جدیدترین اخبارجهان

محافظت یک ساله از دو مشاور ترامپ در برابر تهدیدات احتمالی جمهوری اسلامی ۱۲ میلیون دلار هزینه داشت

سرویس مخفی ایالات متحده بیش از ۱۲ میلیون دلار برای محافظت یک ساله از ۲ مشاور ترامپ در برابر تهدیدات احتمالی جمهوری اسلامی پرداخت کرد

محافظت یک ساله از دو مشاور ترامپ در برابر تهدیدات احتمالی جمهوری اسلامی ۱۲ میلیون دلار هزینه داشت

جان بولتون و رابرت اوبراین، دو مشاور سابق امنیت ملی که در دولت ترامپ خدمت می‌کردند، مدت‌ها پس از ترک پست‌های خود به دلیل تهدیدات احتمالی از سوی جمهوری اسلامی، به حفاظت مداوم سرویس مخفی ایالات متحده نیاز داشتند. اسناد تازه منتشر شده هزینه آن را برای مالیات دهندگان نشان می دهد. برای نزدیک به یک سال حفاظت، مجموع هر دو نفر ۱۲۲۸۰۳۲۴ دلار بود.

محافظت یک ساله از دو مشاور ترامپ در برابر تهدیدات احتمالی جمهوری اسلامی 12 میلیون دلار هزینه داشت
محافظت یک ساله از دو مشاور ترامپ در برابر تهدیدات احتمالی جمهوری اسلامی ۱۲ میلیون دلار هزینه داشت

هزینه جزئیات امنیتی در مجموعه‌ای از گزارش‌های وزارت امنیت داخلی به کنگره که توسط الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی امضا شده بود، افشا شد. این گزارش ها توسط برنامه «۶۰ دقیقه» از طریق درخواست قانون آزادی اطلاعات با سرویس مخفی ایالات متحده، به عنوان بخشی از گزارشی درباره تشدید تهدیدات جمهوری اسلامی علیه مقامات سابق ترامپ به دست آمده است.

در حالی که در گزارش‌های امنیت داخلی نامی از جمهوری اسلامی ذکر نشده است، برنامه ۶۰ دقیقه به طور مستقل تأیید کرده است که بولتون و اوبراین به دلیل تهدیدهای احتمالی رژیم ایران از حمایت برخوردار بودند. اسناد امنیت داخلی  فاش می کند که حفاظت از هر دو مرد شامل ماموران ویژه اختصاصی، ۲۴ ساعت شبانه روز است که خانه ها و دفاتر آنها و همچنین سفرهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند. مقاماتی مانند بولتون و اوبراین معمولاً پس از ترک سمت خود از این سطح از حمایت برخوردار نمی شوند، و نه تا زمانی که هر دو آن را دریافت کرده اند.

بولتون در ابتدا پس از ترک کاخ سفید هیچ حمایتی دریافت نکرد. او در دسامبر ۲۰۲۱، زمانی که تهدید جانش از سوی جمهوری اسلامی آشکار شد، حمایت آغاز شد. بر اساس این اسناد، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، پس از خروج از سمت خود، به سرویس مخفی دستور داد تا از اوبراین محافظت کند. برای دوره منتهی به ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۱، ۱,۹۲۸,۹۲۲ دلار هزینه داشت. این اسناد نشان می دهد که رئیس جمهور بایدن سپس به سرویس مخفی ایالات متحده دستور داد تا حفاظت از هر دو مرد را گسترش دهد.

این اسناد تا حدودی موضوعی را روشن می کند که عمدتاً از دید عموم دور مانده است خسارت مالی محافظت از تصمیم گیرندگان آمریکایی در برابر تهاجم فراملی دولت های خارجی. همانطور که برنامه «۶۰ دقیقه» اولین بار در بخشی که در ۱۲ نوامبر ۲۰۲۳ پخش شد، گزارش داد، جمهوری اسلامی آشکارا اعضای سابق دولت پرزیدنت ترامپ را هدف قرار داده است با تهدید به ربودن و کشتن آنها در تلاش برای انتقام از ترور قاسم سلیمانی در سال ۲۰۲۰. مغز متفکر پشت توطئه های تروریستی در سراسر جهان.

محافظت یک ساله از دو مشاور ترامپ در برابر تهدیدات احتمالی جمهوری اسلامی 12 میلیون دلار هزینه داشت
محافظت یک ساله از دو مشاور ترامپ در برابر تهدیدات احتمالی جمهوری اسلامی ۱۲ میلیون دلار هزینه داشت

دیگر مقامات سابق ایالات متحده که توسط جمهوری اسلامی هدف قرار گرفته اند عبارتند از مایکل پمپئو وزیر امور خارجه سابق، مارک اسپر وزیر دفاع سابق، ژنرال کنت فرانک مک کنزی و نماینده ویژه ایران برایان هوک. به گفته چندین سازمان اطلاعاتی و انتظامی داخلی و خارجی، تلاش‌های جمهوری اسلامی برای هدف قرار دادن مقامات آمریکایی با تلاش‌هایی در خارج و خاک آمریکا که در بالاترین سطح وزارت اطلاعات و امنیت رژیم و همچنین نیروی قدس و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سازمان‌دهی شده‌اند، مکرر و جسورانه‌تر شده است. 

بر اساس این اسناد، برای یک دوره ۱۰ ماهه، از اول دسامبر ۲۰۲۱ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲، صورتحساب حقوق و دستمزد سرویس مخفی ایالات متحده برای محافظت از بولتون ۴,۹۳۴,۹۶۳ دلار بود. برای یک دوره یک ساله که از ۱ اکتبر ۲۰۲۱ شروع شد، صورتحساب حقوق و دستمزد برای محافظت از اوبراین ۵,۷۷۸,۷۱۳ دلار بود.

علاوه بر این، هزینه های غیر مرتبط با حقوق و دستمزد نیز وجود داشت. بیشترین هزینه سفر خارجی و پس از آن اجاره خودرو بود. سایر مخارج شامل هشدارهای موقت و اجاره سایر تجهیزات برای مجموع ۱,۵۶۶,۶۴۸ دلار بود. هزینه ترکیبی برای هر دو نفر ۱۲۲۸۰۳۲۴ دلار بود. این رقم هزینه کلی محافظت از مقامات آمریکایی در برابر تهدیدات جمهوری اسلامی را منعکس نمی کند. اهداف بسیار بیشتری وجود دارد و گزارش ها تنها کسری از زمان محافظت از مقامات را پوشش می دهند.

گزارش‌هایی که برای برنامه «۶۰ دقیقه» منتشر شد، یک بازه زمانی یک ساله را پوشش می‌دهد که در سال ۲۰۲۲ به پایان می‌رسد. اما برخی از مقامات همچنان تحت حمایت قرار می‌گیرند و تا به امروز این کار را انجام می‌دهند. بولتون به برنامه «۶۰ دقیقه» گفت که تهدید علیه او ادامه دارد. او گفت ما ماشین های سرویس مخفی را داریم که روی آن ها پلیس. سرویس مخفی ایالات متحده در خارج از خانه من علامت گذاری شده است. وقتی او این را گفت، یک سال کامل پس از دوره پوشش داده شده توسط اسناد منتشر شده در برنامه «۶۰ دقیقه» بود، بنابراین هزینه کل حفاظت فقط برای بولتون و اوبراین می‌تواند بسیار بیشتر باشد.

محافظت یک ساله از دو مشاور ترامپ در برابر تهدیدات احتمالی جمهوری اسلامی 12 میلیون دلار هزینه داشت
محافظت یک ساله از دو مشاور ترامپ در برابر تهدیدات احتمالی جمهوری اسلامی ۱۲ میلیون دلار هزینه داشت

قبل از اینکه برنامه ۶۰ دقیقه به این گزارش ها دست پیدا کند، بزرگترین سرنخ در مورد هزینه ها در یادداشت کنگره ای بود که توسط آسوشیتدپرس در مارس ۲۰۲۲ به دست آمد که نشان می داد وزارت امور خارجه ماهانه ۲ میلیون دلار برای تامین امنیت شبانه روزی پمپئو هزینه کرده است. 

گزارش‌هایی که برای برنامه «۶۰ دقیقه» منتشر شد، شامل برخی ارقام اضافی در مورد حفاظت از مقامات سابق کاخ سفید بود. پرزیدنت ترامپ هنگام خروج از قدرت، به سرویس مخفی ایالات متحده دستور داد تا از مارک میدوز، رئیس ستاد و استیون منوچین، وزیر خزانه داری به مدت شش ماه، تا پایان ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۱، محافظت کند که مجموعاً ۶,۱۹۴,۱۲۱ دلار برای آن دو مرد و اوبرایان هزینه داشت. تفاهم نامه ریاست جمهوری به خدمات حفاظتی اجازه داد تا شش ماه برای میدوز و منوچین ادامه داشته باشد که در ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۱ به پایان رسید.

علاوه بر مقامات آمریکایی، مجریان قانون از مخالفان و روزنامه‌نگاران ایرانی مقیم ایالات متحده در پی تهدیدات معتبر جمهوری اسلامی علیه آنها حمایت کرده است.

کشورهای دیگر نیز همین کار را کرده اند. در ماه ژانویه، در پی گزارش برنامه «۶۰ دقیقه»، پلیس بریتانیا واحد جدیدی را برای مقابله با تهدیدات جمهوری اسلامی، چین و روسیه راه اندازی کرد. رئیس واحد جدید پلیس انگلیس برای هدف قرار دادن توطئه های خارجی و رئیس پلیس ضد تروریسم انگلیس، مت جوکس، به برنامه ۶۰ دقیقه گفت که انگلیس ۱۵ تلاش برای آدم ربایی و ترور جمهوری اسلامی را خنثی کرده است. جوکس سال گذشته گفت من بیش از ۲۰ سال است که درگیر پلیس امنیت ملی بوده ام. آنچه در ۱۸ ماه گذشته دیده ایم یک شتاب واقعی است.

چند نفر از آمریکایی‌هایی که جمهوری اسلامی آنها را هدف قرار داده بود، درخواست ما برای مصاحبه در بخش پخش شده را رد کردند، اما جان بولتون موافقت کرد. مشاور سابق امنیت ملی به لسلی استال گفت سپاه پاسداران به دنبال ربایش یا ترور من بود، نه مستقیماً توسط یکی از اعضای سپاه پاسداران، بلکه با جستجوی یک قاتل که این کار را در ایالات متحده یا خارج از کشور انجام می داد. این گفتگوی اینترنتی نبود، این یک مذاکره برای قتل یک شهروند آمریکایی، یک مقام سابق دولتی بود.

در آگوست ۲۰۲۲، وزارت دادگستری اتهامات جنایی را علیه شهرام پورصفی، ۴۷ ساله ایرانی و مظنون به عضویت در سپاه پاسداران، به اتهام تلاش برای سازماندهی ترور بولتون اعلام کرد. دادستان ها می گویند که او تلاش کرده است ۳۰۰ هزار دلار به فردی در ایالات متحده بپردازد تا بولتون را بکشد. در ارتباطات به دست آمده توسط اف بی آی، پورصافی گفت که او یک هدف دوم دارد و بعداً یک میلیون دلار دریافت کرد. این دومین هدف توسط شبکه خبری وب Axios گزارش شده است که مایک پمپئو وزیر امور خارجه سابق است. پورصافی که احتمالاً در ایران آزاد است، ابتدا از طریق رسانه های اجتماعی با قاتل مستقر در ایالات متحده تماس گرفت و متوجه نشد که آن شخص مخفیانه به عنوان یک خبرچین FBI کار می کند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا