جدیدترین اخبارجهان

فنلاند و سوئد در پی لغو وتوی ترکیه در مسیر پیوستن به ناتو قرار گرفتند

ترکیه از مخالفت با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو صرف نظر کرد

فنلاند و سوئد در پی لغو وتوی ترکیه در مسیر پیوستن به ناتو قرار گرفتند

ترکیه به عنوان کشور متحد ناتو پس از توافق سه جانبه با فنلاند و سوئد برای حفاظت از امنیت یکدیگر وتوی خود علیه تلاش این دو کشو برای پیوستن به ائتلاف غربی ناتو را لغو کرد و به جنجال چند هفته ای که اتحاد کشورهای عضو ائتلاف علیه تهاجم روسیه به اوکراین را در معرض امتحان قرار داده بود پایان داد.

فنلاند و سوئد در پی لغو وتوی ترکیه در مسیر پیوستن به ناتو قرار گرفتند
فنلاند و سوئد در پی لغو وتوی ترکیه در مسیر پیوستن به ناتو قرار گرفتند

این پیشرفت پس از چهار ساعت گفتگو و درست پیش از شروع نشست سران ناتو در مادرید به دست آمد و باعث اجتناب از یک بن‌بست شرم آور در اجلاس ۳۰ رهبر کشورهای عضو ائتلاف شد که هدف آن نشان دادن عزم جزم علیه روسیه است چرا که اکنون ائتلاف ناتو به رهبری امریکا روسیه را به جای یک دشمن بالقوه به عنوان یک تهدید امنیتی مستقیم درنظر می گیرد.

این بدان معناست که هلسینکی و استکهلم می‌توانند درخواست خود برای پیوستن به ائتلاف مسلح به تسلیحات هسته‌ای ناتو را ادامه دهند تا تحولی را که قرار است بزرگترین تغییر در امنیت اروپا طی دهه‌های اخیر باشد به تثبیت برسانند. زیرا اکنون این دو کشور بی‌طرف شمال اروپا به دنبال قرار گرفتن تحت محافظت ناتو هستند.

سائولی نینیستو (Niinisto) رئیس جمهور فنلاند در بیانیه ای گفت «وزرای خارجه ما یادداشت تفاهم سه جانبه ای را امضا کردند که تأیید می کند ترکیه از دعوت فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو حمایت خواهد کرد.»

پس از برگزاری مذاکرات بین ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و حصول توافق، ماگدالنا اندرسون نخست وزیر سوئد و سائولی نینیستو رئیس جمهور فنلاند با صدور بیانیه های جداگانه ای این توافق را تایید کردند.

استولتنبرگ گفت که ۳۰ رهبر ناتو اکنون از فنلاند که ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد و سوئد دعوت خواهند کرد تا به ناتو بپیوندند و این دو کشور عنوان رسمی «کشور مدعو» دریافت می کنند. دبیرکل ناتو به خبرنگاران گفت «درها باز است – پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو انجام خواهد شد.»

با این حال، حتی با وجود اعطای یک دعوت رسمی، پارلمان های ۳۰ کشور متحد ناتو باید تصمیم اتخاذ شده توسط سران این کشورها را تصویب کنند، و این روند ممکن است تا یک سال طول بکشد.

شرایط توافق

خواسته های اصلی ترکیه که در اواخر ماه مه متحدان ناتو را غافلگیر کرد این بود که دو کشور اروپای شمالی از حمایت از گروه های شبه نظامی کُرد که در قلمرو آنها حضور دارند، دست بردارند و ممنوعیت های خود برای فروش اسلحه به ترکیه را [که پس از تعرض نظامی ترکیه به شمال سویه در ۲۰۱۹ وضع شد] لغو کنند.

استولتنبرگ گفت که طبق مفاد این قرارداد سوئد باید همکاری خود با ترکیه برای استرداد افراد مظنون به عضویت در گروه های شبه نظامی را افزایش دهد و سوئد و فنلاند باید قوانین خود را برای اتخاذ رویکرد سختگیرانه تر در قبال این گروه ها اصلاح کنند.

استولتنبرگ گفت که سوئد و فنلاند محدودیت های خود را برای فروش تسلیحات به ترکیه لغو خواهند کرد.

ترکیه نگرانی های جدی در مورد پناه دادن سوئد به ستیزه جویان حزب ممنوعه کارگران کردستان (PKK) که در سال ۱۹۸۴ علیه دولت ترکیه دست به اسلحه بردند، مطرح کرده است. استکهلم این اتهام را رد می کند.

رجب طیب اردوغان  رجب طیب اردوغان  ماگدالنا اندرسون نخست وزیر سوئد

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا