جدیدترین اخبارجهان

بریتانیا از جمهوری اسلامی می خواهد با نفوذ خود مانع گسترش جنگ اسرائیل و حماس شود

بریتانیا از جمهوری اسلامی می خواهد که از نفوذ خود برای جلوگیری از گسترش درگیری اسرائیل و حماس استفاده کند

بریتانیا از ایران می خواهد با نفوذ خود مانع گسترش جنگ اسرائیل و حماس شود

وزیر خارجه بریتانیا از جمهوری اسلامی خواست از نفوذ خود بر گروه‌های شبه‌نظامی منطقه برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها پیرامون جنگ غزه استفاده کند.

کلورلی در تماس با همتای ایرانی: تهدیدهای مورد حمایت ایران علیه مردم بریتانیا غیرقابل قبول است
کلورلی در تماس با همتای ایرانی: تهدیدهای مورد حمایت ایران علیه مردم بریتانیا غیرقابل قبول است

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا در یک تماس تلفنی نادر با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود بر هشدارهای غرب تاکید کرد و گفت که تهران باید از نفوذ خود بر سایر گروه‌های تروریستی در خاورمیانه برای جلوگیری از گسترش درگیری در غزه استفاده کند.

از طریق تفسیرهای ارائه شده توسط هر دو طرف، مشخص نمی‌شود که آیا جمهوری اسلامی زیرکانه هرگونه عواقبی را مطرح کرده است یا خیر. هنوز نمی‌توان گفت که جمهوری اسلامی می‌خواهد به صورت فعال به جنگ گسترده‌تری علیه غرب دست بزند، یا اینکه اطلاعاتی ارائه داده که نشان دهد غرب از مداخله عمیق رژیم ایران آگاه است؛ هنوز قطعیتی در این زمینه وجود ندارد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی، حسین امیرعبداللهیان، با تکرار این اصل قدیمی که ایران قادر به کنترل گروه‌های شبه‌نظامی در مناطقی از جهان مثل فلسطین، لبنان، عراق، سوریه یا یمن که به عنوان «محور مقاومت» شناخته می‌شوند، نیست، پیام زیرکانه بریتانیا را قبول نکرد.

در تشریح طولانی‌تر این تماس نسبت به خلاصه‌ای که وزارت خارجه بریتانیا ارائه کرده بود، وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که از جیمز کلورلی درخواست کرده که یک رویکرد واقع‌بینانه را در رابطه با درگیری‌های اخیر اتخاذ کند و باید تشخیص دهد که «نیروهای مقاومت» در حال مقابله با دولت اشغالگر اسرائیل است که علیه آنها، جنایات جنگی بزرگی انجام داده‌اند و به نسل‌کشی منتهی شده است.

امیرعبداللهیان گفت: قوانین بین المللی به مردم یک کشور اشغالی حق مشروع برای دفاع از خود می دهد. در این راستا کشتار بیش از ۹ هزار غیرنظامی فلسطینی در اقدامی انتقام‌جویانه و نسل‌کشی که علناً توسط رژیم صهیونیستی اعلام شده، با هیچ معیاری قابل قبول نیست.

امیرعبداللهیان حمایت گسترده دولت آمریکا از تل آویو را عامل گسترش جنگ در منطقه خواند.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان روز جمعه در سخنرانی خود مدعی شد که از طریق واسطه‌های آمریکایی به این گروه هشدار داده شده که اگر حزب‌الله به جنگ علیه اسرائیل بپیوندد، آمریکا به ایران حمله خواهد کرد.

کلورلی در تماس با همتای ایرانی: تهدیدهای مورد حمایت ایران علیه مردم بریتانیا غیرقابل قبول است
کلورلی در تماس با همتای ایرانی: تهدیدهای مورد حمایت ایران علیه مردم بریتانیا غیرقابل قبول است

سخنرانی نصرالله حاکی از آن بود که خطر گسترش درگیری های فوری و تمام‌عیار کاهش یافته، اما امکان وقوع درگیری در یک محیط بسیار ناپایدار وجود دارد.

احتمالاً تعداد حملات به پایگاه‌های آمریکایی در عراق افزایش خواهد یافت، اما حماس به شدت علاقه دارد که حزب‌الله نیروهای نظامی اسرائیلی را در جبهه دوم کامل در مرز جنوب لبنان و اسرائیل درگیر کند. تا کنون، حزب الله ۵۰ نیروی خود را از دست داده است.

بعضی از مقامات جمهوری اسلامی معتقدند آسیبی که به جایگاه بین‌المللی آمریکا و اسرائیل وارد شده، به میزان زیادی است که در این مرحله نیازی به تلاش برای برهم زدن تعادل نظامی نیست.

جیمز کلورلی در تماس خود همچنین گفت، که تهدیدهای مورد حمایت جمهوری اسلامی علیه مردم در بریتانیا غیرقابل قبول است و باید متوقف شود.

سازمانهای اطلاعاتی بریتانیا اعلام کرده‌اند که بیش از ۱۵ تهدید معتبر برای امنیت و زندگی مردم در این کشور وجود داشته است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اوایل این هفته گزارش‌هایی را مبنی بر اینکه نیروهای شبه‌نظامی داوطلب بسیج این کشور در حال سازمان‌دهی تظاهرات طرفداران فلسطینی در لندن و پاریس هستند، به تمسخر گرفت.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا