جدیدترین اخبارجهان

یحیی سینوار، مغز متفکر حماس که اسرائیل را فریب داد، هدف اصلی تونل‌های غزه است

به گفته میر بن شبات، مشاور سابق امنیت ملی، سینوار به زبان عبری نوشت: یک خطر محاسبه‌شده را برای آتش‌بس بپذیرید

یحیی سینوار، متفکر حماس که اسرائیل را فریب داد، هدف اصلی تونل های غزه است

پنج سال پیش، یحیی سینوار، رهبر حماس در غزه، یادداشتی را روی سندی نوشت که می‌دانست واسطه‌های مصری به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تحویل خواهند داد.

یحیی سینوار، متفکر حماس که اسرائیل را فریب داد، هدف اصلی تونل های غزه است
یحیی سینوار، متفکر حماس که اسرائیل را فریب داد، هدف اصلی تونل های غزه است

چندی پیش، رئیس حماس چیزی شبیه این به یک روزنامه نگار ایتالیایی گفته بود: من دیگر جنگ نمی خواهم. من آتش بس می‌خواهم. ما می توانیم مانند سنگاپور، مانند دبی باشیم.

در پی حمله وحشیانه و برنامه ریزی شده حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر، نهاد امنیتی اسرائیل با نگاهی جدید به سخنان او نگاه می‌کند.

مقامات اسرائیلی اکنون اذعان دارند که احساس رضایت در اطراف حماس ایجاد شده است. در سال‌های اخیر، ارتش با تکیه بر حسگرهای الکترونیکی و انتقال نیروها به خارج از منطقه برای حفاظت از شهرک‌های کرانه باختری، نظارت خود بر حصار مرزی غزه را بسیار کاهش داده است.

همانطور که تحلیلگر اسرائیلی چن آرتزی اخیراً در روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت، تحلیلگران اطلاعات نظامی ترجیح دادند بر جمهوری اسلامی و سوریه تمرکز کنند زیرا کار بر روی مسائل فلسطین اهمیت زیادی نداشت.

احساس اصلی این بود که حماس منصرف شده و چالش های واقعی دورتر است.

مایکل میلشتاین، رئیس سابق تحقیقات فلسطینی برای بخش اطلاعات ارتش، گفت: یحیی سینوار آگاهی اسرائیل را بسیار خوب خواند. او می‌خواست اسرائیل باور کند که حماس بر ثبات در غزه تمرکز کرده و امور مدنی را ترویج می‌کند. او این ایده اشتباه را در ذهن اسرائیلی ها کاشت.

یحیی سینوار به عنوان مغز متفکر این حمله شناخته می شود. او هدف اصلی ترور است و گمان می رود در اعماق تونل غزه پنهان شده باشد، همانطور که نتانیاهو اخیراً گفته است «مثل یک هیتلر کوچک در پناهگاه».

حملات ۷ اکتبر سیاست های منطقه ای و حتی جهانی را عوض کرد و خطر جنگ گسترده تر را افزایش داد.

سینوار و اسرائیلی ها چندین دهه است که یکدیگر را تماشا و تحلیل می کنند.

سینوار ۶۱ ساله که در محله ای فقیرنشین در شهر خان یونس در جنوب غزه به دنیا آمد، در اواخر دهه ۱۹۸۰ و همزمان با آغاز اولین قیام فلسطینیان، به تأسیس شاخه نظامی حماس کمک کرد. او بعداً وظیفه ریشه‌کن کردن همدستان فلسطینی با اسرائیل را بر عهده گرفت و مسئول کشتن چهار نفر از آنها بود. مقامات نظامی اسرائیل که در آن زمان هنوز در داخل غزه فعالیت می کردند، او را در سال ۱۹۸۹ به حبس ابد محکوم کردند.

یحیی سینوار، متفکر حماس که اسرائیل را فریب داد، هدف اصلی تونل های غزه است
یحیی سینوار، متفکر حماس که اسرائیل را فریب داد، هدف اصلی تونل های غزه است

در پشت میله‌ها، یحیی سینوار به تسلط عمیقی در جامعه عبری و اسرائیل دست یافت و به طور منظم روزنامه‌ها را همراه با زندگی‌نامه شخصیت‌های کلیدی اسرائیل می‌خواند. او همچنین رهبر بی‌رقیب زندانیان حماس شد. به گفته مقامات اسرائیلی و یکی از فعالان سابق حماس، در زمانی که او در زندان بود، به کشته شدن همدستان ادامه داد از جمله یکی از آنها را که شخصاً او را سر برید.

مقامات او را به عنوان یک رهبر خونسرد و با جذبه توصیف می کنند. مردی جمع و جور و ژولیده که موها و ریش هایش تا به حال بیشتر سفید شده اند.

در اوایل دهه ۲۰۰۰، زمانی که سینوار در زندان بود، شروع به تجربه سردرد و تاری دید کرد. او به مرکز پزشکی سوروکا در بئرشبا منتقل شد، جایی که یک جراح تومور مغزی او را برداشت و جان او را نجات داد.

بتی لحات، رئیس اطلاعات سیستم زندان در آن زمان، در یک مستند تلویزیونی گفت که سعی کرده از آن رویداد برای استخدام او به عنوان مامور استفاده کند.

او گفت: من گفتم، دولت اسرائیل جان شما را نجات داد. فکر می‌کردم می‌توانم او را به یکی از خودمان تبدیل کنم، اما او علاقه‌ای نداشت. او مدام از روزی که آزاد می شود صحبت می کرد. به او گفتم تو هیچوقت بیرون نمیری و او می‌گفت خدا می داند.

در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۱۱ اسرائیل بیش از ۱۰۰۰ اسیر فلسطینی را با یک سرباز اسرائیلی که توسط حماس به نام گیلاد شالیت گروگان گرفته بودند، مبادله کرد. در میان آزاد شدگان، مردی که فهرست را تهیه کرد. سینوار بود.

از آنجایی که او فلسطینی‌ها را کشته بود و نه اسرائیلی‌ها و دیگر جوان نبود، برخی از مقامات اسرائیلی با حضور او در لیست مخالفت نکردند و او را مبادله کردند.

میلشتاین، افسر سابق اطلاعات به یاد می آورد: درباره اینکه او یک تهدید نیست، صحبت می شد. او نمی خواهد به فعالیت خطرناک بازگردد، او فراموش کرده است که چگونه یک حمله تروریستی را برنامه ریزی کند. سعی کردم به آنها بگویم اشتباه می‌کنند. حماس یک ماموریت برای تمام زندگی شماست. تنها یک هفته طول کشید تا به ارتباطات و فعالیت های خود بازگردد. امروز حماس در غزه سینوار است.

یحیی سینوار مجدداً در سطح ارشد به حماس پیوست و تا سال ۲۰۱۷ به عنوان رهبر این گروه برای کل غزه انتخاب شد و جایگزین اسماعیل هنیه شد که به قطر فرستاده شده بود.

یحیی سینوار، متفکر حماس که اسرائیل را فریب داد، هدف اصلی تونل های غزه است
یحیی سینوار، متفکر حماس که اسرائیل را فریب داد، هدف اصلی تونل های غزه است

اکرم عطالله، ستون نویس روزنامه الایام ساکن غزه در نوار غزه گفت: حماس و سینوار اسرائیل را گمراه کردند و باعث شدند که اسرائیل فکر کند جنگ گزینه ای برای حماس نیست. این یک کمپین اطلاعات غلط پیچیده بود که اسرائیل را فریب داد تا فکر کند به دنبال صلح، کارگران و زندگی اقتصادی برای ساکنان غزه هستند.

پس از حمله هفتم اکتبر، یکی از مقامات ارشد حماس، علی برکه، به شبکه دولتی روسی RT گفت که این گروه به مدت دو سال برای ۷ اکتبر آماده شده بود در حالی که اسرائیل را فریب می داد تا فکر کنند مشغول اداره غزه است. برنامه ریزی نه تنها شامل حمله، بلکه نحوه حکومت حماس پس از آن نیز می شد.

 این موضوع کنفرانس سال ۲۰۲۱ در غزه با عنوان وعده پایان روزها بود که در آن یحیی سینوار سخنرانی اصلی را ایراد کرد. یک سند خلاصه نشان می‌دهد که به این موضوع پرداخته است که پس از شکست کشور، با کارشناسان اسرائیلی چه باید کرد، دانشمندان و متخصصان یهودی را در زمینه‌های پزشکی، مهندسی، فناوری، صنایع نظامی و نظامی برای مدتی نگه دارید و انجام دهید. اجازه ندهید با دانش و تجربه خود بروند.

در حالی که مقامات حماس هرگز مستقیماً با مقامات اسرائیلی صحبت نکردند، یحیی سینوار از طریق واسطه ها برای متقاعد کردن اسرائیل در مورد نیات خیرخواهانه گروهش کار کرد. به عنوان بخشی از این تلاش ها، او با تشکیلات خودگردان فلسطین برای مذاکره درباره مجوزهای کار اسرائیل برای حدود ۱۸۰۰۰ غزه ای همکاری کرد و به آنها اجازه داد به عنوان کارگر روزمزد در اسرائیل کار کنند. 

برخی از این کارگران بودند که به گفته مقامات امنیتی اسرائیل، نقشه‌های جوامع را ترسیم و فهرستی از خانواده‌های محلی تهیه کردند تا شبه‌نظامیان حماس را قبل از ۷ اکتبر آماده کنند.

 از زمان این حملات، یحیی سینوار هیچ بیانیه ای صادر نکرده و با مطبوعات صحبت نکرده است؛ در همین حال، ۷۵ مایل دورتر از محل وقوع حملات، پوستری بر دیوار وزارت دفاع در تل آویو آویزان شده است که ده ها تن از فرماندهان حماس را با خطوطی بر روی صورت کشته شدگان نشان می دهد. 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا