جدیدترین اخبارجهان

حسن نصرالله تمامی تدارکات حمله و اقدامات ویژه حزب الله علیه اسرائیل را پایان داد

حسن نصرالله گفت تمامی تدارکات حمله و بسیج «استثنایی» نیروهای حزب الله علیه اسرائیل را پایان می‌دهد

حسن نصرالله تمامی تدارکات حمله و اقدامات ویژه حزب الله علیه اسرائیل را پایان داد

حسن نصرالله رهبر گروه شبه نظامی حزب الله پس از چندین ماه تهدید مبنی بر حمله به اسرائیل، روز پنجشنبه در پی به توافق رسیدن لبنان و اسرائیل بر سر مرز دریایی گفت گروه مسلح حزب‌الله لبنان تدارکات ویژه و بسیج «استثنایی» نیروهای خود علیه اسرائیل را پایان خواهد داد.

حسن نصرالله تمامی تدارکات حمله و اقدامات ویژه حزب الله علیه اسرائیل را پایان داد
حسن نصرالله تمامی تدارکات حمله و اقدامات ویژه حزب الله علیه اسرائیل را پایان داد

نصرالله در یک سخنرانی تلویزیونی گفت «تمام اقدامات استثنایی و ویژه و بسیج چندین ماهه نیروهای مقاومت در حال حاضر پایان یافته است» و این توافق را یک «پیروزی بزرگ برای لبنان» خواند.

نصرالله با بیان اینکه این توافق یک معاهده بین المللی نیست و به منزله به رسمیت شناختن اسرائیل نیست، گفت «ماموریت ما کامل شده است.»

اسرائیل در تاریخ ۲ جولای گفت که سه پهپادی که حزب الله به سمت میدان گازی کاریش شلیک کرده بود را سرنگون کرده است؛ لبنان نسبت به بخش هایی از این میدان گازی ادعای مالکیت دارد.

نصرالله در مورد تلاش برای بهره برداری از این ذخایر گازی پیش از نهایی شدن توافق به اسرائیل هشدار داده بود.

توافق بین این دو کشور که اصولا هنوز در حال جنگ هستند، با تشویق رهبران سیاسی جهان از جمله جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا روبرو شد.

این توافق روز پنجشنبه به طور جداگانه توسط میشل عون، رئیس جمهور لبنان در بیروت و توسط یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل در اورشلیم امضا شد و پس از تحویل اسناد به میانجیگران اجرایی شد.

اوایل امروز لاپید ادعا کرده بود که این توافق به این معنی است که لبنان عملاً «در یک توافق نامه کتبی، کشور اسرائیل را به رسمیت شناخته است.»

میشل عون پاسخ داده بود که این توافق «پیامدهای سیاسی» ندارد.

این توافق که با میانجیگری ایالات متحده به دست آمده قرار است در این مقطع زمانی که لبنان از سه سال بحران اقتصادی طاقت فرسا رنج می برد امکان بهره برداری از منابع بالقوه گاز ساحلی را برای لبنان فراهم کند.

این توافق همچنین باعث می شود که اسرائیل بدون هیچ دردسری گاز تولید کند، زیرا حزب‌الله لبنان که تحت حمایت ایران قرار دارد قبلا دولت اسرائیل را تهدید کرده بود که در صورت شروع کار در منطقه مورد مناقشه پیش از امضای توافق حملاتی را علیه اسرائیل انجام خواهد داد.

حسن نصرالله رهبر حزب الله پس از چندین ماه تهدید گفت گروه مسلح لبنان تدارکات ویژه و بسیج استثنایی نیروهای خود علیه اسرائیل را پایان خواهد داد

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا