جدیدترین اخبارجهان

دیوید کامرون وزیر خارجه بریتانیا شد

کامرون: اگرچه با برخی از تصمیمات ریشی سوناک مخالفم، اما دعوت او را با کمال میل پذیرفتم

دیوید کامرون وزیر خارجه بریتانیا شد

دیوید کامرون، پس از گذشت هفت سال، به عنوان یکی از سیاستمداران بازگشت و به عنوان وزیر خارجه بریتانیا منصوب شد.

روز دوشنبه ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان)، دیوید کامرون در بیانیه‌ای اعلام کرد که با کمال میل و با هدف خدمت به کشور، دعوت ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، برای تصدی وزارت خارجه را پذیرفته تا قسمتی از قوی‌ترین تیم ممکن در ما قبل از انتخابات سال ۲۰۲۴ باشد.

دیوید کامرون وزیر خارجه بریتانیا شد
دیوید کامرون وزیر خارجه بریتانیا شد

او بیان کرد که هرچند با برخی از تصمیمات فردی ریشی سوناک مخالف است، اما باور دارد که نخست‌وزیر در زمان‌های سخت، رهبری نمونه‌ای از خود به نمایش می‌گذارد. کامرون افزود که امیدوار است از تجربه خود به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار به مدت ۱۱ سال و نخست‌وزیر بریتانیا به مدت شش سال، در کنار نخست‌وزیر بریتانیا، برای مقابله با چالش‌های حیاتی بهره‌برداری کند.

دیوید کامرون که بازگشتش به عرصه سیاست بسیار غیرمنتظره بود، در سال ۲۰۱۶ در نتیجه یک رای گیری مهم در بریتانیا درباره عضویت در اتحادیه اروپا شکست خورد و با استعفا از سمت خود، از سیاست کناره گرفت. پس از آن، وی بیشتر وقت خود را صرف نوشتن خاطرات و ایفای نقش‌های تجاری محدود کرد.

او که با پیروزی اولین بار خود در انتخابات سال ۲۰۱۰، پایانی به ۱۳ سال حاکمیت حزب کارگر در بریتانیا داده بود، در تلاش بود تا راهی برای حفظ یکپارچگی حزب محافظه‌کار پیدا کند. اما ساعاتی پس از اعلام نتیجه منفی همه‌پرسی بحث‌برانگیز برگزیت و مخالفت با ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا، از مقام نخست‌وزیری استعفا کرد.

دیوید کامرون در سال ۲۰۰۱ وارد پارلمان بریتانیا شد.

در طول دوران حکومت حزب کارگر تحت رهبری تونی بلر، او به سرعت مسیر ترقی در حزب محافظه‌کار بریتانیا را طی کرد. در نهایت، در سال ۲۰۰۵ به عنوان رهبر این حزب منتخب شد.

او تا جایی که ممکن بود، تلاش کرد از بحث درباره اتحادیه اروپا که از زمان نخست‌وزیری مارگارت تاچر در دهه ۸۰ به یک مسئله حساس برای حزب محافظه‌کار تبدیل شده بود، دوری کند.

دیوید کامرون وزیر خارجه بریتانیا شد
دیوید کامرون وزیر خارجه بریتانیا شد

در انتخابات سال ۲۰۱۰، دیوید کامرون جوان‌ترین نخست‌وزیر بریتانیا در طول ۲۰۰ سال گذشته بود. با این حال، حزب محافظه‌کار نتوانست کرسی‌های کافی را برای تشکیل دولت به دست آورد و مجبور شد به تشکیل ائتلاف با حزب لیبرال دموکرات‌های میانه‌رو روی آورد.

در حالی که کاهش هزینه‌های عمومی بر ائتلاف سایه افکنده بود، سیاست خارجی به منظور بحث و جدل درباره اتحادیه اروپا در میان محافظه‌کاران مطرح شد. پس از پنج سال حکومت ائتلافی، محافظه‌کاران در انتخابات مه ۲۰۱۵ با کسب اکثریت قاطع آراء به تنهایی کنترل کشور را در دست گرفتند و از این رو، راه برای برگزاری همه‌پرسی که دیوید کامرون در سال ۲۰۱۳ به منظور آرام کردن حزب خود وعده داده بود، آسان شد.

پس از آن، دیوید کامرون سال‌های باقی‌مانده را در تلاش برای مذاکره با سایر کشورهای اروپایی به منظور به‌دست آوردن یک توافق بهتر درباره روابط بریتانیا با اتحادیه اروپا سپری کرد. با این حال، این تلاش‌ها به نتیجه مطلوب نرسید و او در فوریه ۲۰۱۶ مراحل آماده‌سازی برای برگزاری همه‌پرسی در ژوئن همان سال را به تدریج فراهم کرد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا