جدیدترین اخبارجهان

وزارت دفاع آمریکا: جمهوری اسلامی قادر به تولید یک بمب اتم در مدت دو هفته است

جمهوری اسلامی در حال حاضر برنامه تسلیحاتی را پیگیری نمی‌کند، اما قادر به تولید سلاح هسته‌ای در کمتر از دو هفته است

گزارش وزارت دفاع آمریکا: جمهوری اسلامی قادر به تولید یک بمب اتم در مدت دو هفته است

در گزارش وزارت دفاع آمریکا، مرتبط با مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی، هشدار داده است که با اینکه تهران در حال حاضر برنامه تسلیحاتی هسته‌ای را پیگیری نمی‌کند، جمهوری اسلامی به عنوان تهدیدی دائمی شناخته می‌شود و قادر به تولید سلاح هسته‌ای در مدت دو هفته است.

گزارش وزارت دفاع آمریکا: جمهوری اسلامی قادر به تولید یک بمب اتم در مدت دو هفته است
گزارش وزارت دفاع آمریکا: جمهوری اسلامی قادر به تولید یک بمب اتم در مدت دو هفته است

با توجه به گزارشی که توسط اورشلیم پست منتشر شده، با عنوان راهبرد ۲۰۲۳ برای مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی در روز جمعه ۲۹ سپتامبر آمده است که رژیم ایران در حال حاضر برنامه تسلیحاتی هسته‌ای را دنبال نمی‌کند، اما توانایی تولید مواد کافی برای سلاح هسته‌ای در کمتر از دو هفته را دارد.

در گزارش وزارت دفاع آمریکا به جمهوری اسلامی به دلیل عدم انجام تعهداتش در چارچوب کنوانسیون بین‌المللی منع جنگ‌افزارهای شیمیایی انتقاد نموده و نگرانی خود را اعلام کرده است که تهران به منظور اهداف تهاجمی، به دنبال مواد شیمیایی با کاربرد دوگانه که تأثیراتی بر سیستم عصبی مرکزی دارند، می باشد.

در این گزارش وزارت دفاع آمریکا، همچنین جمهوری اسلامی را به عنوان یک تهدید منطقه‌ای برای خاورمیانه توصیف کرده است.

به گزارش اورشلیم پست، مدیر کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل در هفته گذشته ادعا کرد که رژیم ایران برنامه هسته‌ای نظامی را پیگیری می‌کند و همچنان به آزمایش و استقرار موشک‌های هسته‌ای دوربرد ادامه می‌دهد که با قطعنامه شورای امنیت در تضاد می‌باشد.

در شصت و هفتمین نشست عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، موشه ادری اظهار کرد جمهوری اسلامی همچنان نقطه ناپایداری منطقه‌ای است و تهدیدی برای صلح و امنیت جهان محسوب می شود.

او تأکید کرد که توقف فعالیت‌های تسلیحاتی هسته‌ای رژیم ایران به توجه کامل جامعه جهانی نیاز دارد.

در گزارش وزارت دفاع آمریکا اعلام شده که در این مدت گمانه‌زنی‌ها درباره دستیابی دولت جو بایدن و جمهوری اسلامی به یک توافق افزایش یافته است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری در روز سه‌شنبه گذشته تأکید کرد که واشنگتن همواره از دیپلماسی به منظور حل مسائل هسته‌ای رژیم ایران استقبال می‌کند، اما برای ایجاد فضای دیپلماسی نخستین قدم، تهران باید تنش‌های هسته‌ای را کاهش دهد.

گزارش وزارت دفاع آمریکا: جمهوری اسلامی قادر به تولید یک بمب اتم در مدت دو هفته است
گزارش وزارت دفاع آمریکا: جمهوری اسلامی قادر به تولید یک بمب اتم در مدت دو هفته است

میلر دوباره تأکید کرد که آمریکا متعهد به جلوگیری از دستیابی رژیم ایران به سلاح هسته‌ای است، اما ترجیح می‌دهد این نگرانی را از طریق دیپلماسی حل نماید.

او این اظهارات را در حالی مطرح کرد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی هفته گذشته اعلام کرد که ژاپن طرحی برای حل مسائل هسته‌ای ارائه داده است. در طول سال‌ها، نام ژاپن بارها در بحث مذاکرات هسته‌ای و میانجی‌گری اشاره شده است، اما به طور معمول عمان در این زمینه نقش کلیدی را ایفا می‌کند. مذاکراتی که منجر به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ شد، پس از مذاکرات محرمانه نمایندگان آمریکا و جمهوری اسلامی در مسقط آغاز شد.

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مقامات غربی نگرانی خود را در مورد عدم دسترسی بازرسان به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی را اعلام کرده‌اند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در نشست فعلی آژانس به پرسش‌های باقی مانده در مورد فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری‌اسلامی اشاره نموده است.

گزارش وزارت دفاع آمریکا: جمهوری‌اسلامی قادر به تولید یک بمب اتم در مدت دو هفته است

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا