ایرانجدیدترین اخبارجهان

ایران حکم ۸ سال حبس گردشگر فرانسوی را همزمان با ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم با امریکا تایید کرد

دادگاه ایران همزمان با آغاز مذاکرات غیرمستقیم هسته ای با امریکا حکم ۸ سال حبس در پرونده جاسوسی گردشگر فرانسوی را تایید کرد

ایران حکم ۸ سال حبس گردشگر فرانسوی را همزمان با ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم با امریکا تایید کرد

سعید دهقان، یکی از وکلای ایرانی بنجامین بریر (Benjamin Briere) روز سه‌شنبه در توییتر نوشت دادگاه تجدیدنظر_ایران حکم هشت سال و هشت ماه حبس بنجامین بریر، تبعه فرانسوی را به اتهام جاسوسی تایید کرده است.

ایران حکم 8 سال حبس گردشگر فرانسوی را همزمان با ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم با امریکا تایید کرد
ایران حکم ۸ سال حبس گردشگر فرانسوی را همزمان با مذاکرات غیرمستقیم با امریکا تایید کرد

بریر در ماه می ۲۰۲۰ در ایران به دلیل به پرواز درآوردن یک هلیکام (یک مینی بالگرد کنترل از راه دور که برای تهیه تصاویر هوایی یا مسیر حرکتی اجسام استفاده می شود) در صحرای نزدیک مرز با ترکمنستان دستگیر شد و در ژانویه محکوم شد.

بریر پیوسته هرگونه تخلف را رد کرده و فرانسه از ایران خواسته است که او را آزاد کند.

صدور این حکم در زمانی حساس انجام می شود که مذاکرات غیرمستقیم ایالات متحده امریکا و ایران در تلاش برای رفع بن بست در مورد چگونگی احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ تهران با قدرت های جهانی از جمله فرانسه، در قطر از سر گرفته شده است.

یکی از مسائل محوری باقی مانده که مانع توافق بوده این است که آیا ایران فعلاً از تقاضای لغو تحریم های تروریسم ایالات متحده آمریکا علیه سپاه پاسداران که پس از خروج واشنگتن از توافق توسط دولت دونالد ترامپ وضع شد چشم پوشی می کند یا خیر.

مقامات ایالات متحده می گویند که این تحریم ها مشروع هستند زیرا هیچ محتوایی در توافقنامه ۲۰۱۵ وجود نداشت که ایالات متحده را از تحمیل تحریم ها بر تهران منع کند. علاوه بر این دولت جو بایدن با فشار شدید دیپلماتیک و فشارهای کنگره برای اجتناب از لغو تحریم ها مواجه است.

دیپلمات های غربی می گویند، با این حال، هیچ قطعیتی وجود ندارد که ایران با کنار گذاشتن تقاضای خود موافقت کند، و حتی اگر موافقت کند، هیچ توافقی در مورد اینکه ایران در ازای صرف نظر از این تقاضای چه امتیازی به دست خواهد آورد، وجود ندارد.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از سفر آخر هفته گذشته به تهران برای ازسرگیری مذاکرات، گفت هیچ اطمینانی در مورد اینکه مذاکرات چقدر طول می کشد یا با موفقیت به پایان می رسد وجود ندارد.

مقامات آمریکایی نیز با تکرار رویکرد محتاطانه بورل گفته اند که در سفر آقای جوزب بورل به تهران هیچ نشانه ای مبنی بر آمادگی ایران برای سازش وجود ندارد. مقامات ایرانی گفته اند که نتیجه موفقیت آمیز مذاکرات منوط به اتخاذ موضعی واقع بینانه از سوی واشینگتن است.

سعید دهقان  سعید دهقان

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا