انتاریوجدیدترین اخبارکانادا

پیک های اوبر ایتس میگویند که سیستم پرداخت جدید موجب کاهش دستمزد آن ها شده است

” درآمد من خیلی کم شده است “

پیک های اوبر ایتس میگویند که سیستم پرداخت جدید موجب کاهش دستمزد آن ها شده است

پیک های اوبر ایتس (Uber Eats) میگویند که سیستم پرداخت جدید موجب کاهش دستمزد آن ها شده است. این مبلغ برای خرید یک نان یا دو لیتر شیر کافی است، اما با میزان حداقل دستمزد ساعتی انتاریو که معادل ۱۴.۲۵ دلار است فاصله زیادی دارد.

پیک های اوبر ایتس میگویند که سیستم پرداخت جدید موجب کاهش دستمزد آن ها شده است
پیک های اوبر ایتس میگویند که سیستم پرداخت جدید موجب کاهش دستمزد آن ها شده

تهرانتو _ تورنتو ؛ ماه ها پس از آن که سرویس تحویل غذا یک سیاست پرداخت جدید را در اواسط پاندمی کرونا به اجرا درآورد، پیک های اوبر ایتس (دلیوری با دوچرخه) که در این استان مشغول به کار هستند میگویند که دستمزد آن ها بدون انعام ۳.۹۹ دلار به ازای هر سفر است.

اسپنسر تامسون مردی که از سال ۲۰۱۶ در بخش تحویل غذای اوبر ایتس در تورنتو مشغول به کار است می گوید: ” من درآمد خیلی کمی دارم و حالا به این فکر می کنم که وقتی درآمد پایینی دارم که روز به روز هم بدتر میشود، اصلا چرا باید بیرون بروم؟ “

او ساعت ها وقتش را صرف محاسبه دستمزد سال ۲۰۲۰ خود کرد و چیزی که بسیاری از پیک های همکارش به آن مشکوک بودند را متوجه شد.

در دوره ای که مردم بیش از هر زمانی از سرویس های تحویل غذا استفاده میکنند درآمد آنها کاهش یافته است.

بعنوان مثال تامسون در ژانویه ۲۰۲۰ به ازای هر سفر تقریبا معادل ۱۰ دلار درآمد داشته است {که گاهی شامل چند توقف میشد} اما در ماه دسامبر درآمد او بدون انعام به ۳.۹۹ دلار به ازای هر سفر کاهش یافته است.

این ۶۰ درصد کاهش درآمد در سالی رخ داده که تامسون تقریبا هر روز هفته زمان های ناهار و شام را در مرکز شهر تورنتو (جایی که حقوق بیشتر است) کار میکرده است. در این مدت او به طور میانگین دو الی سه سفر در هر ساعت داشته است.

پیک هایی نظیر تامسون ، که به طور رسمی در استخدام اوبر نیستند اما از پلتفرم آن برای کار استفاده میکنند، با وجود ادامه شیوع کووید۱۹، نگران بدتر شدن اوضاع هستند.

در این شرایط گزینه های شغلی پیش روی آنها کمتر شده و شرکت ها به طور فزاینده ای اقتصاد gig را دنبال میکنند و نرخ بیکاری بالا می ماند.

{gig : در اقتصاد گیگ، شرکت ها تمایل دارند به جای کارمندان تمام وقت ، پیمانکاران و فریلنس های مستقل را استخدام کنند}

برایس سوفر که خود یک پیک اوبر و سازمان دهنده اتحادیه Gig Workers United است میگوید: ” ما نمیتوانیم اجازه دهیم این اتفاق رخ دهد چون در اینصورت شرایط همه در آینده به همین صورت خواهد بود. ”

برایس به یاد می آورد که در اوایل سال ۲۰۲۰ درآمدش به ازای هر سفر بین ۹ تا ۱۰ دلار بود در حالیکه اکنون این میزان به نصف کاهش یافته است.

در حالیکه پیک هایی نظیر تامسون و سوفر مدتهاست که در مورد حقوق پایین ، عدم امنیت شغلی، فقدان بیمه تکمیلی برای پوشش بیماری ها و جراحات هشدار داده اند، نگرانی های آنها از ماه ژوئن گذشته به بعد پررنگ تر نیز شده است.

این زمانی بود که اوبر ساختار درآمد خود را حذف کرد و به پیک ها مبالغی ثابت بر اساس مسافت و زمان برای استفاده از این سرویس در زمان های شلوغی (پیک ترافیک) یا محله های پر تقاضا ارائه داد. با در نظر گرفتن پاداش ها و سفارشات پاداشی، درآمد تامسون در شروع سال ۲۰۲۰ بدون احتساب انعام در حدود ۱۲.۱۵ دلار به ازای هر سفر بود.

در سیستم جدیدی که اوبر بر اساس پایین آوردن نرخ های پایه استفاده کرد، تمامی پیک ها پیشنهادات تحویل سفارشات غذایی دریافت میکنند که هزینه آن از لحاظ زمان و فاصله متفاوت است.

سوفر می گوید در ابتدا نرخ پایه پایین به نظر زیاد بد نمی آمد چون کمپانی طرح های “افزایش دهنده” زیادی را ارائه می کرد ؛ مثلا اگر پیک غذا را در محله هایی که شاهد افزایش تقاضا بودند تحویل میداد، درآمد او چندین برابر می شد.

پیک های اوبر ایتس میگویند که سیستم پرداخت جدید موجب کاهش دستمزد آن ها شده است
پیک های اوبر ایتس میگویند که سیستم پرداخت جدید موجب کاهش دستمزد آن ها شده

او به خاطر می آورد که بر اساس این سیستم جدید حتی درآمد برخی کارکنان کمی بیشتر از قبل بود اما کم کم تعداد طرح های “افزایش دهنده” کم شد.

بر اساس ادعای او کمپانی این تغییرات را کم کم اعمال کرد تا کسی متوجه قضیه نشود. اما به هر حال افراد به این موضوع سوءظن داشتند و مشکوک بودند.

تامسون می گوید این تغییرات باعث شد انعام ها بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کنند، اما وقتی نوبت به انعام پیک ها می رسد مشتریان به طور واضحی غیرقابل اطمینان هستند. برخی بسیار بخشنده هستند در حالیکه بقیه افراد از دادن پول اضافی اجتناب می کنند.

اوبر که اولین سرویس ایتس (Eats) خود را در سال ۲۰۱۵ در تورنتو راه اندازی کرد گفت که تغییرات ساختار دستمزدهای این کمپانی شامل کاهش کرایه پایه می شود که این امر برای بهتر منعکس شدن زمان کلی سفر، تلاش، فاصله و سفر به رستوران بوده است.

این تغییرات همچنین شامل قیمت گذاری اولیه است که مبلغ خالص تضمین شده دریافتی برای تحویل غذا را قبل از قبول سفارش به پیک نمایش میدهد، علاوه بر آن جزئیاتی نظیر اسم رستوران و محل های تحویل غذا را نیز شامل می شود. این قابلیت به پیک ها امکان میدهد که سفرهایی که احساس میکنند قیمت پایینی دارند را قبول نکنند.

این شرکت گفت که سفر ۳.۹۹ دلاری از نظر زمانی به شدت کوتاه است و چنین قیمتی با دو توقف خیلی به ندرت پیش می آید.

شرکت اوبر میگوید :” Uber Eats متعهد به شفافیت در قیمت گذاری است : قبل از قبول یک سفر پیک ها قادر خواهند بود درآمد مورد انتظار برای هر سفر را ببینند. و مانند همیشه  ۱۰۰درصد انعام مستقیما به حساب آن ها واریز می شود.

سوفر میگوید که این تغییرات او را ناامید کرده است چرا که او و دیگر پیک ها در بهار گذشته با ۲۰ ساعت کار در هفته درآمدی ۵۰۰ دلاری داشتند در حالی که اکنون درآمد آن ها برای همین بازه زمانی معادل ۳۰۰ دلار شده است.

او گفت کار کردن نیز آسان نیست. سوار دوچرخه بودن برای مدت های طولانی میتواند خسته کننده باشد و سر زدن به تعداد زیادی خانه و رستوران باعث خطر بیشتر ابتلای «پیک» به کووید۱۹ می شود.” من احساس عصبانیت می کنم چراکه این کسب سود در دوران پاندمی ناجوانمردانه است. این همان چیزی است که ما در بسیاری کمپانی های بزرگ دیده ایم ؛ در طی دوران پاندمی کرونا آنها فکر میکنند که کارکنان مهم شان (پیک ها) کارمندانی بی اهمیت هستند. این قضیه باعث تضعیف روحیه کارکنان می شود.”

سوفر از اوبر می خواهد تا سیاست های پرداخت خود را به دوران قبل از پاندمی برگرداند، در حالیکه تامسون ترجیح میدهد که حداقل نرخ هر سفر تضمین شده باشد.

تامسون به تازگی و با این امید که بتواند منبع درآمد ثابت تری برای خود پیدا کند در یک دوره توسعه وب ثبت نام کرده تا امکان رسیدن به عشقش بازیگری را داشته باشد.

او عاشق بیرون رفتن با دوچرخه اش است و مصمم است که بدون توقف برای دریافت حقوق عادلانه مبارزه کند، اما او نیز نقطعه ضعفی دارد.

” من نیاز به شغلی دارم که در یک بازه، درآمد بیشتری داشته باشم در عین حال زمان لازم برای تست های هنرپیشگی را نیز داشته باشم. من میدانم که این کار یک درآمد ثابت نیست، من فقط باید زنده بمانم.”

 

پیک های اوبر ایتس میگویند که سیستم پرداخت جدید موجب کاهش دستمزد آن ها شده است
پیک های اوبر ایتس میگویند که سیستم پرداخت جدید موجب کاهش دستمزد آن ها شده

اوبر ایت    اوبر ایت    اوبر ایت        اوبر ایت      اوبر ایت

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا