جدیدترین اخبارجهان

نیروی هوایی اوکراین پنج پهپاد ایرانی را منهدم کرد

گزارش‌های اطلاعاتی بریتانیا از خسارات سنگین به پوتین در حمله اخیر اوکراین می‌گوید

نیروی هوایی اوکراین پنج پهپاد ایرانی را منهدم کرد

به گفته مقامات، نیروهای اوکراینی در جریان حمله مجدد در آخرین هفته، بیش از ۳۰ پهپاد را شلیک کردند و نیروهای روسی در تلاش برای تصرف شهر شرقی آودیوکا، حداقل یک تیپ را کامل از دست دادند.

نیروی هوایی اوکراین پنج پهپاد ایرانی را منهدم کرد
نیروی هوایی اوکراین پنج پهپاد ایرانی را منهدم کرد

در پیامی منتشر شده در کانال تلگرام وزارت دفاع روسیه در روز یکشنبه، آمده است که سامانه‌های پدافند هوایی روسیه ۳۶ هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی را در منطقه دریای سیاه و شمال غربی شبه‌جزیره کریمه منهدم کرده و شهر کی‌یف را به اتهام انجام یک حمله تروریستی توسط اوکراین متهم کرده است.

مقامات محلی در جنوب منطقه کرسنودار در روسیه و نزدیک دریای سیاه اعلام کردند که در حادثه‌ای دیگر در ساعات ابتدای روز یکشنبه، یک پالایشگاه نفت هدف قرار گرفته و به آتش کشیده شده است، اما در مورد علت این حادثه توضیحی ارائه ندادند. چند منبع خبری محلی اظهار کردند که این آتش‌سوزی ممکن است ناشی از حمله پهپادی یا سقوط بقایای یک پهپاد باشد.

مقامات کی‌یف هنوز به ادعاهای وزارت دفاع روسیه پاسخی ارائه نکرده‌اند. این کشور، که در یک وضعیت جنگ‌زده قرار دارد، به‌طور کلی مسئولیت حمله به روسیه و مناطقی که تحت اشغال این کشور هستند را نمی‌پذیرد، اما اعتراف کرده که حمله به اهدافی در آنجا به ضدحمله‌اش کمک می‌کند. 

در ماه‌های اخیر، حملات پهپادی و شدید مناطق مرزی روسیه و شبه‌جزیره کریمه که غیرقانونی تصرف شده است، به عنوان یک بخش مداوم از این تهاجم نظامی را شاهد بوده‌ایم که نیروی هوایی اوکراین نقش اساسی در این جنگ داشته است.

این در حالی رخ می‌دهد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرده که ولادیمیر پوتین حداقل یک تیپ از نیروهای خود را در حمله تهاجمی به شهر آودیوکا اوکراین از دست داده است.

زلنسکی اظهار کرد: مهاجمان چندین بار تلاش کردند که آودیوکا را محاصره کنند، اما سربازان ما هر بار آن‌ها را متوقف کردند، به عقب راندند و خسارات سنگینی به آن‌ها وارد کردند. در این موارد، دشمن حداقل یک تیپ از نیروهای خود را از دست داد.

نیروی هوایی اوکراین پنج پهپاد ایرانی را منهدم کرد
نیروی هوایی اوکراین پنج پهپاد ایرانی را منهدم کرد

آودیوکا در فاصله حدود ۲۵ کیلومتری (۱۶ مایل) از شهر اشغالی دونتسک واقع شده است. این منطقه از شمال، شرق و جنوب تحت کنترل روسیه قرار دارد، و تنها قسمت غربی آن با هدف تامین نیروها و تخلیه مردم به سوی کی‌یف باقی‌مانده است.

اوکراین ادعا می‌کند که در تلاش اخیر خود برای اشغال شهر زغال‌سنگ، روسیه تعداد زیادی نیرو وارد این منطقه کرده است. حمله روسیه با ورود تانک‌ها و خودروهای نظامی سنگین، که از اواسط اکتبر به سمت این شهر حرکت می‌کردند، تجدید شد. از آن زمان، نیروهای روسیه سعی کردند با شلیک مداوم توپ‌ها، نیروها و خودروهای نظامی به مواضع اوکراین حمله کنند.

وزارت دفاع بریتانیا در به‌روزرسانی اطلاعاتی درباره این جنگ اظهار کرد که خسارت‌های وارد شده به پوتین، احتمالاً جزو سنگین‌ترین خساراتی است که روسیه در سال جاری تحمل کرده و مسکو احتمالاً اجزای تقریباً هشت تیپ نیرو را برای این نبرد از دست داده است.

گزارش‌های اطلاعاتی بریتانیا نشان می‌دهد که وبلاگ‌نویسان نظامی روسیه از تدابیری که در عملیات آودیوکا توسط روسیه به کار گرفته شده، به‌شدت انتقاد کرده‌اند.

در یک نقطه دیگر از این جبهه جنگ، نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که پنج پهپاد ایرانی که توسط روسیه شلیک شده بود، توسط نیروهای اوکراین سرنگون شدند.

همچنین، چهار افسر پلیس دیگر در اثر انفجار گلوله‌های نظامی روسی در نزدیکی خودروی آن‌ها در شهر سیورسک زخمی شدند. این شهر در استان نیمه‌اشغالی دونتسک واقع شده و در نزدیکی خط مقدم در شرق این کشور قرار دارد، جایی که نیروهای اوکراینی و روسی به جنگ با یکدیگر برای کنترل این منطقه مشغولند.

نیروی هوایی اوکراین پنج پهپاد ایرانی را منهدم کرد
نیروی هوایی اوکراین پنج پهپاد ایرانی را منهدم کرد
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا