جدیدترین اخبارجهان

جمهوری اسلامی برای جلوگیری از شکست حماس روی آتش‌بس قمار می‌کند

ملاهای فاسد ایران برای آتش‌بس و پایان جنگ در غزه منطقه را ناامن تر کرده‌اند

جمهوری اسلامی برای جلوگیری از شکست حماس روی آتش‌بس قمار می‌کند

جمهوری اسلامی پوشش قبلی را که اسرائیل را به جنایت‌های مختلف متهم می‌کرد بیش از حد بازی کرده و اکنون امید خود را به تحرکات بزرگ‌تر در سازمان ملل و در دیگر فضاها بسته است.

جمهوری اسلامی برای جلوگیری از شکست حماس روی آتش بس قمار می کند
جمهوری اسلامی برای جلوگیری از شکست حماس روی آتش‌بس قمار می‌کند

مجمع عمومی سازمان ملل روز سه شنبه با اکثریت قاطع به آتش بس فوری در غزه رای داد. تنها تعداد انگشت شماری از کشورها با این رای مخالف و حدود بیست کشور رای ممتنع دادند. در حالی که بسیاری از کشورها به طور مشروع خواستار آتش بس هستند، استراتژی جمهوری اسلامی در اینجا پیچیده تر است.

جمهوری اسلامی از حماس و دیگر گروه‌هایی وحشی تروریستی اسلامی در خاورمیانه حمایت می‌کند. به عنوان مثال، تقریباً هشتاد حمله به نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق توسط نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

حوثی ها در یمن به کشتی های متعددی حمله کرده اند. جمهوری اسلامی به دنبال ایجاد بی ثباتی و استفاده از آن برای تهدید آمریکا و اسرائیل است. بنابراین، دیدگاه جمهوری اسلامی در مورد آتش بس و چگونگی پایان جنگ در غزه مهم است.

در میان گزارش‌های مختلف درباره سفر مقامات حماس در این هفته و ترک دوحه به مقصد دیگری، سؤالات زیادی در مورد آنچه در غزه در آینده رخ می دهد وجود دارد.

واحدهای تروریستی حماس در شمال غزه در محاصره هستند و به آرامی شکست می خورند.

گروه مسلمانان وحشی و تروریستی در خان یونس و مناطق دیگر می‌جنگند تا بتوانند بعد از جنگ غزه را کنترل کنند. واضح است که سیاست اسرائیل این است که اجازه ندهد حماس دوباره کنترل خود را به دست گیرد اما رهبران ارشد و فاسد حماس همچنان در غزه و خارج از آن منطقه را ناامن می‌کنند.

حتی اگر این گروه ۷۰۰۰ جنگجو را از دست بدهد، ۱۵۰۰۰ نفر دیگر در حدود ۲۰ گردان دارد که به شکلی به جنگ ادامه می دهند.

جمهوری اسلامی برای جلوگیری از شکست حماس روی آتش بس قمار می کند
جمهوری اسلامی برای جلوگیری از شکست حماس روی آتش‌بس قمار می‌کند

رسانه های حامی رژیم ایران درباره حماس چه می گویند؟

خبرگزاری تسنیم شامگاه سه‌شنبه چندین مقاله منتشر کرد که نشان می‌دهد سپاه پاسداران چگونه به این درگیری نگاه می‌کند. اولی می گوید که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اختلافات بین بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و دولت بایدن را برجسته می کند. یکی دیگر می نویسد که سپاه بر نگرانی اسرائیل مبنی بر عدم تحقق اهداف دولت یهود در غزه تاکید می کند. سومی به هشدارهای جدید وزیر خارجه رژیم ایران به آمریکا اشاره می کند. در مقاله چهارم تسنیم آمده است که اسرائیل به دلیل بمباران بی رویه حمایت خود را در سطح جهانی از دست داده است.

فارس نیوز نزدیک به سپاه پاسداران، در گزارش هایی که در ساعات اولیه بامداد چهارشنبه منتشر کرد، رای سازمان ملل را برجسته کرد. فارس نیوز همچنین از سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی به سوئیس و اظهارات او در انتقاد از اسرائیل خبر داد.

پوشش رژیم ایران از جنگ جالب است. این برای موفقیت حماس لاف زدن نیست.

در واقع این گروه تروریستی نیز اخیراً به هیچ موفقیتی افتخار نکرده است. این یعنی جمهوری اسلامی اکنون می‌داند که باید روی آتش‌بس قمار کند و امیدوار باشد که در مرحله بعدی بر افکار جهانی علیه اسرائیل تأثیر بگذارد. به نظر می رسد تصور می شود که اورشلیم از نظر تاکتیکی در غزه پیروز می شود.

جمهوری اسلامی برای جلوگیری از شکست حماس روی آتش بس قمار می کند
جمهوری اسلامی برای جلوگیری از شکست حماس روی آتش‌بس قمار می‌کند

اگرچه این عملیات اکنون به روز شصت‌وهشتم جنگ رسیده، اما حماس نمی تواند برای همیشه دوام بیاورد

به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی این را می‌داند و احتمالاً فکر نمی‌کرد که جنگ تا این حد طول بکشد. ملاهای حاکم در ایران، حوثی‌ها، حزب الله لبنان و سایر تهدیدها را عملیاتی کردند تا فشار جنگ در غزه کم شود. جمهوری اسلامی خواهان یک جنگ منطقه‌ای گسترده تر است.

از آنجایی که جمهوری اسلامی تاکنون نتوانسته آمریکا یا اسرائیل را به یک درگیری گسترده تر بکشاند، نگران است. به نظر می رسد تهران اکنون فکر می کند که باید بیشتر بر برنامه استراتژیک جهانی و کمتر بر حماس در غزه تمرکز کند. جمهوری اسلامی می خواهد از منطقه محاصره شده ساحلی و رنج های موجود در آنجا برای اهرم استفاده کند. اما حتی این رنج در رسانه های رژیم ایران برجسته نمی شود. این نیز یک تغییر جدید است.

جمهوری‌اسلامی ممکن است پوشش قبلی را که اسرائیل را به جنایت‌های مختلف متهم می‌کرد، بیش از حد بازی کند و اکنون امید خود را به تحرکات بزرگ‌تر در سازمان ملل و در فضاهای دیگر، مانند روابط رژیم و روسیه بسته است. این یک تغییر مهم در روایت جمهوری اسلامی است و در هفته های آینده ارزش توجه به آن را دارد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا