ایرانجدیدترین اخبار

سالگرد تسخیر سفارت آمریکا در ایران

جمهوری اسلامی طبق روال سالیانه خود سیرک آخوندی را در سالگرد تسخیر سفارت آمریکا در سال ۱۹۷۹ به راه انداخت

سالگرد تسخیر سفارت آمریکا در ایران

روز شنبه، گروهی از طرفداران حکومت به مناسبت سالگرد تسخیر سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۹۷۹ در خیابان تجمع کردند و شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر دادند و حمایت واشنگتن از اسرائیل را محکوم کردند.

گفتنی است در این برنامه، رژیم ایران دانش‌آموزان را تحت فشار گذاشت و آنها را ملزم کرد که بصورت اجباری در سیرک آخوندی حضور داشته باشند.

سالگرد تسخیر سفارت آمریکا در ایران
سالگرد تسخیر سفارت آمریکا در ایران

این تظاهرات که از سوی حکومت فراخوانده شده بود در حالی برگزار شد که جنگ اسرائیل و حماس وارد چهارمین هفته خود می‌شود. طرفداران حکومت در مقابل سفارت سابق آمریکا در تهران تجمع کردند و برخی پرچم های آمریکا و اسرائیل را آتش زدند. معترضان تصاویر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را زیر پا گذاشتند. برخی دیگر بنرهایی حمل می کردند که ایالات متحده را «شیطان بزرگ» می خواندند.

زیر تریبون اصلی سخنرانی، بنری نوشته شده بود، «ما آمریکا را زیر پاهای خود لگدمال می کنیم».

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس رژیم ایران در جمع حاضران سخنرانی کرد و از حمایت آمریکا از اسرائیل انتقاد نمود. او گفت: ما آمریکای جنایتکار را متهم اصلی همه این جنایات در غزه و علیه فلسطینیان می دانیم.

قالیباف مدعی شد که حمله حماس به اسرائیل خسارات اطلاعاتی و امنیتی «غیرقابل جبران» به اسرائیل وارد کرده است.

در بیانیه ای که به نمایندگی از معترضان در پایان مراسم بزرگداشت سالگرد تسخیر سفارت آمریکا منتشر شد، آنها خواستار «آتش بس فوری» در غزه شدند و به آمریکا، انگلیس و فرانسه هشدار دادند که ممکن است بحران در منطقه گسترش یابد.

این بیانیه با این شعار به پایان رسید که ایرانیان «تا پیروزی نهایی» در کنار فلسطین خواهند ایستاد.

این تظاهرات در میدان فلسطین در مرکز تهران آغاز شد. معترضان نزدیک به دو کیلومتر (۱.۳۲ مایل) پیاده روی کردند تا به محوطه سابق سفارت ایالات متحده رسیدند. تلویزیون حکومتی تصاویری از تظاهرات مشابه در دیگر شهرها و شهرهای ایران را نشان داد.

سالگرد تسخیر سفارت آمریکا در ایران
سالگرد تسخیر سفارت آمریکا در ایران

این راهپیمایی که سالانه برگزار می شود، احساسات ضد غربی را افزایش داده و معمولاً جمعیت خشمگین و افراطی را به سوی خود می کشاند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در روز چهارشنبه از حمایت آمریکا از اسرائیل انتقاد کرد و گفت که اسرائیل بدون حمایت آمریکا فلج می‌شد. او خواستار پایان دادن به جنگ اسرائیل و حماس شد و از کشورهای مسلمان خواست تا همکاری اقتصادی با دولت یهود را متوقف کنند.

جمهوری اسلامی یکی از حامیان شناخته شده گروه های شبه نظامی ضد اسرائیلی مانند حماس فلسطین و جهاد اسلامی و همچنین حزب الله لبنان است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا