جدیدترین اخبارجهان

ناصر کنعانی: احتمال گسترش جنگ در منطقه جدی است

وزیر امور خارجه استقرار زیردریایی هسته‌ای آمریکا در منطقه را به عنوان شکست کامل اسرائیل عنوان کرد

ناصر کنعانی: احتمال گسترش جنگ در منطقه جدی است

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرد که جریان مقاومت در منطقه به طور مستقل تصمیم‌گیری می‌کند و از استقلال برخوردار است.

ناصر کنعانی: احتمال گسترش جنگ در منطقه جدی است
ناصر کنعانی: احتمال گسترش جنگ در منطقه جدی است

بر اساس اطلاعات منتشر شده در رسانه‌های داخل ایران، کنعانی در پاسخ به یک سئوال درباره امکان گسترش جنگ در منطقه، گفت: امکان گسترش درگیری و جنگ در منطقه در صورت ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و غزه به صورت جدی وجود دارد. این دیدگاه را نیز به آمریکایی‌ها منتقل کرده‌ایم و بر این موضوع تاکید می‌کنیم که دولت آمریکا نمی‌تواند ادعا کند که ما به دنبال گسترش جنگ در منطقه نیستیم، در حالی که به رژیم صهیونیستی اجازه می‌دهد تا به جنایات خود علیه ملت فلسطین ادامه دهد.

او به وضوح بیان کرد که جریان‌های مردمی و مقاومت در منطقه به طور جدی به این جنایت‌ها واکنش نشان خواهند داد و اعتراض خواهند کرد. وی اظهار داشت: اگر جامعه بین‌المللی به طور موثر و جدی برای متوقف کردن جنایت‌های رژیم صهیونیستی اقدام نکند، همه احتمالات وجود دارد.

این مقام جمهوری اسلامی با بیان اینکه ایران هیچ‌گونه دخالتی در امور دوستان و متحدان خود ندارد، اضافه کرد: همانطور که حماس اعلام کرده و ما نیز اعلام کرده‌ایم، برای انجام عملیات این گروه، جریان مقاومت فلسطینی تصمیم گرفته و خود آنها نیز آن را اجرا کردند.

ناصر کنعانی درباره اتهام‌های مبنی بر دخالت جمهور اسلامی ایران در حمله حماس علیه اسرائیل بار دیگر آن را اتهام‌زنی دانست و توضیحات خود را ادامه داد: این اتهام‌زنی‌ها نباید مسئولیت‌های آمریکا را کاهش دهد. ایالات متحده نباید ریشه اقدامات جریان مقاومت علیه آمریکا را در تعامل با دولت‌های دیگر جستجو کند و باید ریشه این اقدامات را در نحوه رفتار و تعامل خود در منطقه جستجو کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره سخنان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در طول سفر او به عراق در روز گذشته، اظهار داشت: اتهام‌زنی آمریکایی‌ها به جمهوری اسلامی ایران به منظور انحراف افکار عمومی جهان از واقعیت این است که دولت آمریکا یکی از طرف‌های جنگ است.

گفته‌های این مقام دیپلماتیک جمهوری اسلامی درباره عدم نقش ایران در عملیات حماس در شرایطی است که سایت رسمی دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران در روز یکشنبه ۱۴ آبان (۵ نوامبر) دیدار اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، و علی خامنه‌ای را تایید کرد.

ناصر کنعانی: احتمال گسترش جنگ در منطقه جدی است
ناصر کنعانی: احتمال گسترش جنگ در منطقه جدی است

در متنی که سایت رسمی دفتر رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران در تاریخ یکشنبه ۱۴ آبان منتشر کرده، ذکر شده است که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، به همراه هیئت خود با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرده و در این دیدار، رئیس دفتر سیاسی حماس گزارشی از آخرین تحولات در منطقه غزه و حملات اسرائیل به غزه و همچنین تحولات در منطقه کرانه باختری را ارائه داد.

در گزارش رسمی سایت خامنه‌ای درباره دیدار اسماعیل هنیه با رهبر جمهوری اسلامی آمده است که علی خامنه‌ای در این دیدار با تأکید، بر سیاست مداوم جمهوری اسلامی ایران در حمایت از نیروهای مقاومت فلسطین در مواجهه با اسرائیل پرداخته است.

در یک بخش دیگر از نشست خبری روز دوشنبه، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی به اعزام زیردریایی اتمی آمریکا به منطقه و همچنین سفر رئیس سازمان سیا به اسرائیل واکنش نشان داد. او گفت: تحرکات آمریکا در منطقه نشان‌دهنده استمرار تلاش این کشور به منظور ایجاد پوشش نظامی و سیاسی برای حمایت از رژیم صهیونیستی در ارتکاب جرایم علیه مردم فلسطین و دستیابی این رژیم به پیروزی ملموس است.

ناصر کنعانی ادعا کرد که دولت آمریکا به خوبی مطلع است که رژیم صهیونیستی با ارتکاب جنایت‌های جنگی و نسل‌کشی به دنبال دستیابی به نتایج ملموسی است که موازنه قوا را به نفع خود تغییر دهد. او اظهار کرد: تحرکات آمریکا در منطقه و حضور ناوگان‌ها و ناوهای هواپیمابر و زیردریایی‌های اتمی در منطقه تنها به منظور حمایت از رژیم صهیونیستی انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه به سئوالی درباره درخواست‌های برخی کشورها برای کمک به آزادی اسرای آن‌ها توسط حماس پاسخ داد و اظهار کرد: با توجه به نوع روابط ما با حماس، درخواست‌هایی در این خصوص به ما ارائه شده است. ما این درخواست‌ها را به حماس و اسماعیل هنیه انتقال داده‌ایم.

او ادعا کرد که حماس اهمیت نگاه انسانی خود در زمینه آزادی اسرا را تأکید کرده و افزود: حماس اعلام کرده است که در شرایط فعلی به دلیل تهدیدها و نگرانی از امکان هدف قرار گرفتن اسرا، امکان بررسی و انتقال آن‌ها وجود ندارد. اما اگر وقفه‌ای در عملیات صهیونیست‌ها و بمباران‌های آن‌ها اتفاق بیفتد، این امر قابل اجراست.

ناصر کنعانی در گذشته نیز اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی در مذاکرات با مقامات حماس  تأکید کرده و قول داده است که گروگان‌های غیرصهیونیست را آزاد کند.

این وعده‌ها در شرایطی اعلام شده‌اند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اظهار کرده که جنگ تا زمان آزادی گروگان‌ها ادامه خواهد داشت. او در یک پیام در شبکه اجتماعی اکس نوشت: حماس اشتباه کرد و عواقبی خواهد داشت.

ناصر کنعانی: احتمال گسترش جنگ در منطقه جدی است
ناصر کنعانی: احتمال گسترش جنگ در منطقه جدی است
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا