جدیدترین اخبارجهان

جمهوری اسلامی ۱۰۰ دلار در ماه برای جذب شورشیان حوثی در یمن جنگ زده پیشنهاد می‌دهد

عبدالمالک الحوثی، رهبر حوثی‌ها روز پنجشنبه به آمریکا هشدار داد که اگر سازمانش هدف قرار گیرد، به شدت پاسخ خواهد داد

جمهوری اسلامی ۱۰۰ دلار در ماه برای جذب شورشیان حوثی در یمن جنگ زده پیشنهاد می دهد

هزاران نفر از شبه‌نظامیان پشت حملات کشتیرانی دریای سرخ ثبت نام می‌کنند، چرا که انگیزه استخدام مردان و کودکان را هدف قرار می‌دهد که در فقر شدید زندگی می‌کنند.

جمهوری اسلامی 100 دلار در ماه برای جذب شورشیان حوثی در یمن جنگ زده پیشنهاد می دهد
جمهوری اسلامی ۱۰۰ دلار در ماه برای جذب شورشیان حوثی در یمن جنگ زده پیشنهاد می دهد

جمهوری اسلامی ۱۰۰ دلار (۷۹ پوند) در ماه به یمنی‌های ناامید پیشنهاد می‌کند در صورتی که در جنگ با اسرائیل و کشتی‌رانی تجاری در دریای سرخ به شورشیان حوثی بپیوندند. به گفته منابع در مناطق تحت کنترل مخالفان، در هفته‌های اخیر، هزاران جنگجو در بحبوحه جذب نیرو تهاجمی به صفوف پیوسته‌اند.

یمن، جایی که بیش از ۸۰ درصد از کشور زیر خط فقر زندگی می‌کند، به‌عنوان یک بستر مناسب برای جذب نیرو به اثبات رسیده است و تصور می‌شود که اکنون بیش از ۱۰۰۰۰۰ شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی هستند. پولی که به جنگجویان پیشنهاد می‌شود با پرداخت ۱۳۰۰ دلار (۱۰۲۰ پوند) ماهانه جمهوری اسلامی به اعضای شاخه نظامی حزب‌الله در لبنان کمتر است.

این نابرابری باعث نارضایتی در سپاه پاسداران شده است که تأمین مالی و آموزش شبه نظامیان خارجی را کنترل می کند. اسناد فاش شده حاکی از آن است که نگرانی در مورد خرید دلار آمریکا برای پرداخت پول به جنگجویان خارجی در ایران در حال افزایش است، اقدامی که آنها می ترسند ارزش پول ایران را کاهش دهد.

در ماه نوامبر، محمد الحوثی، رهبر کمیته عالی انقلابی حوثی‌ها، در جریان رژه در استان ثمار، گفت ۱۰۰۰۰ نفر برای حمایت از حماس در جنگ با اسرائیل استخدام شده‌اند. اما در هفته‌های اخیر، هزاران نفر دیگر برای جبهه‌ی نبرد جدید به کار گرفته شده‌اند.

روز پنجشنبه، فرانسه گفت که نیروی دریایی این کشور اسکورت کشتی‌های دارای منافع فرانسوی را از طریق منطقه دریای سرخ آغاز خواهد کرد، اما افزود که در حمله مستقیم به حوثی‌ها دخالتی نخواهد داشت.

بریتانیا و آمریکا آماده هستند تا شورشیان یمنی را با حمله به موشک انداز آنها هدف قرار دهند. گرانت شاپس، وزیر دفاع، هنگامی که از او در مورد احتمال اقدام نظامی غرب پرسیده شد، هشدار داد این فضا را تماشا کنید.

عبدالمالک الحوثی، رهبر حوثی ها، روز پنجشنبه به آمریکا هشدار داد که اگر سازمانش هدف قرار گیرد، به شدت پاسخ خواهد داد. از ۷ اکتبر، گروه شورشی کشتیرانی را با هواپیماهای بدون سرنشین و موشک به عنوان بخشی از کمپین ضد اسرائیلی هدف قرار داده است.

جمهوری اسلامی 100 دلار در ماه برای جذب شورشیان حوثی در یمن جنگ زده پیشنهاد می دهد
جمهوری اسلامی ۱۰۰ دلار در ماه برای جذب شورشیان حوثی در یمن جنگ زده پیشنهاد می دهد

یک منبع دولتی از شورای انتقالی جنوبی (STC) گفت حوثی‌ها از زمان ظهور این جبهه جدید به دلیل همدردی مردم یمن با غزه، توانسته‌اند حمایت بیشتری را در میدان به دست آورند.

در سال ۲۰۲۲، نیروی قدس سپاه پاسداران که بر نیروهای نیابتی خارجی نظارت می کند، ۲۵۰ میلیون دلار اضافی (۱۹۶ میلیون پوند) از شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی برای تأمین مالی حوثی ها دریافت کرد و آنها را قادر ساخت تا خود را به موشک های دوربرد، موشک های بالستیک و تجهیزات دولتی مسلح کنند. فناوری پهپادهای پیشرفته که در آخرین جنگ آن علیه اهداف اسرائیل و آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است.

شبه‌نظامیان حوثی که بخش‌های وسیعی از یمن را کنترل می‌کنند، در بحبوحه جنگ ادامه‌دار علیه دولت یمن از حمایت کمی برخوردار بودند و این کشور در میان یک بحران انسانی به فقیرترین منطقه تبدیل شده است.

منبع STC افزود با فقر شدید و فقدان وسایل اولیه بقا، جمعیت در حال حاضر در برابر استخدام سپاه پاسداران بسیار آسیب پذیر است.  

با این حال، فراتر از دریای سرخ، شبه‌نظامیان ادعا می‌کنند که برای پیوستن به حماس در غزه نیز نیروهایی را جذب می‌کنند. منبع STC گفت اینکه دقیقاً چگونه این کار را انجام می‌دهند مشخص نشده است و این یک سناریوی بعید است، اما تبلیغات این استخدام انبوه به حوثی‌ها تقویت بسیار لازم داده است.

ماه گذشته، استخدام در تعدادی از مناطق در استان ذمار یمن، در حدود ۵۰ مایلی جنوب صنعا، افزایش یافت. حوثی ها در ۲۴ دسامبر رژه نظامی را برای ۲۰,۰۰۰ نفر از سربازگیری که از دوره های کوتاه نظامی در منطقه آبس، استان شمالی حجه فارغ التحصیل شده بودند، ترتیب دادند.

جمهوری اسلامی 100 دلار در ماه برای جذب شورشیان حوثی در یمن جنگ زده پیشنهاد می دهد
جمهوری اسلامی ۱۰۰ دلار در ماه برای جذب شورشیان حوثی در یمن جنگ زده پیشنهاد می دهد

پیش از آن، حوثی‌ها یک رژه نظامی در صنعا برای ۱۶۰۰۰ سرباز تازه‌کار که طبق گزارش‌ها فارغ‌التحصیل شده بودند، ترتیب داده بودند. کودکان در حال حاضر به ویژه آسیب پذیر هستند. بر اساس گزارش سازمان ملل، بیش از ۱۰۲۰۰ کودک کشته یا معلول شده اند و نزدیک به ۳۵۰۰ نفر در یمن استخدام و مورد استفاده قرار گرفته اند.

در سال ۲۰۲۲، داده های یک برنامه توانبخشی یمن برای کودکان استخدام شده توسط حوثی ها نشان داد که تنها در استان حدیده، جایی که حوثی ها ۲۴ شهر از ۲۶ شهر را در دست دارند، ۱۹۵۰۰ کودک در اردوگاه تابستانی آن ثبت نام کرده اند. این از جمعیت سن مدرسه ۵۶۰۰۰ نفر بوده است که از ۸۵۰۰ نفر در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

تجاوز جنسی در این کمپ ها عادی شده است.

تجاوز به عنف در این کمپ‌ها با چندین مرگ دیگر که در حین آموزش یا تصادف با سلاح اتفاق می‌افتد عادی شده است. کودکان در آنجا بسیار فراتر از نقش خود در جنگ در خطر جدی هستند.

در میان آخرین تلاش برای استخدام، شاهد افزایش ثبت نام کودکان هستیم. خانواده ها تحت فشار قرار می گیرند تا فرزندان خود را رها کنند و حتی از مدارس به عنوان محل استخدام استفاده می شود. خانواده‌ها نمی‌توانند وقتی حوثی‌ها به خانه‌هایشان می‌آیند و تقاضای ثبت نام کودکان می‌کنند، نه بگویند، و وقتی پیشنهاد پول وجود دارد، با توجه به اینکه هیچ‌کس دیگر چیزی ندارد، کار حتی سخت‌تر می‌شود.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا