جدیدترین اخبارجهان

بشار اسد از تجاوز نظامی روسیه و حمله حماس به اسرائیل دفاع کرد

دیکتاتور سوریه از حمله روسیه به اوکراین حمایت کرد و جنگ بین اسرائیل و حماس را مقایسه نمود و نقش حماس و روسیه را برای دفاع از خود توصیف کرد

بشار اسد از تجاوز نظامی روسیه و حمله حماس به اسرائیل دفاع کرد

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه این هفته مصاحبه‌ای نادر با یک مجری اخبار روسی همسو با کرملین از کاخ خود در دمشق، پایتخت سوریه انجام داد و از حماس دفاع کرد، پوتین را ستایش کرد و ایالات متحده را به عنوان یک هژمون منافق معرفی کرد که این دو دیکتاتوری دارند.

بشار اسد از تجاوز نظامی روسیه و حمله حماس به اسرائیل دفاع کرد
بشار اسد از تجاوز نظامی روسیه و حمله حماس به اسرائیل دفاع کرد

اسد که دولتش تقریباً سیزده سال در جنگ داخلی با گروه های شورشی می جنگد که حدود ۵۰۰۰۰۰ کشته برجای گذاشته است، اسرائیل را متجاوز در غزه معرفی کرد و حمله حماس به جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر را به عنوان دفاع از خود توجیه کرد و بر این حمله تاکید کرد. با زمینه تاریخی توجیه می شود.

دیکتاتور سوریه همچنین حمایت خود را از حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد و جنگ بین اسرائیل و حماس را با آن جنگ مقایسه کرد و تأکید کرد که حمله روسیه به ملت اروپایی دفاع از خود بوده است، همانطور که او حمله حماس به اسرائیل را چنین می‌داند.

اسد به مصاحبه کننده روسی خود، ولادیمیر سولوویف، گفت هر کس از اسرائیل بیاید و به شما بگوید، اما شما در مورد تاریخ صحبت می کنید،  آیا تاریخ از گذشته جدا شده است؟ رئیس‌جمهور سوریه سپس تلویحاً گفت که تهاجم به اوکراین پاسخی به تلاش‌ها برای محاصره کشور شما، روسیه، از جنوب است و نتیجه‌گیری می‌کند هر چیزی که در حال حاضر اتفاق می‌افتد، نتیجه تاریخ است. وضعیت به همین منوال است.

مصاحبه بر اتحاد سوریه، روسیه و جمهوری اسلامی تاکید دارد

اسد از سپتامبر ۲۰۱۵ با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه متحد شده است، اتحادی که به طور گسترده با تغییر موازنه درگیری، تبدیل میدان نبرد به نفع اسد و در نتیجه نجات رژیم ناسیونالیست عرب شناخته می شود. بمباران بی امان روسیه به رژیم اجازه داد تا شهر حلب را در اواخر سال ۲۰۱۶ و ادلب را از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ پس بگیرد.

بشار اسد از تجاوز نظامی روسیه و حمله حماس به اسرائیل دفاع کرد
بشار اسد از تجاوز نظامی روسیه و حمله حماس به اسرائیل دفاع کرد

هر دوی این کمپین ها به طور گسترده به جنایات جنگی متهم شدند و به نظر می رسید که نیروهای روسی به طور معمول زیرساخت های غیرنظامی را هدف قرار می دهند. جمهوری اسلامی همچنین در جنگ شرکت کرد و از اسد از طریق تسلیحات، آموزش، نیروهای ویژه و حمایت از شبه نظامیان نیابتی خود مانند حزب الله که به شمال اسرائیل حمله می کند و تبادل آتش با ارتش اسرائیل در امتداد مرز اسرائیل و لبنان از اسد حمایت کرد.

جمهوری اسلامی همچنین از جنگ روسیه علیه اوکراین حمایت کرده و تسلیحاتی مانند پهپادهای شاهد را به ارتش روسیه عرضه کرده است.

سولیوف، روزنامه نگار روسی که با اسد مصاحبه کرد، تحصن را با تمجید از سوریه اسد به عنوان کشوری بزرگ که آزادانه سرنوشت خود را انتخاب کرد آغاز کرد، در حالی که جمهوری اسلامی را قربانی بالقوه تجاوز هسته ای ایالات متحده یا اسرائیل خواند و گفت که این دو تنها کشورهایی بودند که می‌توانستند از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کنند و در صورت تشدید درگیری‌ها در منطقه، ایران می‌توانست مورد هدف قرار گیرد.

انکار جنایات جنگی اسد یا روسیه در سوریه و اوکراین

اسد و سولوویف همچنین نسبت به محکومیت جهانی جنایات جنگی ادعایی توسط دولت سوریه در طول جنگ داخلی این کشور و ارتش روسیه در اوکراین ابراز تأسف کردند. مجری روسی در سال ۲۰۱۷ به اسد گفت غرب دروغگو مدعی استفاده از سلاح شیمیایی شد. رژیم اسد و کشته شدن حدود ۹۰ نفر، اما دمشق و مسکو این موضوع را تکذیب کردند.

سولوویف با استفاده از یک اصطلاح رسمی برای تهاجم دو سال پیش به اوکراین، ادامه داد زمانی که عملیات نظامی ویژه روسیه آغاز شد، غرب تلاش کرد مذاکرات را به هم بزند. در استانبول، روسیه به جنایات هولناک در بوچا متهم شد. مردم ما این را باور ندارند.

بشار اسد از تجاوز نظامی روسیه و حمله حماس به اسرائیل دفاع کرد
بشار اسد از تجاوز نظامی روسیه و حمله حماس به اسرائیل دفاع کرد

اشاره سولوویف به اتهامات مربوط به اعدام های موقت، تجاوز جنسی، و شکنجه توسط نیروهای روسی در طول دوره اشغال این کشور قبل از اینکه ارتش اوکراین حدود یک ماه پس از جنگ دوباره آن را بازپس گیرد، بود. بر خلاف یافته های دولت ایالات متحده و همچنین سازمان های غیردولتی مانند عفو بین الملل و رسانه هایی مانند نیویورک تایمز، روسیه هرگونه جنایتی را رد می کند.

اسد در پاسخ گفت مردم غرب مردم بدی نیستند، اما رسانه ها و سیاستمداران متحد هستند تا این مردم را نادان کنند و بنابراین می توانند هر چیزی را به آنها بگویند.

اسد پوتین را ستایش می کند، غرب را محکوم می کند

سولوویف از اسد درباره انتخابات ریاست جمهوری آینده روسیه پرسید که در آن پوتین با چندین نامزد از پیش تایید شده روبرو خواهد شد که هیچ یک از آنها مخالف جنگ در اوکراین نیستند. سولوویف پرسید این انتخابات تا چه حد بر آینده جهان و نه فقط روسیه تأثیر خواهد گذاشت؟ 

اسد پاسخ داد روسیه کشوری است که سرنوشت جهان به آن بستگی دارد و به ضرب المثلی عربی اشاره کرد که در وسط نبرد نباید اسب ها را عوض کرد و تاکید کرد که به دلیل جنگ در اوکراین، روسیه باید رهبران را تغییر ندهید اسد سپس گفت که سوری ها نمی توانند به وضعیت روسیه به عنوان یک وضعیت داخلی نگاه کنند و هیچ سوالی وجود ندارد که سوری ها از چه کسی حمایت می کنند، پاسخ آشکار پوتین است.

در همین حال، رهبر سوریه با تمسخر، رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی گفت که رهبر زمان جنگ در اصل یک دلقک است. این نقش او قبل از ریاست جمهوری بود.

این اظهارات در مورد زلنسکی در چارچوب بحث درباره تحریم‌های غرب مطرح شد و اسد اهمیت درازمدت آنها را نادیده گرفت و از روس‌ها خواست تسلیم فشارهای بین‌المللی نشوند و غرب را بازیگری معاملاتی توصیف کرد که نمی‌توان روی آن حساب کرد.

اسد درباره قرار گرفتن تحت تحریم غرب گفت شما ممکن است در کوتاه‌مدت بهایی بپردازید، اما در دراز مدت، دور و دراز، پیروز خواهید شد. رئیس جمهور سوریه تاریخ شاه در ایران را به عنوان نمونه ای از اتحاد با غرب استناد کرد تا زمانی که منافع دیگر همسو نباشد به او خیانت کردند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا