ایرانجدیدترین اخبار

شهر خاش، هم‌زمان با سالگرد سرکوب خونین این شهر به شدت امنیتی شد

شهروندان بلوچ در جمعه دیگر با برگزاری راهپیمایی اعتراضی به سکوت پایان دادند

شهر خاش، هم‌زمان با سالگرد سرکوب خونین این شهر به شدت امنیتی شد

فعالان و رسانه‌های بلوچ در نخستین سالگرد سرکوب خونین مردم شهر خاش، از تشدید قوانین امنیتی در این شهر خبر داده‌اند. همچنین، از حضور گسترده نیروهای حکومتی اطراف مسجد مکی در شهر زاهدان گزارش شده است.

شهر خاش، هم‌زمان با سالگرد سرکوب خونین این شهر به شدت امنیتی شد
شهر خاش، هم‌زمان با سالگرد سرکوب خونین این شهر به شدت امنیتی شد

روز جمعه ۱۲ آبان، ویدیوها و تصاویری از شهر خاش، تشدید وضعیت امنیتی در این منطقه را تایید کرد؛ نیروهای نظامی در نقاط مختلف این شهر حاضر و مستقر شدند.

نیروهای حکومتی با حضور در خیابانها و اطراف مسجد الخلیل در شهر خاش، شروع به تفتیش و بازرسی بدنی شهروندان می‌کنند.

ویدیوها و تصاویر منتشر شده از شهرهای خاش و زاهدان در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌داد که نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در این شهرها وضعیت امنیتی بسیار سختی ایجاد کرده‌اند و با برپایی چادرها و ایست های بازرسی، شهروندان را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.

منابع محلی نیز از انجام تفتیش و بازرسی بدنی نمازگزاران در زمان ورود به مسجد مکی در زاهدان نیز خبر دادند. مسجد مکی زاهدان، که مکان برگزاری نماز جمعه اهل سنت در مرکز استان سیستان و بلوچستان است، پس از خیزش سراسری در سال ۱۴۰۱ به عنوان محلی برای اعتراض به حاکمیت تغییر یافته است.

فضای امنیتی در شهرهای خاش و زاهدان از چند روز پیش آغاز شده است. گزارش‌ها حاکی از آن هستند که نیروهای امنیتی با هدف ترساندن شهروندان، در شب‌ پنجشنبه در مناطقی از زاهدان از جمله کشاورز و شیرآباد به تیراندازی هوایی بدون هدف مشغول بوده‌اند.

در روز سیزدهم آبان ۱۴۰۱، در چهلمین روز پس از واقعه جمعه خونین زاهدان، مردم شهرستان خاش به خیابانها آمدند و اعتراضات گسترده‌ای را علیه حکومت برپا کردند. این اعتراضات به خاطر سرکوب حکومت به واقعه جمعه خونین در زاهدان از سوی مردم در خاش انجام گرفت.

در واقعه تیراندازی خونین مردم شهر خاش، حداقل ۱۸ شهروند جان خود را از دست دادند و بیش از ۷۰ نفر مجروح شدند. از جمله کشته‌شدگان، دو کودک زیر ۱۸ سال به نام‌های مبین میرکازهی و یاسر بهادرزهی بودند.

مبین که ۱۴ سال داشت، در نتیجه اصابت گلوله جان خود را از دست داد. یاسر نیز ۱۷ سال داشت و دارای معلولیت بود. او بدون داشتن نقشی در اعتراضات، در طی درگیری‌ها هدف گلوله قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

شهر خاش، هم‌زمان با سالگرد سرکوب خونین این شهر
شهر خاش، هم‌زمان با سالگرد سرکوب خونین این شهر

بررسی‌های سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که در روزهای خونین زاهدان و سرکوب وحشیانه در خاش، بیش از ۱۰۰ شهروند بلوچ جان خود را از دست دادند. امام جماعت اهل سنت زاهدان، مولوی عبدالحمید نیز پیش‌تر تأیید کرده بود که صدها شهروند بلوچ در اعتراضات به‌ویژه در جمعه خونین زاهدان مورد آسیب و صدمه جسمی قرار گرفتند.

این سازمان حقوق بشری به تازگی در یک بیانیه سرکوب معترضان بلوچ را محکوم کرده و از جمهوری اسلامی خواسته است که از «استفاده غیرقانونی از قوای قهریه» در جمعه‌های اعتراضی پرهیز کند و به حق آزادی برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز شهروندان احترام بگذارد.

رسیدگی عادلانه به واقعه جمعه خونین زاهدان بالاترین انتظار مردم بلوچ است. امام‌جمعه مسجد مکی در سخنرانی‌های خود به طور مکرر تأکید دارد که مردم بلوچ می‌خواهند عاملان و مسئولان این کشتار مجازات شوند.

شهروندان بلوچ در طول بیش از یک سال اخیر، در جمعه‌های اعتراضی به خیابانها آمده و علیه حکومت اعتراض کرده‌اند. همچنین، در هفته‌های اخیر، به درخواست مولوی عبدالحمید تجمع‌های اعتراضی آنها به صورت سکوت برگزار شده‌اند.

شهروندان بلوچ به رغم تهدیدات حکومتی در روز جمعه ۱۲ آبان نیز به خیابانها آمدند و راهپیمایی سکوت برگزار کردند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا