ایرانجدیدترین اخبار

کنعانی: ما نیز به ایالات متحده می‌گوییم، بس کنید

سخنگوی وزارت خارجه ایران هشدار داد که کشورهای منطقه در مقابل اسرائیل دست‌بسته نخواهند بود

ناصر کنعانی: ما نیز به ایالات متحده می‌گوییم، بس کنید

روز دوشنبه هشتم آبان در یک نشست مطبوعاتی، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به درگیری حماس و اسرائیل پرداخت و اعلام کرد که ایران آمادگی دارد تا کمک‌ها برای مردم غزه را در سریع‌ترین زمان ممکن به مصر ارسال کند.

ناصر کنعانی: ما نیز به ایالات متحده می‌گوییم، بس کنید
ناصر کنعانی: ما نیز به ایالات متحده می‌گوییم، بس کنید

ناصر کنعانی درباره درخواست برخی کشورها از جمهوری اسلامی برای کمک به آزادی شهروندانی که حماس آن‌ها را به گروگان گرفته، گفت: از زمان آغاز این تحولات، مقامات برخی کشورها درباره آزادی شهروندانشان با ما مذاکراه کردند. آنها تأکید کردند که این شهروندان جزو رژیم صهیونیستی و نزاع نیستند. ایران نیز در مذاکرات با مقامات حماس این درخواست را مطرح کرده و در این زمینه تعهد مثبتی دریافت کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه به سئوالی درباره نقش تهران در عملیات طوفان الاقصی و اظهارات اخیر مقام‌های آمریکایی در خصوص جمهوری اسلامی که گفتند ایران بس کند، اظهار کرد: من نیز خطاب به آن‌ها می‌گویم: بس کنید!

اظهارات کنعانی پس از مصاحبه کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده در برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه ام‌بی‌سی، به سئوال مجری برنامه در مورد نقش جمهوری اسلامی در جنگ اسرائیل و حماس و گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران، از او پرسیده شده بود که هریس در پاسخ گفت: «نکن!». 

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا پیش‌تر به پرسشی مشابه واکنش نشان داده بود و گفته بود: «نکن! نکن! نکن! نکن!»

برخی این را به عنوان هشداری از جانب بایدن خطاب به جمهوری اسلامی توصیف کردند، در حالی که بعضی دیگر گفتند که رئیس‌جمهوری آمریکا از هشدار صریح و روشن به جمهوری اسلامی ایران خودداری می‌کند و به مماشات ادامه می‌دهد.

بعد از اظهارنظر بایدن، کاخ سفید اعلام کرد که بایدن به خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی پیام مستقیم ارسال کرده است. با این حال، محتوای دقیق این پیام اعلام نشده است.

مقام‌های تهران به این خبر واکنش نشان ندادند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در قسمتی دیگر از اظهارات خود، از پیشنهاد ایران برای برگزاری رفراندوم در فلسطین گفت و ادامه داد: راهکار سیاسی ما برگزاری رفراندوم با مشارکت همه ساکنان حقیقی فلسطین اعم از مسیحیان، یهودیان و مسلمانان است تا آنها بتوانند از طریق رفراندوم با نظارت سازمان ملل سرنوشتشان را مشخص کنند.

او با اشاره به اینکه منطقه می‌تواند زمینه تحولات و بحران‌های غیرمنتظره باشد، هشدار داد: این یک موضوع نگران‌کننده است که ایران به آن اکثراً اشاره کرده است.

تاریخ ۷۵ ساله این رژیم (اسرائیل) نشان داده که یک تهدید علیه کشورهای منطقه است. کشورها و مردمان منطقه هم در برابر این خطر پیش‌بینی شده و فعالانه اقدام خواهند کرد و واکنش نشان خواهند داد.

ناصر کنعانی به سئوالی دیگر در مورد سفر اخیر علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه به روسیه و دیدارهای او با مقام‌های این کشور و یکی از رهبران سیاسی حماس پاسخ داد: این سفر از پیش برنامه‌ریزی شده بود و بر اساس دعوت روسیه و در چارچوب مشاوره‌های سیاسی مستمر بین دو کشور انجام گرفت.

ناصر کنعانی: ما نیز به ایالات متحده می‌گوییم، بس کنید
ناصر کنعانی: ما نیز به ایالات متحده می‌گوییم، بس کنید

در پاسخ به دعوت روسیه از مقام‌های حماس به مسکو در هفته گذشته و هم‌زمان با حضور مقام‌های جمهوری اسلامی، اسرائیل سفیر روسیه را به دفتر وزارت امور خارجه فراخواند. تل‌آویو دعوت حماس به روسیه را مشروعیت بخشیدن به تروریسم علیه اسرائیلی‌ها نامید، اما روسیه ادعا کرد که با هدف حفظ ارتباط با دو طرف درگیر در جنگ میزبان رهبران حماس بوده است.

حماس روز شنبه اعلام کرد که به دنبال موقعیت‌یابی هشت اسرائیلی‌روس‌تبار است که پس از حمله هفتم اکتبر به اسرائیل، گروگان گرفته شدند.

ناصر کنعانی به سوال دیگری درباره خبرهای مبنی بر لغو مذاکرات ایران و آمریکا در عمان پاسخ داد و گفت: موضوع مذاکرات در چارچوب تعریف‌شده، به‌ویژه ابتکار پادشاه عمان، از نظر ما باز و مفتوح است. شرایط فعلی و اهمیت موضوع فلسطین و تاثیر آن، ممکن است در اولویت‌ها تغییر ایجاد کرده باشد. این تغییرات می‌تواند در برخی از موارد تاثیرگذار باشد و زمانبندی مذاکرات را تغییر دهد.

ناصر کنعانی در ادامه ادعا کرد: ایران به اصل مذاکره برای بازگشت مسئولانه، متعهدانه و تمام‌عیار همه طرف‌ها از جمله آمریکا به توافق پایبند است. اگر شرایط اقتضا کند، این مسیر را همچون سابق پی‌گیری خواهد کرد، اما ممکن است در نتیجه برخی تحولات، شتاب یا کندی در آن ایجاد شود.

وزیر امور خارجه ایران اظهارات مبنی بر آمادگی برای بازگشت به مذاکره با آمریکا را در حالی داده است که در دو هفته گذشته، گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در منطقه به پایگاه‌ها و نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و سوریه حمله کرده‌اند. در برخی موارد، آمریکا نیز به مقر نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در شرق سوریه حمله کرده است.

برخی تحلیلگران مسائل سیاسی، پیام مستقیم جو بایدن به علی خامنه‌ای را به عنوان اتمام حجت آمریکا و هشدار جدی به سران جمهوری اسلامی برای عدم دخالت در جنگ حماس و اسرائیل تفسیر می‌کنند و سفر امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، به نیویورک را نیز یک نمایش تبلیغاتی می‌خوانند.

سخنان حسین امیرعبداللهیان درباره آمادگی تهران برای ورود به مذاکرات آزادی گروگان‌های دربند حماس و رای مثبت به قطعنامه آتش‌بس مجمع عمومی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی تلاش می‌کند از جنگ میان حماس و اسرائیل بهره‌برداری کند.

ناصرکنعانی: ما نیز به ایالات متحده می‌گوییم، بس کنید
ناصرکنعانی: ما نیز به ایالات متحده می‌گوییم، بس کنید
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا