعه اجرایی شد، متوقف کند. گروه مبارز فلسطینی نیز آتش خود را متوقف کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه در اولین بازدید خود از نوار غزه از زمان آغاز جنگ، با نیروهای اسرائیلی در داخل غزه دیدار کرد.

ما برای این جنگ سه هدف داریم، حذف حماس، بازگرداندن همه گروگان‌هایمان و اطمینان از اینکه غزه دوباره به تهدیدی برای اسرائیل تبدیل نمی‌شود. من اینجا هستم تا بگویم ما تا پایان ادامه خواهیم داد تا پیروزی، هیچ چیز ما را متوقف نخواهد کرد.

حماس روز یکشنبه تایید کرد که چهار فرمانده ارشد از جمله احمد الغندور، فرمانده تیپ شمال غزه و ایمن سیام، رئیس نیروهای موشکی این گروه در حملات هوایی اسرائیل قبل از توقف درگیری ها کشته شده اند.

یک مقام ارشد نظامی اسرائیل هفته گذشته گفت که از زمان آغاز جنگ بیش از ۵۰ فرمانده حماس و هزاران جنگجو کشته شده اند.

حماس 17 گروگان دیگر را در سومین روز آتش بس اسرائیل و غزه آزاد کرد
حماس ۱۷ گروگان دیگر را در سومین روز آتش بس اسرائیل و غزه آزاد کرد

مقامات بهداشت فلسطین روز یکشنبه گفتند که نیروهای اسرائیلی که در کرانه باختری فعالیت می کنند از صبح روز شنبه حداقل هشت فلسطینی از جمله حداقل یک شبه نظامی را کشته اند. در جریان درگیری های کنونی بیش از ۲۰۰ فلسطینی در کرانه باختری کشته شده اند.

تبادل گروگان و زندانی روز یکشنبه سومین مورد در همین چند روز بود. روز جمعه ۱۳ غیرنظامی اسرائیلی و ۱۱ تبعه خارجی به همراه ۳۹ زن و کودک فلسطینی آزاد شدند.

گمان می رود که حماس و دیگر گروه های شبه نظامی مستقر در غزه هنوز حدود ۱۸۰ اسرائیلی و اتباع خارجی را در بازداشت نگه دارند. آزادی اتباع خارجی علاوه بر شروط معامله گروگان های اسرائیلی صورت گرفته است.

امدادگران و مقامات غربی نسبت به دشواری انتقال کمک ها به غزه به دلیل موانع لجستیکی و بازرسی های اسرائیل هشدار داده اند.

مقامات نظامی سازمان ملل و اسرائیل اعلام کردند که حدود ۲۰۰ کامیون کمک، از جمله سوخت و گاز پخت و پز، روز شنبه از طریق مصر وارد این نوار شد و انتظار می‌رود که تعداد کامیون‌های مشابه روز یکشنبه باشد. محموله‌های ارسالی از روز جمعه تاکنون، بزرگترین محموله‌ها به غزه از زمان آغاز جنگ توسط اسرائیل بوده است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا