جدیدترین اخبارجهان

شبکه وسیع تونل های زیرزمینی حماس معروف به مترو غزه

برخی از تونل ها ۱۸ متر زیر زمین هستند

شبکه وسیع تونل های زیرزمینی حماس معروف به مترو غزه

یکی از مأموریت های اعلام شده نیروی هوایی اسرائیل در چهار هفته پس از آغاز جنگ، تخریب زیرساخت های حماس در غزه از طریق بمباران هوایی بوده است.

شبکه وسیع تونل های زیرزمینی حماس معروف به مترو غزه
شبکه وسیع تونل های زیرزمینی حماس معروف به مترو غزه

یک هدف کلیدی، شبکه وسیع تونل های زیرزمینی حماس بوده است که حماس را قادر به قاچاق و ذخیره سلاح می کند.

اما به گفته مقامات و افسران سابق ارتش آمریکا، احتمالاً برای پاکسازی شبکه تونل معروف به «مترو غزه» به نیروهای زمینی اسرائیل نیاز است.

بردلی بومن، افسر سابق ارتش ایالات متحده و مشاور امنیت ملی، به شبکه ان‌بی‌سی گفت: تعداد قابل توجهی از تروریست های حماس احتمالاً با پنهان شدن در تونل ها می توانند از حملات هوایی جان سالم به در ببرند.

احتمالاً می توان تصور کرد که حماس آن تونل ها را با مقادیر قابل توجهی غذا، آب، سلاح و مهمات ذخیره کرده است.

شان بل، تحلیلگر نظامی، به ما گفت که این تونل ها کمک می کند تا ورود مورد انتظار به شهر غزه، که اسرائیل ادعا می کند محاصره کرده است، یک بازی کاملاً متفاوت باشد.

ژنرال لرد دانات، در صحبت با اسکای نیوز، گفت که افراد ربوده شده در ۷ اکتبر بدون شک در برخی از ۳۰۰ مایلی، تونل های زیرزمینی نگهداری می شوند.

در تاریخچه تاریخ نظامی، این یکی از دشوارترین عملیاتی خواهد بود که هر ارتشی باید انجام دهد: چگونه تلاش کنیم و به هدف خود یعنی نابودی حماس دست پیدا کنیم، بدون اینکه در کشتن بیش از ۲۳۰ گروگان همدست باشیم.

این یک کابوس واقعی است و صادقانه بگویم، یک چالش خواهد بود و من نمی توانم تصور کنم که اسرائیلی ها چگونه می‌خواهند این کار را انجام دهند، جز اینکه برای مدت طولانی در آنجا باشند و امیدوار باشند که در نهایت حماس را از بین ببرند.

شبکه وسیع تونل های زیرزمینی حماس معروف به مترو غزه
شبکه وسیع تونل های زیرزمینی حماس معروف به مترو غزه

تونل ها چیست و چه زمانی ایجاد شده‌اند؟

تونل های حفر شده در غزه در اصل برای قاچاق کالا به داخل و خارج مصر برای دور زدن محاصره اسرائیل استفاده می شد. اما ستیزه جویان فلسطینی این تونل ها را ساختند تا راکت ها و پرتابگرهای راکت را جابجا کنند، شبه نظامیان را در برابر شناسایی توسط ماهواره ها و هواپیماهای اسرائیلی محافظت کنند و حملاتی را به خاک اسرائیل انجام دهند.

به گفته ارتش اسرائیل، این سیستم وسیع زیرزمینی شامل اتاق‌های انبار، ژنراتورهای برق، مراکز فرماندهی و تجهیزات جنگجویان حماس است.

ارتش اسرائیل می‌گوید که این شبکه ده‌ها نقطه دسترسی در سراسر غزه دارد و بسیاری از ورودی‌های تونل در کنار اقامتگاه‌های غیرنظامی و حتی بیمارستان‌ها قرار دارند.

بنا به گزارش رسانه های اسرائیلی، گمان می رود که محمد دیف، فرمانده گردان های قسام، شاخه نظامی حماس، مغز متفکر پشت سیستم تونل باشد.

از سال ۲۰۰۶، شبه نظامیان حماس تونل هایی را در داخل خاک اسرائیل حفر کرده و مجموعه ای از حملات غافلگیرانه را انجام داده‌اند. در نتیجه، اسرائیل یک حصار بتنی زیرزمینی به طول ۴۰ مایل به منظور شناسایی ساخت تونل در غزه ساخت. به گفته ارتش اسرائیل، این حائل به اسرائیل کمک کرد تا در سال ۲۰۲۰ قبل از اینکه حماس بتواند از این گذرگاه برای حمله به داخل اسرائیل استفاده کند، یک تونل را کشف کند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا