ایرانجدیدترین اخبار

کنعانی گروه‌های مقاومت به عنوان نیروهای نیابتی ما شناخته نمی‌شوند

کنعانی گفت پایگاه‌های آمریکا در منطقه در معرض تهدید گروه‌های شبه‌نظامی قرار دارند

کنعانی گروه‌های مقاومت به عنوان نیروهای نیابتی ما شناخته نمی‌شوند

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، ناصر کنعانی در یک نشست خبری در تاریخ ششم آذر، دوباره ایالات متحده آمریکا را به دخالت و نقش داشتن در جنگ تمام‌عیار علیه غزه متهم کرد و گفت که جمهوری اسلامی خواهان پایان جنگ است و برای تحقق این موضوع با دبیرکل سازمان ملل متحد و مقام‌های کشورهای مختلف رایزنی می‌کند.

کنعانی گروه‌های مقاومت به عنوان نیروهای نیابتی ما شناخته نمی‌شوند
کنعانی گروه‌های مقاومت به عنوان نیروهای نیابتی ما شناخته نمی‌شوند

سخنگوی وزارت امور خارجه، با اشاره به اینکه حضور ناوگان آمریکا در منطقه به منظور حمایت از اسرائیل است، ادعا کرد که حضور نیروهای این کشور در منطقه همواره باعث ناامنی و عدم ثبات شده است.

کنعانی در ادامه گفت که جمهوری اسلامی در امنیت و ثبات منطقه نقش مثبتی ایفا کرده و افکار عمومی فریب اظهارات فرافکنانه و اتهام‌های واهی آمریکا علیه جمهوری اسلامی را نمی‌خورد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره هدف قرارگیری پایگاه‌های آمریکا از طرف گروه‌های مقاومت تحت حمایت ایران، مسئولیت را از جمهوری اسلامی سلب کرد و گفت که ما بارها اعلام کرده‌ایم که در این ارتباط نقشی نداریم و این اقدامات نشان از واکنش طبیعی مردم و گروه‌های مقاومت به نقش غیرسازنده آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی و حضور غیرقانونی این کشور در خاک برخی از کشورهای منطقه، از جمله سوریه، است.

کنعانی در ادامه آمریکا را به گسترش حملات تهدید کرد و گفت در صورت تداوم حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی امکان تکرار این قبیل اقدام‌ها از سوی گروه‌های مقاومت متصور است. وی ادعا کرد که گروه‌های مقاومت نماینده ملت‌های خود هستند و به عنوان نماینده جمهوری اسلامی شناخته نمی‌شوند.

کنعانی درباره توقیف کشتی‌های اسرائیل توسط جوثی‌های یمن، ادعا کرد که این اقدام انصارالله یمن هیچ ارتباطی با جمهوری اسلامی ندارد و این گروه‌ها در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی اقدام می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در ادامه افزود ما اطلاع دقیق داریم که آمریکا برای ارسال تجهیزات و تسلیحات نظامی به رژیم صهیونیستی از پایگاه‌های منطقه‌ای‌اش استفاده می‌کند و ما به طرف‌هایی در منطقه این اطلاعات را ارسال کردیم.

کنعانی گروه‌های مقاومت به عنوان نیروهای نیابتی ما شناخته نمی‌شوند
کنعانی گروه‌های مقاومت به عنوان نیروهای نیابتی ما شناخته نمی‌شوند

کنعانی با طرح این ادعا که کمک‌های بشردوستانه به غزه با پیگیری و توجه جمهوری اسلامی انجام شده است و گفت که اسرائیل جز در برابر زور تمکین نمی‌کند و فشارهای بین‌المللی برای بازگشایی مسیرهای ارسال کمک‌های بشردوستانه باید بیشتر شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه سپس گفت که جمهوری اسلامی راه‌حل دو کشوری را در مورد فلسطین به عنوان یک رویکرد واقع‌بینانه نمی‌داند. در حالی که در مورد امور فلسطین دخالت آشکاری دارد، او ادعا کرد که آن‌ها حق دارند درباره آینده خود تصمیم بگیرند و طرف‌های جهان جز تسلیم در برابر ملت فلسطین هیچ راه دیگری نخواهند داشت.

ناصر کنعانی جنگ غزه را به آمریکا نسبت داد و ادعا کرد که اگر دولت آمریکا حضور نداشت، این جنگ رخ نمی‌داد. طبق گفته او، این کشور توانایی تأثیرگذاری بر اسرائیل را داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه بزرگ‌ترین کمک آمریکا به مسئله فلسطین را توقف حمایت‌های بی‌بدیل از اسرائیل دانست. او ادعا کرد که طرح‌های آمریکا درباره جنگ غزه واقع‌بینانه و بر پایه عدالت و انصاف نبوده و به منطقه و فلسطین کمکی نکرده است.

کنعانی در ادامه افزود دولت آمریکا تمایل دارد آنچه را در جنگ علیه غزه به دست نیاورده است، از طریق شورای امنیت و در مسیر سیاسی به دست آورد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی درباره بیانیه اخیر سه کشور اروپایی نیز گفت که بندهای برجام بر پایه تعهدات متقابل است و تمام اعضا باید به طور یکسان به تعهدات خود عمل کنند.

کنعانی گروه‌های مقاومت به عنوان نیروهای نیابتی ما شناخته نمی‌شوند
کنعانی گروه‌های مقاومت به عنوان نیروهای نیابتی ما شناخته نمی‌شوند

او یک بار دیگر ادعا کرد که فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی صلح‌آمیز است و گفت که تهران به همه تعهدات خود عمل کرده است، اما برخی رفتارها به نحوی است که به نظر می‌رسد ایران با نقض قطعنامه ۲۲۳۱، از پیمان برجام خارج شده است.

کنعانی کشورهای اروپایی را به انگیزه سیاسی متهم کرد و مدعی شد که برخی طرف‌ها تعمدا تعهدات داوطلبانه را با تعهدات قانونی مخلوط می‌کنند و تلاش می‌کنند با پنهان کردن برخی واقعیات به جمهوری اسلامی اتهام بزنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی را تحت نظارت و ارزیابی صحت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توصیف کرد و افزود که همکاری بین دو طرف بر اساس توافق امضا شده، همچنان ادامه خواهد یافت.

او درباره توافق هسته‌ای گفت که مسیر مذاکرات و گفت‌وگوهای دیپلماتیک در خصوص توافق برجام همچنان باز است و جمهوری اسلامی تمایل دارد به منظور بازگشت همه طرف‌های برجامی به تعهداتشان، به صورت متعهدانه مذاکره کند و هیچ محدودیتی در این خصوص وجود ندارد.

در پاسخ به سؤالی درباره احتمال فعال شدن مکانیسم ماشه در برابر جمهوری اسلامی، ناصر کنعانی گفت که هیچ تهدیدی بالای سر جمهوری اسلامی نیست و ایران به‌اندازه کافی اقتدار سیاسی، دفاعی و نظامی دارد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا