جدیدترین اخبارجهان

رئیس سابق موساد: باید ایرانیانی را که در قتل عام ۷ اکتبر دخیل بودند را پیدا کنیم

یوسی کوهن به جروزالم‌پست گفت موساد باید عاملان ایرانی حمله ۷ اکتبر راتعقیب کند

یوسی کوهن، رئیس سابق موساد: باید ایرانیانی را که در قتل عام ۷ اکتبر دخیل بودند را پیدا کنیم

رهبران اسرائیل، از نخست وزیر بنیامین نتانیاهو گرفته تا مقامات پایین متعهد شده اند که تمامی تروریست های حماس که در کشتار ۷ اکتبر دخیل بودند را در اقصی نقاط جهان تعقیب کنند.

 یوسی کوهن، رئیس سابق موساد معتقد است که این دایره باید گسترده شود تا ایرانیان درگیر  این حمله را نیز دربرگیرد. او گفت به نظر من باید تک تک ایرانی‌های وزارت اطلاعات، ارتش و سپاه پاسداران که مستقیم و غیرمستقیم دست‌های پلیدشان در عملیات ۷ اکتبر بود را پیدا و آنها را تعقیب کنیم.

یوسی کوهن، رئیس سابق موساد: باید هر ایرانی را که در قتل عام 7 اکتبر دخیل هستند، پیدا کنیم
یوسی کوهن، رئیس سابق موساد: باید هر ایرانی را که در قتل عام ۷ اکتبر دخیل هستند، پیدا کنیم

این کار باید فوراً توسط موساد و دیگر سازمانهای مربوطه انجام شود.

یوسی کوهن، اطلاعاتی درباره تعقیب ایرانیان دخیل در این حادثه دارد. اسرائیل در دوره‌ای که یوسی کوهن به عنوان رئیس موساد موساد از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ خدمت می‌کرد، مداخلات متعددی در داخل ایران انجام داد که از جمله آن سرقت پرونده‌های بایگانی‌ شده هسته‌ای بود که با هدف عقب انداختن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی انجام شد.

همچنین در دوران تصدی وی، محسن فخری زاده، دانشمند ارشد هسته‌ای ترور شد.

در یک مصاحبه تلویزیونی در سال ۲۰۲۱، درست قبل از کناره گیری از سمت خود در موساد، یوسی کوهن در پاسخ به سئوالی درباره ترور دشمنان توسط اسرائیل گفت: اگر این مرد قابلیتی دارد که شهروندان اسرائیل را به خطر می اندازد، باید وجود آن را متوقف کنیم.

با وجود اینکه یوسی کوهن معتقد است که رژیم ایران این حمله وحشیانه را با برنامه‌ریزی هوشمندانه انجام نداده‌، اعلام کرد که جمهوری اسلامی در سراسر حماس وجود دارد. آنها مردم را جذب می‌کنند، آموزش می‌دهند، حمایت مالی می‌کنند، تسلیحات و مهمات را برای آنها فراهم می‌کنند و فناوری را به گروه حماس منتقل می‌کنند تا بتوانند راکت، کیت‌های هدایت دقیق و موشک‌ را تولید کنند.

ما شواهدی مشاهده می‌کنیم که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی تلاش می‌کند تا در خارج از کشور، ظرفیت‌های خود را به منظور مقابله با اسرائیلی‌ها و یهودیان تقویت کند. این موضوع نیازمند یک پاسخ از سوی آنها است.

یوسی کوهن گفت، پس از حمله، رژیم ایران بسیار خوشحال شد که این اتفاق افتاده است.

اسرائیل چاره ای جز استفاده از قطر برای گفتگو با حماس در مورد گروگان ها ندارد

یوسی کوهن روز سه‌شنبه، پس از اینکه ارتش اسرائیل اعلام کرد که کماندوهای (خصوصی) را نجات داده‌اند، با جروزالم پست مصاحبه کرد.

«اوری مگیدیش» از اسارت حماس آزاد شد و این اتفاق اندکی پس از بازگشت یوسی کوهن از قطر افتاد، جایی که او با قطری‌ها به توافقی برای آزادی گروگان‌ها دست یافت.

با توجه به گزارشات رسانه‌ها، دیوید بارنیا، که در آن زمان رئیس موساد بود و در قطر حضور داشت، به سئوالی مبنی بر نظرش درباره ایده‌هایی که تعدادی از اعضای خانواده ۲۴۰ گروگان اسرائیلی می گویند باید توافقی برای آزادی آنها در نظر بگیرد، پاسخ داد. وی اظهار کرد: حماس می‌تواند انواع ساختارهای مختلفی را برای انجام تبادلات مختلف پیشنهاد دهد که ما مجبور به واکنش به آنها خواهیم بود. آزادی تمام زندانیان حماس در زندان‌های اسرائیل می‌تواند به منزله آزادی تمام گروگان‌ها باشد. باید ابراز تأسف کنم که این فقط به اختیار و اعلام اسرائیل مرتبط نیست. افرادی که با حماس هستند، خودشان اهداف و آرزوهای خود را دارند و ما به پیشنهادات آنها واکنش نشان می‌دهیم.

یوسی کوهن اعلام کرد: که در حال حاضر اطلاعی از هیچ پیشنهاد مشخصی ندارد. وی اظهار کرد: ما نمی‌دانیم بهای آنها چقدر خواهد بود، آنها برای انجام چه اقداماتی آماده هستند و کدام فرد تحت چه شرایطی آزاد می‌شود.

یوسی کوهن، رئیس سابق موساد: باید هر ایرانی را که در قتل عام 7 اکتبر دخیل هستند، پیدا کنیم
یوسی کوهن، رئیس سابق موساد: باید هر ایرانی را که در قتل عام ۷ اکتبر دخیل هستند، پیدا کنیم

وقتی از رئیس سابق موساد درباره انتقادها در خصوص مذاکرات با قطری‌ها که در طول سالها حمایت مالی، دیپلماتیک و از طریق شبکه رسانه‌ای الجزیره به حماس داده‌اند، سئوال شد، بصورت طعنه‌آمیز پاسخ داد: اگر شما می‌خواهید گروگان‌ها را از دست یک سازمان تروریستی جهانی مانند حماس آزاد کنید، کدام فرد به عنوان مذاکره‌کننده شما انتخاب می‌شود؟ پیشنهاد من سوئیس یا سوئد است. فکر می‌کنم که می‌توانید به این دو کشور نزدیک شوید. اگر این امکان وجود نداشت، می‌توانید به نروژ مراجعه کنید. اگر این گزینه ها هم به نتیجه نرسید، متاسفانه باید به قطر مراجعه کنید. این تنها کشوری است که می‌تواند با حماس مذاکره کند. آنها تنها افرادی هستند که می‌توانند با حماس مذاکره کنند.

تصمیم شما چه خواهد بود؟

کوهن اعلام کرد: که بخشی از زمان ملاقات با مقامات قطری برای تبیین این موضوع گذشت که این حادثه یک قتل عام بود و آنها ما را مورد هجوم قرار دادند. وی اظهار کرد که حتی مذاکره‌کنندگان او در مورد اتفاقاتی که در تاریخ ۷ اکتبر اتفاق افتاده بودند، نگرانی داشتند و از او درباره وحشیگری حماس که نمایش داده شده بود، سئوال کردند. از او پرسیده شد: آیا مطمئن هستید که این اعمال به وسیله آنها انجام شده است؟

در پاسخ به سوالی که مطرح شد که آیا قطری‌ها قادر به ارسال پیام‌ها هستند یا خیر، کوهن اظهار کرد که آنها می‌توانند پیام‌هایی به نمایندگان حماس یا به سوی حماس منتقل کنند، اما ابزار و توانایی‌هایی که جمهوری اسلامی دارد، در اختیار آنها نیست. وی همچنین افزود که آنها می‌توانند در ارتباط با این موضوع به سازمان تروریستی پیشنهاد تعیین نظر بدهند.

یوسی کوهن، نیروهای امنیتی را برای نجات مگیدیش تحسین کرد و گفت که این نشان‌دهنده عزم نیروهای نظامی برای بازگرداندن مردم به خانه‌هایشان است. بیشتر از این، نیز نشان‌ آمادگی ما برای قرار دادن سربازان و نیروهای ویژه خود در خطر به‌ منظور انجام این مأموریت است. در حالی که این عملیات آشکارا باعث می‌شود حماس از گروگان‌هایی که در اختیار دارد با دقت بیشتری محافظت کند، پیش‌بینی دشوار است که آیا این عملیات موفقیت‌آمیز انجام سایر مأموریت‌های مشابه را دشوارتر می‌کند.

او گفت: امیدواریم نیروهای امنیتی و نیروهای ویژه ما بهتر از حماس باشند و امیدواریم هر زمان که فرصتی برای آزادی یک گروگان دیدند، این کار را انجام دهند.

یوسی کوهن، نقش مهمی در پشت‌پرده در برقراری ارتباطات با کشورهای حاشیه خلیج فارس داشت که به توافق ابراهیم منجر شد. او نگران نبود که جنگ در منطقه غزه باعث کاهش روابط با کشورهایی مانند امارات متحده عربی، بحرین و مراکش شود. کشورهایی که چندین سال با اسرائیل پیمان‌های صلح بسته‌اند، در نهایت به دلیل اقدامات نظامی علیه یک سازمان تروریستی روابط خود را کاهش نخواهند داد.

با وجود این، اردن کشوری که بین آن و اسرائیل از سال ۱۹۹۴ معاهده صلح منعقد شده، روز چهارشنبه سفیر خود را در اعتراض به جنگ فراخواند و از اسرائیل درخواست کرد که سفیر خود، روگل راخمن را که به طور موقت و به دلایل امنیتی اردن را ترک کرده بود، به امان بازنگرداند. 

یوسی کوهن، رئیس سابق موساد: باید هر ایرانی را که در قتل عام 7 اکتبر دخیل هستند، پیدا کنیم
یوسی کوهن، رئیس سابق موساد: باید هر ایرانی را که در قتل عام ۷ اکتبر دخیل هستند، پیدا کنیم

کوهن گفت: که رهبرانی که او با آنها در جهان عرب در تماس است به او نمی گویند که در حال بررسی قطع یا کاهش روابط خود با اسرائیل هستند. اما بیایید صبر کنیم و ببینیم، هر چه جنگ بیشتر ادامه یابد، فشار بر اسرائیل بیشتر خواهد شد.

کوهن به طور کلی اظهار کرد: که جهان عرب به واقعه هفتم اکتبر و این جنگ به عنوان یک بخش از درگیری طولانی‌مدت بین اسرائیل و فلسطین نگاه می‌کند. اگر به سخنان آنها گوش فرا دهید، می‌فهمید که آنها می‌گویند: این یک درگیری و این بخشی از آن است.

او گفت که به این ترتیب، آنها با بیانیه مشکل‌ساز آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، مبنی بر اینکه حملات ۷ اکتبر بدون دلیل رخ نداده‌اند، موافق هستند. او افزود که جهان عرب به این موضوع به عنوان یک دوره دیگر از خشونت نگاه می‌کند و امیدوار است که این اتفاق به خاطر یک دوره خشونت، رابطه آنها با ما را تحت تأثیر قرار ندهد.

او به سئوالی که آیا فکر می‌کند در حال حاضر جنگ تلاش برای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی را بهم زده، به یک پاسخ با ملاحظه پرداخت. او از واکنش ترکیه به طور ویژه نگران نبود، زیرا در یک راهپیمایی ضد اسرائیلی روز شنبه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، از اصطلاحات سخت‌گیرانه برای انتقاد از اسرائیل استفاده کرد. اسرائیل به اظهارات اردوغان با فراخواندن دیپلمات‌های باقی‌مانده خود در ترکیه به منظور ارزیابی مجدد روابط پاسخ داد. این واکنش معمول اردوغان است. هیچ تعجبی در این زمینه وجود ندارد.

یوسی کوهن، ادعاهای بی‌رویه مبنی بر دخالت روسیه در حمله ۷ اکتبر، که هفته گذشته میزبان حماس بود، را رد کرد. او تاکید کرد که هیچ مدرکی در اختیار ندارد که به دخالت روسیه در این سازمان تروریستی اشاره کند. نه امروز و نه در گذشته من هیچ نشانه‌ای از دخالت روسیه در این موضوع ندیدم. من از پیش می‌دانستم که چه کسانی با حماس در تعامل هستند و روسیه هرگز جزء این اعضا نبوده است.

کوهن، درباره حمایت قوی جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده از اسرائیل صحبت کرد و تدابیری چون اعزام دو گروه حمله ناو هواپیمابر به منطقه را بسیار حیاتی توصیف کرد. او اظهار کرد که این یک پیام بسیار قوی از سوی یک قدرت بزرگ است و این پیام دارای دو لایه است.

او گفت: اولاً این پیام مهمی به اسرائیلی ها می دهد که آنها تنها نیستند. دوم، پیامی قدرتمند به منطقه می‌فرستد که اگر اسرائیل در معرض تهدید شدید قرار گیرد، ایالات متحده برای کمک به بقای دولت یهود در آنجا خواهد بود.

یوسی کوهن اظهار کرد: که هرچند این تنها عاملی نیست که حزب الله و جمهوری اسلامی از آغاز یک جنگ کامل در شمال منصرف شده‌اند، اما این بخشی از دلایل آن می‌باشد.

وی افزود: ما باید در شمال فوق‌العاده آماده باشیم تا مطمئن شویم که آنها درک می‌کنند ورود به جنگ برای آنها ویرانگر خواهد بود و در صورت ورود به جنگ، پیامدهایی مانند ویرانی در بیروت و حتی محله ضحیه، محله‌ای در بیروت که مقر حزب الله در جنگ دوم لبنان بود، و دیگر تأسیسات مهم در لبنان که در طول جنگ دوم لبنان آسیب دیدند. تکرار خواهد شد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا