جدیدترین اخبارجهان

نماینده جمهوری اسلامی در لبنان از نقش رژیم ایران در قتل عام نیروهای آمریکایی در بیروت خبر داد

فاکس‌نیوز: نماینده خامنه‌ای به نقش رژیم ایران در انفجار مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت اعتراف کرد

نماینده جمهوری اسلامی در لبنان از نقش رژیم ایران در قتل عام نیروهای آمریکایی در بیروت خبر داد

فاکس‌نیوز در گزارشی به نقل از پژوهشکده تحقیقات رسانه‌ای خاورمیانه (MEMRI) نوشت نماینده جمهوری اسلامی ایران در لبنان اولین اطلاعیه عمومی از نقش رژیم ایران در قتل عام پرسنل نظامی و دیپلماتیک آمریکایی در اوایل دهه ۸۰ در بیروت را منتشر کرد.

براساس این گزارش، موسسه تحقیقات رسانه‌ای خاورمیانه، مصاحبه ایرنا با عیسی طباطبایی که نماینده علی خامنه‌ای در لبنان است را ترجمه کرده بود.

نماینده جمهوری اسلامی در لبنان از نقش رژیم ایران در قتل عام نیروهای آمریکایی در بیروت خبر داد
نماینده جمهوری اسلامی در لبنان از نقش رژیم ایران در قتل عام نیروهای آمریکایی در بیروت خبر داد

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) که تحت کنترل دولت قرار دارد، به سرعت بخشی از مصاحبه که شامل اظهارات اهانت‌آمیزی بود که طباطبایی درباره نقش رژیم ایران در بمب‌گذاری‌های انتحاری آمریکایی ارائه کرده بود، حذف کرد. اما پژوهشکده MEMRI یک نسخه از مصاحبه را حفظ کرده بود.

ایران و متحد راهبردی اصلی آن، گروه تروریستی حزب‌الله لبنان در لبنان، متهم به بمب گذاری با یک کامیون انتحاری در سفارت آمریکا در بیروت در سال ۱۹۸۳ هستند که طی آن ۶۳ نفر از جمله ۱۷ آمریکایی کشته شدند.

یک کامیون بمب گذاری شده انتحاری دیگر نیز به مقر اعضای آمریکایی و فرانسوی در لبنان در سال ۱۹۸۳ حمله کرد که در آن ۲۲۰ تفنگدار آمریکایی، ۱۸ ملوان نیروی دریایی آمریکا و ۳ سرباز ارتش آمریکا جان خود را از دست دادند. ۵۸ سرباز فرانسوی نیز در این حمله تروریستی کشته شدند.

به گزارش موسسه تحقیقات رسانه‌ای خاورمیانه، عیسی طباطبایی در مصاحبه با ایرنا گفت: به سرعت به لبنان رفتم و آنچه را که لازم بود برای عملیات شهادت طلبانه در محلی که آمریکایی ها و اسرائیلی ها بودند فراهم کردم.

نماینده جمهوری اسلامی در لبنان گفت: تلاش برای تأسیس حزب‌الله از منطقه بعلبک لبنان آغاز شد، جایی که اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وارد آن منطقه شدند. من هیچ نقشی در تأسیس حزب‌الله نداشتم، اما خداوند توفیق داد که بتوانم با گروهی که قبل از پیروزی انقلاب با ما همکاری می کردند، به فعالیت نظامی ادامه دهم.

گزارش موسسه تحقیقات رسانه‌ای خاورمیانه ادامه داد: قابل ذکر است که بخشی از مصاحبه که در آن عیسی طباطبایی به دریافت فتوای خمینی مبنی بر دستور حمله به اهداف آمریکایی و اسرائیلی در لبنان اعتراف کرده بود، بلافاصله پس از انتشار توسط ایرنا از سایت خود حذف شد.

خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی و خامنه‌ای رهبر رژیم ایران همیشه گفته بودند که ایران هرگز در دستور، طراحی و انجام بمب‌گذاری‌های عظیم در لبنان علیه آمریکا نقشی نداشته است.

نماینده جمهوری اسلامی در لبنان گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، حزب‌الله در تابستان ۱۳۶۱ تأسیس شد و به مدت دو سال پایگاه نظامی حزب‌الله در خانه من بود. این گروه با امضای سوگندنامه‌ای اعلام آمادگی برای شهادت کردند، شاید بیش از ۷۰ نفر این قرارداد را در خانه من امضا کردند.

اخیرا حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در تقدیر از طباطبایی به نقش و حمایت او در تقویت «محور مقاومت» در لبنان و منطقه و جهان اسلام اشاره کرده است.

نماینده جمهوری اسلامی در لبنان از نقش رژیم ایران در قتل عام نیروهای آمریکایی در بیروت خبر داد
نماینده جمهوری اسلامی در لبنان از نقش رژیم ایران در قتل عام نیروهای آمریکایی در بیروت خبر داد

مایکل روبین، کارشناس امور ایران در موسسه امریکن اینترپرایز، در مصاحبه با فاکس نیوز اظهار کرد: آمریکایی‌ها، با تغییر مفاهیم دیپلماتیک، سعی در جلوگیری از پاسخگویی ایران به تروریسم، هم از طرف ایرانیان و هم از طرف قربانیان اعمال تروریستی ایران، داشته‌اند.

اکنون که نماینده جمهوری اسلامی در لبنان اعتراف کرده است، سوالاتی مطرح می‌شوند: آیا افرادی که در ارتکاب تروریسم در ایران دخیل بوده‌اند، آماده به عذرخواهی خواهند شد؟ آیا رژیم ایران تاوانی برای قربانیان اعمال تروریستی پرداخت می‌کند؟

اگر رئیس جمهور بایدن باید برای آزادی پنج آمریکایی ۶ میلیارد دلار پرداخت کند حالا باید تعیین قیمت کند، ایالات متحده نباید کمتر از این مبلغ را از رژیم ایران درخواست کند. امروز، میزان مبلغی که از جمهوری اسلامی باید گرفته شود، به ۲۸۹.۲ میلیارد دلار می‌رسد.

ادعای آقای روبین در مورد آمریکایی‌هایی که به تروریسم ایران کمک کرده‌اند، نشان می‌دهد که ایرانیان آمریکایی، از جمله یک فرد که در وزارت دفاع مشغول به کار است، در فعالیت‌های لابی خارجی به نفع جمهوری اسلامی ایران دست داشته‌اند.

وزارت امور خارجه آمریکا، رژیم ایران را به عنوان بدترین دولت جهانی حامی تروریسم شناخته و دسته‌بندی کرده است. افشای موسسه تحقیقات رسانه‌ای خاورمیانه (MEMRI) می‌تواند به ارتقاء شکایات جدید در برابر رژیم ایران به دلیل نقش این رژیم در قتل نیروهای نظامی و دیپلمات‌های آمریکایی منجر شود.

به گفته موسسه تحقیقات رسانه‌ای خاورمیانه (MEMRI)، جمهوری اسلامی همواره با شدت هر گونه نقش در بمب‌گذاری‌ها را انکار کرده است. در پاسخ به شکایاتی که در سال ۲۰۰۱ توسط خانواده‌های صدها آمریکایی که در بمب‌گذاری‌های پادگان‌ها کشته یا زخمی شدند، آورده شده بود، رژیم ایران هیچ دفاعی ارائه نکرد.

در سال ۲۰۱۶، شبکه فاکس نیوز گزارش داد که با یک رای دادگاه عالی ایالات متحده به خانواده‌های قربانیان بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ در لبنان و حوادث مشابه مرتبط با رژیم ایران اجازه می‌دهد تقریباً ۲ میلیارد دلار از اموال مسدود شده مردم ایران را جمهوری اسلامی دریافت کند.

نماینده جمهوری اسلامی در لبنان از نقش رژیم ایران در قتل عام نیروهای آمریکایی در بیروت خبر داد
نماینده جمهوری اسلامی در لبنان از نقش رژیم ایران در قتل عام نیروهای آمریکایی در بیروت خبر داد

بنفشه زند، کارشناس ایرانی-آمریکایی رژیم ایران، به فاکس نیوز گفت: اعتراف عیسی طباطبایی نمایانگر تنش‌های جدی در بین مقامات رده بالای رژیم است. برای اینکه طباطبایی به این اقدام وحشتناک اعتراف کند و مسئولیت آن را بپذیرد، لازم است او مطمئن شود که مافوقانش قصد مجازات او را ندارند یا نمی‌توانند او را تنبیه کنند، مگر اینکه درگیری‌ها و تقابل‌های داخلی در رهبری این مافیای شیعه تشدید یافته است.

او اظهار کرد: با این حال، او این اقدام را انجام نداد. او همه موارد را قبل از اینکه ویراستاران بخش‌هایی از مصاحبه او را حذف کنند، بیان کرده است. به همین دلیل، ممکن است او احساس کند که چیزی را از دست داده است یا به عبارت دیگر، ممکن است او از این مسائل مهم و اساسی بی‌اعتنا باشد. با توجه به ناامیدی دولت‌های جو بایدن و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از هر نوع تبادلات دیپلماتیک با رژیم خمینی احتمالاً منصرف خواهند شد.

به گزارش MEMRI، عیسی طباطبایی اعتماد کامل خمینی و جانشین او، خامنه‌ای را داشته و بیان کرده که او در تمام مسائل مالی و گسترش شیعه در لبنان نماینده مورد اعتماد خامنه‌ای است.

سخنگوی پنتاگون، سئوالات خبرنگاران فاکس نیوز را به وزارت امور خارجه منتقل کرد. با این حال، نه وزارت امور خارجه و نه شورای امنیت ملی تاکنون به این پرسش‌ها پاسخ ندادند.

پوتکین آذرمهر، کارشناس ایرانی-بریتانیایی در مورد ایران، به فاکس نیوز گفت: به نظر می‌آید که هر بار که رهبران غربی با مشاهده عواقب همکاری با تروریست‌ها روبرو شوند، باز هم استعفا داده‌اند تا در مسیر محکوم شده‌ای که در گذشته انتخاب کرده‌اند، ادامه دهند. این امر بیش از چهار دهه است که ادامه دارد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا