جدیدترین اخبارجهان

نماینده سابق ایالات متحده در امور افغانستان: ایران یکی از دلایل خروج آمریکا از افغانستان است

خلیل‌زاد می‌گوید ایران مرکز جدید القاعده است

زلمی خلیل زاد: ایران مرکز جدید القاعده و یکی از دلایل خروج آمریکا از افغانستان است

زلمی خلیل زاد، نماینده ویژه سابق ایالات متحده آمریکا در امور افغانستان گفت که جمهوری اسلامی «مرکز القاعده است» و این بر روابط ایران با سایر کشورهای جهان تأثیر می گذارد.

زلمی خلیل زاد در مصاحبه با طلوع نیوز گفت که ایران بیش از هر جای دیگری به عنوان مرکز این گروه عمل خواهد کرد.

زمانی افغانستان مرکز القاعده بود، اما القاعده تغییر کرده است و گروه‌های کوچک آن به شبکه‌ای در مناطق مختلف جهان تبدیل شده‌اند. با این حال، اگر مرکزی وجود دارد، باید ایران باشد.»

وی پیش از این نیز در توئیتر خود نوشت که ایران اتکای خود را به گروه‌های تروریستی علیه مخالفان خود در داخل و خارج افزایش داده است.

در همین حال، وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه ۱۵ فوریه اعلام کرد، سیف العدل، ۶۲ ساله اسلام‌گرا، سرهنگ سابق نیروهای ویژه مصر و از اعضای قدیمی القاعده که در ایران به‌سرمی‌برد، پس از کشته شدن ایمن الظواهری در جولای ۲۰۲۲ رهبری گروه القاعده را عهده‌دار شده است.

سیف العدل، رهبر جدید القاعده
سیف العدل، رهبر جدید القاعده

یکی از سخنگوهای وزارت خارجه ایالات متحده گفت: «ارزیابی ما با ارزیابی سازمان ملل متحد مبنی بر این که سیف العدل، رهبر جدید القاعده، در ایران به‌سرمی‌برد، همخوانی دارد». «بر اساس ارزیابی سازمان ملل، با وجود این، این گروه رسماً او را «امیر» معرفی نکرده، زیرا نسبت به نگرانی‌های مقامات طالبان در افغانستان حساس است».

بر اساس اسناد دولتی ایالات متحده، او به ایجاد ظرفیت عملیاتی القاعده کمک کرد و برخی از هواپیماربایانی را که در حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به ایالات متحده شرکت داشتند، آموزش داد. او از سال ۲۰۰۲ یا ۲۰۰۳ در ایران به‌سرمی‌برد و ابتدا در بازداشت خانگی بود، اما بعدها آنقدر آزادی پیدا کرد که به پاکستان سفر کند.

زلمی خلیل زاد افزود: تهدید فزاینده ایران، ایالات متحده آمریکا و متحدانش را به انزوا کشاندن، تحریم‌های بیشتر و تضعیف مشروعیت بین المللی رژیم جمهوری اسلامی ایران ایجاب کرده است.

در همین حال، زلمی خلیل زاد تغییر مسیر تروریسم را یکی از دلایل خروج آمریکا از افغانستان دانست. دلیل خروج آمریکا از افغانستان  دلیل خروج آمریکا از افغانستان  دلیل خروج آمریکا از افغانستان نماینده آمریکا در امور افغانستان  نماینده آمریکا در امور افغانستان

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا