جدیدترین اخبارجهان

اسرائیل دیگر از جرقه جنگ نمی ترسد و دستکش را علیه سپاه پاسداران در سوریه برمی دارد

از دسامبر بیش از نیمی از افسران سپاه پاسداران در حملات مشکوک اسرائیل به سوریه از جمله رضی موسوی کشته شده‌اند

اسرائیل دیگر از جرقه جنگ نمی ترسد، دستکش را علیه سپاه پاسداران در سوریه برمی دارد

از ۷ اکتبر، ارتش اسرائیل سرعت حملات را افزایش داده و افسران ارشد سپاه پاسداران را هدف قرار داده و در مقابله با استحکامات تهران چیزی از دست نداده است. کارشناسان می گویند که به نظر می رسد این استراتژی کار می کند.

اسرائیل دیگر از جرقه جنگ نمی ترسد، دستکش را علیه سپاه پاسداران در سوریه برمی دارد
اسرائیل دیگر از جرقه جنگ نمی ترسد، دستکش را علیه سپاه پاسداران در سوریه برمی دارد

به گفته کارشناسان، به نظر می‌رسد که حملات هوایی چند ساله اسرائیل علیه گروه‌ها و تسلیحات مرتبط با جمهوری اسلامی در سوریه در ماه‌های اخیر با حمله به اهداف با ارزش با سرعتی که قواعد بازی را تغییر می‌دهد به سرعت بالا رفته است.

اگرچه حملات اسرائیل به انتقال تسلیحات تحت حمایت جمهوری اسلامی و شبه نظامیان تحت حمایت تهران، از جمله حزب الله، حداقل به سال ۲۰۱۳ باز می گردد، نیروی هوایی اکنون عملیات های بیشتری را انجام می دهد که شامل ترور مقامات سپاه پاسداران می شود. کسانی که روی زمین هستند توجه کرده اند.

تنها در چند روز گذشته، جنگنده‌های اسرائیلی صبح یکشنبه دو عضو گروه تروریستی حزب‌الله را که با کامیون در حال حرکت بودند، در نزدیکی مرز سوریه و لبنان هدف قرار دادند و یک ساختمان مسکونی را در محله‌ای مجلل دمشق پایتخت سوریه بمباران کردند. به گفته منابع خبری محلی، دو نفر از اعضای سپاه پاسداران را به قتل رساند. منابع رسانه ای تهران مدعی شدند که هیچ شهروند جمهوری اسلامی کشته نشده اند.

کارمیت والنسی، محقق ارشد سوریه و رئیس برنامه حوزه شمال در موسسه مطالعات امنیت ملی مستقر در تل آویو، گفت حملات هوایی اسرائیل در سوریه دیگر فقط برای حمله به انتقال سلاح یا حمله به فرودگاه بین‌المللی دمشق نیست. به نظر می رسد افزایش حملات کمی پس از ۷ اکتبر آغاز شد، زیرا اسرائیل خود را در حال جنگ در غزه و دفع حملات گروه های مورد حمایت جمهوری اسلامی از لبنان، سوریه و فراتر از آن یافت.

اسرائیل دیگر از جرقه جنگ نمی ترسد، دستکش را علیه سپاه پاسداران در سوریه برمی دارد
اسرائیل دیگر از جرقه جنگ نمی ترسد، دستکش را علیه سپاه پاسداران در سوریه برمی دارد

از دسامبر، بیش از نیمی از افسران سپاه پاسداران در حملات مشکوک اسرائیل به سوریه، از جمله سردار سپاه کشته شده اند. ژنرال سید رضی موسوی، مشاور قدیمی سپاه پاسداران در سوریه در حمله هوایی اسرائیل به حومه دمشق کشته شد.

والنسی گفت به نظر می رسد که اسرائیل از شتاب جنگ برای افزایش فعالیت خود علیه جمهوری اسلامی در سوریه استفاده می کند. اسرائیل مسئولیت این ترورها را بر عهده نگرفته است، اما اعتراف کرده است که حملاتی را علیه محموله‌های تسلیحاتی انجام داده است که گمان می‌رود برای گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی در سوریه، از جمله حزب‌الله، ارسال شده است.

والنسی خاطرنشان کرد که قبل از شروع نبرد در غزه، کشتن اعضای نیروی قدس واحد اعزامی سپاه پاسداران یا عوامل حزب‌الله، خط قرمزی در نظر گرفته می‌شد که می‌تواند جرقه جنگی را ایجاد کند. همه چیز در ۷ اکتبر تغییر کرد، زمانی که تروریست های حماس به جنوب اسرائیل یورش بردند و حدود ۱۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۳ نفر دیگر را ربودند.

در روزها و هفته‌های پس از حمله گسترده تروریستی، جبهه‌های جنگ دیگری توسط گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی علیه اسرائیل گشوده شد، از جمله از لبنان و تا حد بسیار کمی از سوریه به شمال، و از یمن به جنوب.

با توجه به اینکه منطقه در حال حاضر وارد درگیری شده است، اسرائیل دیگر نیازی به ضربه زدن به همان درجه ندارد. در زمان جنگ، ما مجموعه قوانین متفاوتی داریم که براساس آن اسرائیل آزادی عمل بیشتری دارد.

اسرائیل دیگر از جرقه جنگ نمی ترسد، دستکش را علیه سپاه پاسداران در سوریه برمی دارد
اسرائیل دیگر از جرقه جنگ نمی ترسد، دستکش را علیه سپاه پاسداران در سوریه برمی دارد

والنسی گفت جمهوری اسلامی و حزب الله توانایی بسیار محدودی برای پاسخ دادن در صحنه سوریه دارند. به گفته کارشناسان، تعداد پرسنل سپاه پاسداران در سوریه تنها به ده ها تن می رسد. بخش عمده ای از نیروهای تحت کنترل جمهوری اسلامی در سوریه، به غیر از حزب الله لبنان، از شبه نظامیان شیعه خارجی تشکیل شده است که عمدتاً از عراق، افغانستان و پاکستان وارد می شوند.

جمهوری اسلامی دوست ندارد ایرانی‌های فارسی‌زبان کشته شوند. به گفته آیسین، در سال‌های اخیر، این جنگجویان خارجی در جولان سوریه مستقر شده‌اند و جایگزین ساکنان شهرهای خالی شده از سال‌ها جنگ داخلی شده‌اند. بسیاری با خانواده هایشان نقل مکان کردند.

کل جمعیت جولان سوریه تغییر کرده است. آیسین توضیح داد در حالی که حضور نظامی جمهوری اسلامی در سوریه در ابتدا برای حمایت از رژیم اسد علیه گروه‌های شورشی توجیه می‌شد، جنگجویان شیعه در جولان با هدف صریح آزادی بیت‌المقدس یعنی حمله به اسرائیل وارد شدند.

آموزش آنها توسط حزب الله، که نزدیک ترین نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی به شمار می رود، انجام می شد. با این حال، جنگ تحرکی مجدد اسرائیل، بسیاری از آنها را در حالت تدافعی قرار داده است و بسیاری از نیروها به دور از جولان سوریه در سایر مناطق این کشور مستقر شده اند. آنها هنوز هم از نظر تئوری می توانند به اسرائیل موشک پرتاب کنند، اما حمله زمینی به مرز دیگر امکان پذیر نیست.

والنسی گفت حملات شدیدی که اسرائیل اخیرا انجام داده است، یک تحول مثبت برای اسرائیل است، زیرا آنها بر شیوه‌های عملیاتی جمهوری اسلامی در سوریه تأثیر می‌گذارند. او گفت عقب نشینی جمهوری اسلامی از سال ۲۰۲۰ برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض حملات هوایی آغاز شده است.

او افزود این در چهار ماه گذشته شتاب بیشتری گرفته است. والنسی گفت پس از شروع جنگ علیه حماس، ادعاهایی مبنی بر افزایش حضور سپاه پاسداران در جنوب وجود داشت و خود را برای گشودن جبهه دیگری با اسرائیل آماده می کرد. اما پس از اینکه اسرائیل یک عملیات هوایی بسیار شدید را در سوریه آغاز کرد، آنها منصرف شدند.

به گفته کارشناسان، با این حال، نوآوری واقعی اسرائیل، تصمیم به هدف قرار دادن منظم مقامات سپاه پاسداران است. اسرائیل در گذشته تعدادی از مقامات سپاه پاسداران را در سوریه منحل کرده است، از جمله حداقل یک ژنرال در سال ۲۰۱۵ که همراه با جهاد مغنیه یکی از شخصیت های ارشد حزب الله کشته شد، اما حملات علیه شخصیت های سپاه پاسداران  به این شیوه روشمند و گستاخانه انجام نشده است.

آیسین گفت مثل این است که فهرستی از رهبران ارشد سپاه پاسداران را برداریم و اسامی را یکی یکی خط بزنیم. و علاوه بر آن، در قلب دمشق، چند مایلی دورتر از جایی که بشار اسد است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا