ایرانجدیدترین اخبار

کنعانی: تمایلی به گسترش جنگ نداریم؛ گروه‌های مقاومت در تصمیم‌گیری خود مستقل هستند

سخنگوی وزارت خارجه: جمهوری اسلامی به ایجاد دولت واحد فلسطینی از بحر تا نهر پایبند است

ناصر کنعانی: تمایلی به گسترش جنگ نداریم؛ گروه‌های مقاومت در تصمیم‌گیری خود مستقل هستند

در حالی که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان به طور صریح اعلام کرده که جمهوری اسلامی از گروه‌های مقاومت حمایت می‌کند، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفت که گروه‌های مقاومت به دستورات تهران عمل نمی‌کنند.

کنعانی: عدم تمایل ما به گسترش جنگ؛ گروه‌های مقاومت در تصمیم‌گیری خود مستقل هستند
کنعانی: عدم تمایل ما به گسترش جنگ؛ گروه‌های مقاومت در تصمیم‌گیری خود مستقل هستند

در نشست خبری روز دوشنبه، ۲۲ آبان، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، اتهام‌زنی و حمایت غیرقابل قبول از اسرائیل را به آمریکا نسبت داد و با بیانیه‌ای تهدیدآمیز گفت: ادامه پشتیبانی آمریکا از جنایت‌های رژیم صهیونیستی ممکن است باعث ایجاد شرایط مناسب برای گشایش جبهه‌های جدید شود.

ناصر کنعانی گفت: آمریکا باید درک کند که تنها با قطع فوری کشتار، برطرفی کامل محاصره انسانی و خروج نظامیان از منطقه از احتمال گسترش جنگ به سایر مناطق جلوگیری خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی گغت که حاکمان این کشور هرگونه راه‌حل دوکشوری در موضوع فلسطین را انکار می‌کنند.

ناصر کنعانی افزود: جمهوری اسلامی به تشکیل دولت واحد فلسطینی از بحر تا نهر اعتقاد دارد و این موضوع توسط ابراهیم رئیسی در اجلاس ریاض نیز مطرح شده است.

سخنگوی وزارت خارجه رژیم ایران با سلب مسئولیت از جمهوری اسلامی در افزایش درگیری ها، به دلیل دخالت نیروهای مقاومت گفت: آمریکایی‌ها به ما پیام داده‌اند که هدف آنها گسترش جنگ نیست و ما را تشویق کردند که از نفوذتان برای جلوگیری از گسترش درگیری استفاده کنیم. در پاسخ، بیان کردیم که گروه‌های مقاومت مستقل تصمیم‌گیرنده هستند و این گسترش درگیری از دخالت آنها ناشی شده است.

او حضور نیروهای آمریکایی در سوریه را به عنوان اشغالگرانه توصیف و ادعا کرد که اقدامات گروه‌های نیابتی در آن منطقه هیچ ارتباطی با جمهوری اسلامی ایران ندارد.

کنعانی: عدم تمایل ما به گسترش جنگ؛ گروه‌های مقاومت در تصمیم‌گیری خود مستقل هستند
کنعانی: عدم تمایل ما به گسترش جنگ؛ گروه‌های مقاومت در تصمیم‌گیری خود مستقل هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم آخوندی، آمریکا را به عنوان مسئول ادامه درگیری در غزه و مانع آتش‌بس دانست و با طرح این ادعا که جمهوری اسلامی ایران به دنبال گسترش جنگ نیست، تاکید کرد: توقف جنگ یک خواست جهانی است، اما آمریکا و چند کشور اروپایی از آن حمایت نمی‌کنند.

او به کشورهای اروپایی مانند فرانسه کنایه زد و گفت: این کشورها باید به جای ارسال پیام‌هایی که حمایت ضدانسانی از رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهند، فشارهایی را بر این رژیم اعمال کنند تا به جنایاتش علیه مردم فلسطین پایان دهد.

ناصر کنعانی در ادامه گفت کشورهای جهان تلاشی برای متوقف کردن درگیری در غزه نمی‌کنند.او همچنین تلاش کشورهای اسلامی در اجلاس ریاض را به جمهوری اسلامی نسبت داد و ادعا کرد که این نشست با تلاش‌های دیپلماتیک ایران و همکاری عربستان سعودی برگزار شده است و با مشارکت کشورهای عربی و اسلامی در بسیج افکار عمومی به سوی جنایت‌های صهیونیستی، موفقیت آمیز بود.

کنعانی گفت، توقف جنگ، برطرف کردن محاصره، ارسال فوری کمک‌های انسانی و مقابله با تبعیض و کوچاندن اجباری مردم غزه، چهار اولویت اصلی ایران برای پایان دادن به درگیری‌هاست و تلاش‌های دیپلماتیک در این زمینه همچنان ادامه خواهد داشت.

او با تأکید گفت: دولت‌های اسلامی باید قطع مناسبات سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی و اخراج سفرای این رژیم را در دستور کار خود قرار دهند.

او در بخش دیگری از سخنان خود به مدافعان حقوق بشر اشاره و اظهار کرد که آنها به تهدید هسته‌ای و بمب‌های فسفری اسرائیل توجه نمی‌کنند.

کنعانی: عدم تمایل ما به گسترش جنگ؛ گروه‌های مقاومت در تصمیم‌گیری خود مستقل هستند
کنعانی: عدم تمایل ما به گسترش جنگ؛ گروه‌های مقاومت در تصمیم‌گیری خود مستقل هستند

ناصر کنعانی در پایان گفت: حمایت جمهوری اسلامی از مقاومت فلسطین در برابر رژیم غیرقانونی صهیونیستی یک امر آشکار است و ما آن را پنهان نمی‌کنیم و به حمایت سیاسی و معنوی از گروه‌های مقاومت ادامه خواهیم داد.

در بخش دیگری از کنفرانس خبری روز دوشنبه، ناصر کنعانی از تقویت روابط بین تهران و قاهره خبر داد و اظهار کرد که این امر به نفع هر دو طرف و کشورهای منطقه است. جمهوری اسلامی بهبود شرایط در یمن را در نظر گرفته و سفیری را به این کشور اعزام خواهد کرد.

این مقام دولتی درباره روابط بین جمهوری اسلامی و عربستان سعودی گفت شرایط مناسبی برای همکاری اقتصادی و تجاری بین دو کشور فراهم شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تامین حقابه دریاچه هامون از رودخانه هیرمند و همچنین نتایج مذاکرات با طالبان، شفاف نبود و تنها گفت که نتایج سفر هیئت طالبان به ایران امیدبخش بود.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا