ایرانجدیدترین اخبار

۱۸ فیلمساز ایرانی سند همکاری ایران و چین را مخالف منافع ملی خواندند

سند همکاری ایران و چین مخالف منافع ملی ایران است

۱۸ فیلمساز ایرانی سند همکاری ایران و چین را مخالف منافع ملی خواندند

۱۸ فیلمساز ایرانی با انتشار اطلاعیه‌ای سند همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین را “فاقد وجاهت و مشروعیت” و مخالف منافع ملی خواندند. ۱۸ فیلمساز ایرانی سند همکاری ایران و چین را مخالف منافع ملی خواندند

۱۸ فیلمساز ایرانی سند همکاری ایران و چین را مخالف منافع ملی خواندند

به گزارش تهرانتو نیوز ؛ به نقل از رادیو فردا

جعفر پناهی، محمد رسول‌اف، کیومرث پوراحمد، علی مصفا، مصطفی آل‌احمد، سعید ابراهیمی‌فر، محسن استادعلی، مجید برزگر، عزیزالله حمیدنژاد، علی‌رضا رئیسیان، محمدعلی سجادی، مهوش شیخ‌الاسلامی، محمد شیروانی، ناصر صفاریان، عبدالرضا کاهانی، خسرو معصومی،فرهاد مهران‌فر و مجتبی میرطهماسب در این اطلاعیه با بیان اینکه سیاست‌های ایران در چهار دهه گذشته «پنهان‌کارانه» بوده این سند همکاری که «مفاد آن از مردم ایران پنهان شده در راستای غیر منافع ملی» دانسته و از آن بعنوان سند فروش ایران به چین یاد کرده اند.

در بخش دیگری از این اطلاعیه امضا کنندگان آن با لزوم لغو این سند تاکید کردند.

به گفته علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، دولت چین مخالف انتشار متن کامل این سند است.

سند همکاری ‌های راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین روز ۷ فروردین ۱۴۰۰ به امضای وزرای خارجه دو کشور رسید ولی تاکنون متن کامل آن منتشر نشده است.

وزارت خارجه ایران در روزهای گذشته اقدام به انتشار یک گزاره‌ برگ کرده است که به گفته این وزارتخانه شامل رئوس کلی و اصول این سند می باشد و گفته است که در این سند بحث واگذاری انحصار و عقد قرارداد‌های مالی مطرح نشده است.

انتشار اخبار مربوط به امضای این سند در طول یک سال گذشته با انتقادات گسترده‌ای همراه بوده است.

در ماه‌های گذشته گزارش‌های متعددی درباره سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چین در ایران در طول ۲۵ سال آینده در ازای دریافت نفت منتشر شده است ولی مقام‌های وزارت خارجه ایران می‌گویند که در سند همکاری‌های راهبردی هیچ عدد و رقم خاصی ذکر نشده و دولت ایران «هیچ تعهدی» به چین نداده است.

افشار سلیمانی، سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان نیز گفت اصولا در این اسناد رقم اعلام نمی‌شود.

پیش از اعتراض‌هایی که از جانب فیلمسازان و فعالان مدنی و سیاسی نسبت به امضای این سند راهبردی مطرح شده، برخی از شهروندان در چند شهر از جمله اصفهان، تهران و کرج تجمعات اعتراضی محدودی برگزار کردند و با شعارهایی چون «مرگ بر وطن‌ فروش» و «ایران فروشی نیست» مخالفت خود را با امضای این سند مطرح کرده‌اند.

قرارداد ایران و چین    قرارداد ایران و چین  ایران فروشی نیست    قرارداد ایران و چین  ایران فروشی نیست  قرارداد ایران و چین  ایران فروشی نیست

وطن‌ فروش    وطن‌ فروش    وطن‌ فروش    وطن‌ فروش

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا