ایرانجدیدترین اخبار

صادق بوقی قهرمان شد

پس از اینکه مقامات جمهوری اسلامی ویدیوهای «شاد» و «مثبت» صادق بوقی را محکوم کردند مردم از او حمایت کردند

صادق بوقی رقصنده ایرانی تبدیل به یک قهرمان بعید ضد رژیم می شود

یک راننده تاکسی مو سفید که حرکات رقصش در یک بازار ماهی در ایران در فضای مجازی پخش شد، پس از اینکه مقامات فاسد جمهوری اسلامی اقدام به سرکوب عمل او کردند و آنها را ضد اسلامی خواندند، به نمادی از نافرمانی تبدیل شد.

صادق بوقی رقصنده ایرانی تبدیل به یک قهرمان بعید ضد رژیم می شود
صادق بوقی رقصنده ایرانی تبدیل به یک قهرمان بعید ضد رژیم می شود

پیرمرد ۷۰ ساله معروف به «عمو صادق» یا «صادق بوقی» چهره‌ای آشنا در شهر ساحلی رشت است که انبوه تماشاچیان برای تماشای آواز و رقص پر جنب و جوش او گرد هم می‌آیند.

با این حال، پس از اینکه یکی از ویدئوهای صادق بوقی در این ماه به طور غیرمنتظره ای رسانه های اجتماعی ایران را تحت تاثیر قرار داد، به نظر می رسید که مقامات شهر دریای خزر ترسیده اند و آن را نقض موازین اسلامی می دانند. این امر منجر به بسته شدن حساب کاربری این مرد در اینستاگرام و توبیخ هایی برای کسانی شد که برای تشویق او به آن پیوستند.

این نگرانی وجود داشت که این ممکن است به یک جنبش اجتماعی تبدیل شود. یک خبرنگار در شهر درباره اجرای صادق بوقی گفت که در آن او پاهایش را می کوبد، تیر و کمان را تقلید می کند و جمعیت را تشویق می کند که به آن بپیوندند؛ اما شاید قصد او فقط خوشحال کردن مردم بود.

مقامات ایرانی برای هرگونه نشانه ای از ناآرامی مدنی در حالت آماده باش هستند و اعتراضات خیابانی گسترده پس از مرگ مهسا امینی دختر ۲۲ ساله در بازداشت پلیس هنوز در ذهن آنها باقی مانده است.

تلاشی هماهنگ از سوی جمهوری اسلامی و اوباش وابسته به رژیم ایران برای جلوگیری از تجمع مردم عادی ایرانی به مناسبت اولین سالگرد مرگ او در ماه سپتامبر صورت گرفت.

با این حال زمانی که جزئیات توهین به عمو صادق شروع به فیلتر شدن کرد، موجی از خشم عمومی را برانگیخت.

بسیاری این را آخرین نمونه از عدم تحمل گسترده رژیم جمهوری اسلامی می‌دانستند، که قبلاً در خصومت آن با خواسته‌های جوانان ایرانی برای آزادی‌های اجتماعی بیشتر مشهود بود، اما به نظر می‌رسید که اکنون به شیطنت‌های یک مرد مسن نیز کشیده شده است.

مردم در سراسر ایران در روزهای بعد شروع به انتشار ویدئوهایی در اینترنت به منظور نمایش همبستگی کردند، که در آن با دوستان خود گرد هم می آمدند تا آهنگ های عمو صادق و حرکات رقص او را تقلید کنند.

صادق بوقی رقصنده ایرانی تبدیل به یک قهرمان بعید ضد رژیم می شود
صادق بوقی رقصنده ایرانی تبدیل به یک قهرمان بعید ضد رژیم می شود

آیا مردم همیشه باید گریه کنند و عزاداری کنند؟ چرا مردم از خوشبختی محرومند؟

ملیحه ۵۳ ساله خانه‌دار تهرانی گفت او ماه گذشته به طور اتفاقی صادق را در بازار ماهی رشت ملاقات کرد و از او خواست که بیشتر ویدیوها را پست کند. او روحیه شادی دارد و انرژی مثبت از خود ساطع می کند. او چه نوع تهدیدی است؟ او به کسی آسیبی نمی‌رساند، بلکه فقط باعث لبخند زدن مردم می شود. به علاوه، او یک ماهی خوب برای من انتخاب کرد.

عمو صادق با پوشیدن ژاکت کرم و چینی در این ویدیو می خواند و در حالی که حرکاتی نمایشی نشان می دهد و کسانی که تماشا می کنند را هدایت می کند تا آهنگ معروف او او او او را تکرار کنند. یک کلمه محلی که برای بیان هیجان یا تعجب استفاده می‌شود.

واکنش عمومی به پرونده او نشان می دهد که چگونه نافرمانی مدنی در ایران از تظاهرات گسترده سال گذشته و سرکوب ناشی از آن دگرگون شده است. به گفته عفو بین الملل بیش از ۳۰۰ نفر در واکنش خشونت آمیز جان خود را از دست دادند.

بسیاری از ایرانیان به جای اینکه به خیابان بیایند، اکنون ترجیح می دهند از رسانه های اجتماعی برای برجسته کردن مواضع خود استفاده کنند. برخی مخالفت با هر چیزی را که رژیم تایید می کند، امری اصولی می دانند.

اگر مقامات می‌گفتند «شب تاریک است»، من می‌گفتم «شب روشن است»، روشی بود که یکی از زنان برای توضیح بی‌اعتمادی عمیق خود به حکومت فاسد جمهوری اسلامی دارد.

چنین دیدگاه‌هایی ناشی از بی‌عدالتی و خشم تصور شده از فساد گسترده است که قبلاً توسط یک رسوایی مالی درگیر یک تاجر برجسته متهم به اختلاس میلیاردها دلار اختصاص داده شده برای واردات چای شده است.

رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی مالک چای دبش را به استفاده از ارز یارانه‌ای دولت برای سودآوری متهم کرد و سازمان بازرسی دولتی اعلام کرد. شرکت وی بیش از ۳ میلیارد دلار برای واردات چای و ماشین آلات طی سال های ۲۰۱۹-۲۰۲۲ دریافت کرده است.

صادق بوقی رقصنده ایرانی تبدیل به یک قهرمان بعید ضد رژیم می شود
صادق بوقی رقصنده ایرانی تبدیل به یک قهرمان بعید ضد رژیم می شود

این احساس که فساد در سطوح بالا توسط رژیمی که به طور همزمان شهروندانی مانند صادق بوقی را هدف قرار می دهد بدون مجازات می ماند، بر درک ایرانی ها از اینکه چگونه زندگی برای صاحبان قدرت نسبت به کسانی که فاقد قدرت هستند بسیار متفاوت است.

حتی شخصیت های حامی رژیم نیز از رسیدگی به پرونده صادق بوقی انتقاد کرده اند که چگونه توانستیم رقص و آواز ماهی فروشان را به یک اقدام مقاومت تبدیل کنیم؟

تحت فشارهای فزاینده، مقامات این هفته ممنوعیت حساب کاربری صادق در اینستاگرام را لغو کردند و اجازه دادند اجرای قبلی او در بازار ماهی فروشان دوباره علنی شود.

عمو صادق در یکی از ویدئوهایی که به تازگی آپلود شده است، به دنبال کنندگان خود از جمله میلیون‌ها طرفدار جدید اطمینان داد که هرگز دستگیر نشده و در طول مدت سختی اش با او رفتار خوبی داشته اند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا