جدیدترین اخبارجهان

نبرد اسرائیل با نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در سوریه، تأثیر منفی بر روابط با روسیه دارد

حملات اسرائیل در برابر شبه‌نظامیان حمایتی جمهوری اسلامی در مناطق نزدیک مرزهای سوریه افزایش یافت

نبرد اسرائیل با نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در سوریه، تأثیر منفی بر روابط با روسیه دارد

تغییر کلیدی در سیاست اسرائیل به روابط آشفته با روسیه منجر می‌شود، زیرا اسرائیل دیگر هشداری به روسیه در مورد حملات خود به نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در سوریه ارسال نمی‌کند. این تغییر در سیاست، به همراه افزایش حملات، منجر به افزایش درگیری بین دو کشور شده و ایجاد خطری برای تبدیل شدن سوریه به یک جبهه جدید در نبرد اسرائیل و حماس می‌شود. این وضعیت با تلاش ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای برای جلوگیری از آن مشکل ساز می شود، زیرا آنها به دنبال کنترل و مدیریت درگیری ها در منطقه هستند.

نبرد اسرائیل با نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در سوریه، تأثیر منفی بر روابط با روسیه دارد
نبرد اسرائیل با نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در سوریه، تأثیر منفی بر روابط با روسیه دارد

درگیری ها در مرز اسرائیل و لبنان به شدت افزایش یافته‌اند و پایگاه‌های حزب‌الله در این منطقه نیز نقش مهمی دارند. این درگیر ها به دلیل تبادل روزانه تیراندازی‌ها بین ارتش اسرائیل و نیروهای حزب‌الله، به حداکثر افزایش یافته‌اند. علاوه بر این، سرریز نیروها به سوریه نیز خطری جدی برای منطقه ایجاد کرده است.

گیر پدرسن، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور این کشور، در طی هفته‌های اخیر اعلام کرد: که این فرآیند قبلاً آغاز شده و سوخت به جعبه چوبی افزوده می‌شود که از پیش شروع به سوختن کرده بود.

در دهه گذشته، سوریه به صحنه‌ یک جنگ جهانی تبدیل شده است. ایالات متحده تقریباً ۱۰۰۰ سرباز را در این منطقه نگه داشته تا با گروه‌های افراطی اسلام‌گرا مقابله کند، در حالی که ترکیه با گروه‌های کرد در شمال این کشور درگیر شده است. در همین میان، جمهوری اسلامی و روسیه به رئیس‌جمهور بشار اسد کمک می‌کنند تا در مقام قدرت باقی بماند. این جنگ منجر به کشته شدن صدها هزار نفر و ترک کردن میلیون‌ها نفر از خانه‌های خود شده است.

امروز جنگ همه جانبه جای خود را به نبردهای پراکنده تر داده، اما درگیری در اسرائیل و غزه این جنگ ها را بیشتر می کند.

در تاریخ ۳۰ اکتبر، هواپیماهای جنگی اسرائیل یک پایگاه نظامی در استان درعا در جنوب سوریه را هدف حمله هوایی قرار دادند. به عبارت دیگر، این اقدام اسرائیل به پیشگیری از عملیات نظامی جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن در نزدیکی مرز با اسرائیل پاسخ داده بود.

پنج روز پیش، اسرائیل به یک انبار تسلیحات در یک پایگاه نظامی در جنوب سوریه حمله کرد. این پایگاه مکانی بود که افسران سپاه پاسداران و عناصر حزب‌الله با نیروهای سوری در آن منطقه مستقر بودند. در خبرها اعلام کردند که بیش از ده سرباز و افسر سوری در این حمله کشته شده اند. همچنین، هواپیماهای جنگی اسرائیل رادارهای تجسسی هوایی را در تأسیسات مجاور هدف نیز مورد حمله قرار دادند.

گاهی اوقات اعضای پلیس نظامی روسیه در تأسیسات نزدیک این پایگاه حضور دارند. اطلاعی در دست نیست که آیا آنها در زمان حمله اسرائیل در این مکان حضور داشتند یا خیر. ارتش سوریه هر دو حمله را تایید کرد. اشخاصی که به این موضوع اشاره کردند، ادعا می‌کنند که اسرائیل از قبل روسیه را از حملات خود آگاه نکرده بود.

نبرد اسرائیل با نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در سوریه، تأثیر منفی بر روابط با روسیه دارد
نبرد اسرائیل با نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در سوریه، تأثیر منفی بر روابط با روسیه دارد

دیده بان سوریه مستقر در انگلیس گفت: در سه هفته گذشته، اسرائیل چندین بار به دو فرودگاه اصلی سوریه در دمشق و حلب حمله کرد و آنها را از خدمت خارج کرد و هواپیماهای غیرنظامی را مجبور کرد به جای آن در پایگاه هوایی روسیه در حمیمیم در سواحل مدیترانه سوریه فرود آیند.

سالهاست که اسرائیل به طور معمول به اهدافی در سوریه حمله می‌کند، عمدتاً به منظور مهار شبه‌نظامیان حزب‌الله در آن منطقه یا تأمین امنیت مرزهای شمال شرقی خود. از زمانی که روسیه در سال ۲۰۱۵ در جنگ سوریه مشارکت کرد، هماهنگی با اسرائیل برای جلوگیری از درگیری نیروها یا شلیک اشتباهی به یکدیگر انجام شده است.

وزارت دفاع اسرائیل از اعلام نظر در مورد عدم ارائه هشدارها و همچنین از اعلام اینکه آیا اعلامیه‌ای به نیروهای سوریه پیش از حمله در روز دوشنبه صادر شده، خودداری کرد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، اعلام کرد که نیروهای اسرائیل مصمم هستند که از حمل و انتقال سلاح جمهوری اسلامی به لبنان از طریق سوریه جلوگیری کنند. او در گفتگو با خبرنگاران روز سه‌شنبه اظهار داشت: ما اجازه نخواهیم داد که جبهه جدید حزب‌الله در آنجا شکل گیرد و یا حضور نظامی جمهوری اسلامی در سوریه را تایید کنیم.

هشدارهای اسرائیل به روسیه در خصوص مسائل منطقه‌ای به نفع هر دو کشور بود. پنج سال پیش، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تأکید کرد که هر اقدامی را انجام خواهد داد تا جمهوری اسلامی و حزب‌الله قادر به اشغال جنوب غربی سوریه و دستیابی به آن سوی بلندی‌های جولان اشغالی اسرائیل نشوند.

اما پس از اعزام نیروهای روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، مسکو روابط خود با جمهوری اسلامی را بیشتر و روابط با اسرائیل را تیره کرد. جنگ علیه حماس و همکاری عمیق اسرائیل و آمریکا این دو را از هم دورتر کرده است.

 روسیه از اقدامات اسرائیل که به گفته مقامات تحت رهبری حماس بیش از ۹۰۰۰ نفر را کشته انتقاد کرده است.

هفته گذشته، اسرائیل به دلیل میزبانی هیئتی از حماس و معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی مسکو را محکوم کرد و در تاریخ ۲۹ اکتبر یک گروه از مردم به فرودگاه داغستان در جنوب روسیه حمله کردند تا مسافران یک پرواز ورودی از اسرائیل را تفتیش کنند.

پوتین، اوکراین و سرویس‌های اطلاعاتی غربی را مسئول این رویداد یهودی‌ستیزانه دانست.

نبرد اسرائیل با نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در سوریه، تأثیر منفی بر روابط با روسیه دارد
نبرد اسرائیل با نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در سوریه، تأثیر منفی بر روابط با روسیه دارد

عاموس یادلین، رئیس سابق اطلاعات نظامی اسرائیل با اشاره به همکاری نظامی نزدیک مسکو با جمهوری اسلامی و تماس هایش با گروه هایی مانند حماس و حزب الله گفت: روسیه اساسا از دشمنان ما حمایت می کند. از زمان آغاز نبرد اسرائیل و حماس صدها شبه نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی از مرز عراق و سوریه نقل مکان کرده اند تا به اسرائیل نزدیک تر شوند.

به گفته چارلز لیستر، رئیس برنامه سوریه در اندیشکده موسسه خاورمیانه مستقر در واشنگتن، آنها حداقل ۱۲ حمله علیه اسرائیل انجام داده اند. او اعلام کرد که آمار او همچنین حاکی از ۳۳ حمله شبه نظامیان مرتبط با جمهوری اسلامی به پایگاه های آمریکا در عراق و سوریه در همین مدت است. او اظهار کرد که روسیه پارازیت الکترونیکی را از پایگاه خود در حمیمیم سوریه افزایش داده که در ترافیک هوایی تجاری از جمله پروازهای فرود در تل آویو اختلال ایجاد کرده است.

لیستر گفت: روسیه بسیار خوشحال است که هم عقب می ایستد و هم شاهد بروز هرج و مرج است.

بدر جاموس، یکی از رهبران اپوزیسیون سوریه مستقر در استانبول، اعلام کرد که مسکو ممکن است از گسترش درگیری تحت حمایت جمهوری اسلامی در جبهه نبرد اسرائیل با سوریه به منظور منحرف کردن توجه بیشتر غرب از مسائل اوکراین، راضی باشد. وی همچنین تصریح کرد که پوتین ممکن است تلاش کند ایالات متحده و متحدانش را وادار به کمک گرفتن از روسیه برای پیشگیری از گسترش آتش‌سوزی بزرگتری کند.

مانوئل تراجتنبرگ، مدیر اجرایی موسسه مطالعات امنیت ملی مستقر در تل‌آویو، اعلام کرد: روسیه در تمام طول مسیر با جمهوری اسلامی ارتباط برقرار کرده، زیرا آنها برای بسیاری از قابلیت‌های نظامی به رژیم ایران وابسته شده‌اند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا