ایرانجدیدترین اخبار

قوه قضائیه از مرگ یک متهم امنیتی در دادگاه انقلاب خبر داد

مسئولان قوه قضائیه ادعا کردند که این متهم از منزل به دادگاه آمده و در حین دفاع از خود، وضعیت جسمی‌اش بد شده است

قوه قضائیه از مرگ یک متهم امنیتی در دادگاه انقلاب خبر داد

در روز دوشنبه، ۱۵ آبان (۶ نوامبر)، مرکز رسانه قوه قضائیه جمهوری اسلامی اعلام کرد که مرگ یک متهم امنیتی در دادگاه انقلاب تایید شده است.

قوه قضائیه، مرگ متهم امنیتی در دادگاه انقلاب
قوه قضائیه، مرگ متهم امنیتی در دادگاه انقلاب

در بیانیه ارائه شده توسط این مرکز آمده است: یک متهم که به دادگاه انقلاب تهران احضار شده بود، در حضور چهار وکیل حاضر در صحن دادگاه حالش به‌هم خورد و با وجود تلاش پزشک مستقر در دادگاه انقلاب و عوامل اورژانس، تلاش‌ها مثمرثمر نبود و او با تشخیص اولیه ایست قلبی از سوی عوامل اورژانس، فوت کرد.

این مرکز در ادامه افزود: متهم که با اتهامات امنیتی به دادگاه انقلاب حاضر شده و در حال دفاع از خود بود، حالت نامساعدی پیدا کرد. پس از این اتفاق، پزشک مستقر در دادگاه انقلاب به صورت فوری به بالین متهم حاضر شد و اقدامات پزشکی و درمانی انجام گرفت که متأسفانه نتیجه‌بخش نبود.

مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: این حادثه در ادامه روند پیگیری پرونده دو متهم روی داده است، و یکی از این متهمان که زندانی نبوده و از منزل خود به دادگاه آمده بود، در صحن دادگاه حالش به‌هم خورد و با تمام تلاش‌هایی که انجام شده برای نجات او فوت کرد.

در این بیانیه، نام و مشخصات متهمی که درگذشته اعلام نشده، اما پیش‌تر، رضا خندان، یک فعال سیاسی در یک یادداشت در شبکه اجتماعی ایکس از درگذشت یک زندانی امنیتی خبر داده بود.

دو روز پیش، رضا خندان به این موضوع اشاره کرده بود: سعید خادمی که در سال ۱۳۴۱ متولد شده بود و به اتهاماتی از قبیل توهین به مقدسات به شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب احضار شده بود، در داخل این شعبه به زمین افتاد و بعد از مدتی کوتاه جان خود را از دست داد. خواهر او اعلام کرده که او از چند روز پیش استرس دادگاه را تجربه می‌کرده است.

قوه قضائیه، مرگ متهم امنیتی در دادگاه انقلاب
قوه قضائیه، مرگ متهم امنیتی در دادگاه انقلاب

وبسایت انصاف‌نیوز نیز در یک گزارش و متنوع، متهم امنیتی فوت شده را به نام وحید خادمی معرفی کرد. این پایگاه خبری از حسین عسکری‌راد، وکیل وحید خادمی، نقل قول کرد و گفت: موکل من از اینکه نتیجه این دادگاه برایش سوءسابقه خواهد شد، بسیار نگران بود. در دادگاه عملیات احیا به مدت چهل دقیقه انجام شد، اما متأسفانه بی‌نتیجه ماند.

وی ادامه داد: موکل من در سال ۱۴۰۱ به اتهام تبلیغ علیه اسلام توسط نهادهای امنیتی دستگیر شد و مدتی در بازداشت موقت به سر برد و سپس آزاد شد. در نهایت، برای او کیفرخواستی صادر شد و دادگاهی برای بررسی اتهامات تشکیل شد. موکل من از اینکه آبرو و حیثیتش خدشه‌دار شود و از آنکه این دادگاه برایش سوءسابقه‌ خواهد شد، بسیار نگران بود. هنگامی که قاضی به سئوال‌پرسیدن از او مشغول بود، ناگهان حالش بد شد. این اتفاق بعد از آن به پزشک مقیم دادگاه انقلاب گزارش شد، اما متاسفانه او با تأخیری کوتاه به محل حضور آمد.

همچنین، عسکری‌راد اظهار کرد که موکلش در یک پژوهشگاه مرتبط با محمدجواد لاریجانی مشغول به کار بود.

در ماه‌های گذشته، تعدادی از زندانیان با اتهامات سیاسی و امنیتی در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران جان خود را از دست داده‌اند و نهادها و رسانه‌های حکومتی روایت‌های مختلفی از دلایل مرگ آنها ارائه می‌کنند.

در یک گزارش منتشر شده در شهریور ماه امسال، سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرد که در هشت ماه گذشته، حداقل شش زندانی سیاسی در زندان‌های مختلف ایران جان خود را از دست داده‌اند.

قوه قضائیه، مرگ متهم امنیتی در دادگاه انقلاب
قوه قضائیه، مرگ متهم امنیتی در دادگاه انقلاب

جواد روحی، ششمین زندانی سیاسی ایرانی بود که در طول هشت ماه گذشته در زندان جان خود را از دست داد. درگذشت این جوان معترض که در روز پنج‌شنبه، هشتم شهریور، اتفاق افتاد، به وسیله تعدادی از جوامع و سازمان‌ها مورد انتقاد قرار گرفت و سازمان عفو بین‌الملل در یک بیانیه خواستار تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب درباره علت مرگ او شد.

در روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام، که در دهم اکتبر (۱۸ مهر) جشن گرفته می‌شود، سازمان عفو بین‌الملل به مناسبت این روز، بر اساس تحقیقات خود، در یک گزارش اعلام کرد که در سال ۲۰۲۲، جمهوری اسلامی ایران در جمله کشورهایی بود که مجازات اعدام را اجرا کرد.

با توجه به این گزارش، در این بازه زمانی، ۲۵۵ نفر در ایران به اتهام‌های مربوط به مواد مخدر اعدام شدند که این تعداد نسبت به کل آمار جهانی در این زمینه، ۷۸ درصد را تشکیل می‌دهد.

با این حال، سازمان عفو بین‌الملل اعلام می‌کند که آمار مستند در نیمه اول سال ۲۰۲۳ نگران‌کننده‌ترین تصویری از وضعیت ایران ارائه می‌دهد. زیرا در این دوره، مقامات جمهوری اسلامی ۲۸۲ نفر را اعدام کرده‌اند که تقریباً دو برابر تعداد اعدام‌های مستندشده در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۲ است.

قوه قضائیه، مرگ متهم امنیتی در دادگاه انقلاب

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا