جدیدترین اخبارجهان

وال‌استریت‌ژورنال: ایران و روسیه به دنبال اخراج آمریکا از منطقه هستند

وال‌استریت‌ژورنال: غلبه روسیه بر اوکراین، به ولادیمیر پوتین فرصتی برای کمک بیشتر به جمهوری اسلامی در مواجهه با اسرائیل خواهد داد

وال‌استریت‌ژورنال: ایران و روسیه به دنبال اخراج آمریکا از منطقه هستند

جمهوری‌خواهانی که منتقدان کمک نظامی ایالات متحده به اوکراین هستند، می‌گویند که حمله نظامی روسیه به اوکراین و جنگ در اسرائیل هیچ تأثیر یا ارتباطی با یکدیگر ندارند. به گزارش وال استریت ژورنال، این منتقدان به تصمیم آمریکا برای ارائه کمک نظامی به اوکراین توجه نمی‌کنند و از طرف دیگر، اتحاد نظامی بین تهران و مسکو که در سال گذشته شکل گرفته است و به منافع ایالات متحده در منطقه تهدید می‌آورد، را نادیده می‌گیرند.

وال‌استریت‌ژورنال: محور نظامی ایران و روسیه به دنبال اخراج آمریکا از منطقه است
وال‌استریت‌ژورنال: محور نظامی ایران و روسیه به دنبال اخراج آمریکا از منطقه است

وال‌استریت‌ژورنال پیش‌تر در گزارشی با استناد به منابع اطلاعاتی ایالات متحده اعلام کرده بود که گروه مزدوران نظامی واگنر، که به دولت روسیه نزدیک هستند، در حال برنامه‌ریزی برای ارسال سامانه دفاع هوایی به حزب‌الله لبنان می‌باشند. با گسترش حملات هوایی و زمینی اسرائیل به غزه در هفته‌های اخیر، حزب‌الله که از گروه‌های شبه‌نظامی حمایت‌شده توسط جمهوری اسلامی است، تهدید کرده که جبهه دومی علیه اسرائیل را آغاز خواهد کرد. این امر می‌تواند کار سامانه دفاع هوایی اسرائیل، معروف به «گنبد آهنین»، را پیچیده‌تر کند. تجهیز حزب‌الله به سامانه دفاع هوایی از روسیه، نشان‌دهنده تقویت روابط نظامی بین روسیه و جمهوری اسلامی است.

گزارش وال‌استریت ژورنال مدعیست که جمهوری اسلامی در سال گذشته اقدام به ارسال پهپادهای نظامی به روسیه کرده تا مسکو در حملات خود به شهرهای اوکراین از این پهپادها استفاده کند. تهران این ادعا را تکذیب و ادعا کرده که پهپادها قبل از حمله روسیه به اوکراین، به مسکو تحویل داده شده بودند.

با توجه به گزارش وال‌استریت ژورنال، در حال حاضر تهران به تأمین ساخت کارخانه‌ای برای تولید پهپاد در شهر یلابوگا، واقع در تاتارستان روسیه، کمک می‌کند. این کارخانه قرار است هزاران پهپاد به منظور استفاده نظامی تولید کند.

وال‌استریت ژورنال در ماه آوریل، در گزارشی که به منابع مطلع در منطقه خاورمیانه اشاره داشت، اعلام کرد که جمهوری اسلامی در طول شش ماه گذشته (با محدوده زمانی از نوامبر ۲۰۲۲ تا آوریل ۲۰۲۳) بیش از ۳۰۰ هزار گلوله توپخانه و یک میلیون فشنگ را به روسیه تحویل داده است. این موضوع نگرانی‌هایی را در غرب مبنی بر این که رژیم ایران با داشتن بزرگ‌ترین زرادخانه موشکی خاورمیانه ممکن است به روسیه در تأمین ذخایر نظامی خود کمک کند، به وجود آورده است.

به علاوه، با توجه به محدودیت‌های تعیین‌شده توسط سازمان ملل متحد درباره برنامه موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی که در تاریخ ۱۸ اکتبر پایان یافته، ممکن است روسیه با استفاده از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد تلاش کند تا امکان تمدید این محدودیت‌ها را از بین ببرد.

با توجه به گزارش وال‌استریت‌ژورنال، جمهوری اسلامی و روسیه مدعی هستند که با وادار کردن اروپا و آمریکا به حمایت همزمان از اوکراین و اسرائیل، سود متقابلی به دست می‌آورند. هفته گذشته، خالد مشعل، رهبر سازمان حماس که از طریق جمهوری اسلامی حمایت می‌شود، اعلام کرد که روسیه از حمله این سازمان به اسرائیل بهره‌برداری می‌کند، زیرا توجه ایالات متحده به مسائل روسیه و جنگ در اوکراین را منحرف کرده است.

وال‌استریت‌ژورنال: محور نظامی ایران و روسیه به دنبال اخراج آمریکا از منطقه است
وال‌استریت‌ژورنال: محور نظامی ایران و روسیه به دنبال اخراج آمریکا از منطقه است

همچنین، تهران که به تجهیزات نظامی شامل هواپیماهای سوخو و سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ از روسیه علاقه دارد، احتمالاً در این موارد نقش خود را ایفا خواهد کرد. به گفته وال‌استریت‌ژورنال و با اشاره به جان کربی، سخنگوی کاخ سفید، خلبانان ایرانی در روسیه برای پرواز با هواپیماهای سوخو-۳۶ آموزش دیده‌اند و ممکن است در ماه‌های آینده این نوع جت جنگنده را در اختیار بگیرند.

همچنین، تهران تمایل به تأمین هواپیمای جنگی سوخو-۳۵ را از روسیه دارد. به گفته دفتر خدمات پژوهشی کنگره آمریکا، این می‌تواند مهم‌ترین تغییر در توانایی‌های هوایی جمهوری اسلامی در چند دهه گذشته باشد. بر اساس پیش‌بینی ژنرال اریک کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده در ماه مارس، این نوع تحول در مرحله‌ای از سال جاری رخ می‌دهد.

از سوی دیگر، مقامات اسرائیلی در بهار سال جاری به بلومبرگ اعلام کردند که تهران تمایل به تجهیز سامانه‌های دفاع هوایی اس-۴۰۰ از روسیه را دارد، که انجام حمله به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را بسیار دشوارتر می‌سازد.

همچنین، دفتر خدمات پژوهشی کنگره آمریکا به گزارش‌هایی اشاره می‌کند که در ازای دریافت پهپادها، روسیه قابلیت‌های نظارت دیجیتالی را به تهران ارائه داده است. این موارد ممکن است به جمهوری اسلامی در سرکوب مخالفان داخلی کمک کند.

هیئت تحریریه روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در یادداشتی منتشر شده، هدف مشترک بزرگ‌تر روسیه و جمهوری اسلامی را بیرون کردن ایالات متحده از منطقه خاورمیانه معرفی می‌کند. این دو کشور در چندین سال گذشته برای حفظ حکومت بشار اسد در سوریه با یکدیگر همکاری کرده‌اند و این همکاری به حدی رسیده که شامل فشار بر نزدیک به ۹۰۰ سرباز آمریکایی مستقر در آن کشور نیز شده است.

با استناد به اطلاعات ارائه شده توسط موسسه مطالعات جنگ در واشنگتن، این روزنامه گزارش می‌دهد که روسیه اطلاعاتی به جمهوری اسلامی در سوریه ارائه داده تا با هدف گسترش فشار و آزار بر سربازان، هواپیماها و پهپادهای آمریکایی و به منظور بیرون‌راندن آمریکا از این کشور، فعالیت‌های خود را افزایش دهد. همچنین گزارش می‌دهد که در سال جاری، حداقل ۱۷ کامیون حامل سلاح به دست نیروهای شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی در سوریه رسیده است.

خروج آمریکا از سوریه، می‌تواند فشاری به مخالفان حکومت اسد وارد کند و به ایجاد گذرگاه زمینی از طریق سوریه به لبنان کمک نماید. این تدابیر ممکن است منجر به افزایش سرعت ارسال تسلیحات جمهوری اسلامی به شبه‌نظامیان حزب‌الله در لبنان شود.

وال‌استریت‌ژورنال: محور نظامی ایران و روسیه به دنبال اخراج آمریکا از منطقه است
وال‌استریت‌ژورنال: محور نظامی ایران و روسیه به دنبال اخراج آمریکا از منطقه است

دامنه همکاری‌های دو کشور در حوزه دیپلماتیک نیز در حال گسترش است.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، روسیه به تقویت نقش جمهوری اسلامی در عرصه جهانی کمک می‌کند. رژیم ایران امسال به ائتلاف قدرت‌های اقتصادی نوظهور (بریکس) و سازمان همکاری شانگهای پیوست.

با توجه به رویکرد محافظه‌کارانه در انزواطلبی، منافع کشورها بهترین وضعیت خود را زمانی دارند که از امور کشورهای دیگر فاصله بگیرند. به همین دلیل، ایالات متحده باید به قدرت‌هایی مانند روسیه و جمهوری اسلامی اجازه دهد که در مناطق اطراف خود تسلط بیشتری پیدا کنند. بنابراین، اگر ایالات متحده از این مناطق عقب‌نشینی کند، این قدرت‌ها نیز به طور مستقیم تاثیری بر کار آمریکا نخواهند داشت.

وال‌استریت‌ژورنال، با نقدهایی به این رویکرد و با استناد به تجربیات اوکراین و اسرائیل، به این نتیجه می‌رسد که این قدرت‌ها از وضعیت فعلی راضی نیستند و تصمیم دارند امپراتوری‌های خود را گسترش دهند و همسایگان خود را تحت تأثیر خود درآورند و در مورد اسرائیل، آن را از بین ببرند.

این روزنامه در پایان یادداشت خود رویکرد انزواطلبی را به عنوان یک استراتژی حماقتی توصیف می‌کند و می‌نویسد که با توجه به همکاری مشترک دشمنان آمریکا، تسلط روسیه بر اوکراین، به ولادیمیر پوتین فرصتی برای کمک بیشتر به جمهوری اسلامی در مقابل اسرائیل خواهد داد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا