ایرانجدیدترین اخبار

رئیسی: تلاش برای عادی سازی روابط کشورهای اسلامی با اسرائیل اشتباه است

رئیسی یک روز پس از سالگرد کشتار جمعه خونین زاهدان در کنفرانس وحدت اسلامی سخنرانی کرد

رئیسی گفت تلاش برای عادی سازی روابط کشورهای اسلامی با اسرائیل اشتباه است

ده روز پس از تایید شاهزاده محمد بن سلمان در مورد نزدیک‌تر شدن عربستان سعودی به مرحله عادی‌سازی روابط با اسرائیل، رئیسی گفت: عادی سازی روابط با اسرائیل یک حرکت ارتجاعی و واپسگرایانه برای هر دولتی توصیف کرد.

رئیسی گفت: تلاش برای عادی سازی روابط کشورهای اسلامی با اسرائیل اشتباه است
رئیسی گفت: تلاش برای عادی سازی روابط کشورهای اسلامی با اسرائیل اشتباه است

ابراهیم رئیسی این اظهارات را در تاریخ ۹ مهر (یکم اکتبر)، یک روز پس از سالگرد کشته شدن نزدیک به یکصد نفر از شهروندان و نمازگزاران اهل سنت در زاهدان، که به عنوان جمعه خونین زاهدان معروف است، در مراسم افتتاحیه کنفرانس وحدت اسلامی در تهران صحبت کرد.

رئیسی گفت: با اینکه آزادی قدس و فلسطین، مهم‌ترین شاخص امت اسلامی است، حرکت در جهت عادی‌سازی روابط با اسرائیل یک شاخص دیگر از حرکت در مسیر ارتجاعی و واپسگرایی برای هر دولت و هر مسئول در کشورهای اسلامی می باشد.

در بخشی از این اظهارات، رئیسی بر ضرورت انسجام و وحدت در نگاه مشترک جهان اسلام به مسائل منطقه‌ای و جهانی تأکید کرد و افزود: امروز همگان این نگاه مشترک دارند که راه مقابله با دشمن، تسلیم و سازش نیست، بلکه مقاومت است.

رئیسی گفت: گزینه سازش از روی میز برداشته شده و امروز هیچ دغدغه‌مندی در فلسطین، لبنان و سایر کشورهای اسلامی از سازش سخن نمی‌گوید، او افزود: گزینه همه مجاهدین جهان اسلام، مقاومت و ایستادگی مقابل دشمن است و این گزینه، دشمن را وادار به عقب‌نشینی خواهد کرد.

رئیسی همچنین به سخنان علی خامنه‌ای، مبنی بر مقاومت در برابر دشمنان، اشاره کرد و گفت: امروز در فلسطین، مجاهدان دارای ابتکار عمل و خلاقیت هستند و این در پرتو استراتژی مقاومتی است که مسلمانان در مقابل دشمنان انتخاب کرده‌اند.

اظهارات ابراهیم رئیسی پس از آن مطرح شدند که در تاریخ چهارشنبه، ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور)، شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در گفتگو با شبکه خبری فاکس‌نیوز تایید کرد که عربستان روزبه‌روز به مرحله عادی‌سازی روابط با اسرائیل نزدیک‌تر می‌شود.

شاهزاده محمد بن سلمان، همانند سایر مقام‌های برجسته سعودی، به طور مکرر تأکید کرده که پیشروی در مسیر عادی‌سازی روابط با اسرائیل نیازمند تضمین حقوق مردم فلسطینی است.

رئیسی گفت: تلاش برای عادی سازی روابط کشورهای اسلامی با اسرائیل اشتباه است
رئیسی گفت: تلاش برای عادی سازی روابط کشورهای اسلامی با اسرائیل اشتباه است

در تاریخ ۷ مهر (۲۹ سپتامبر)، خبرگزاری رویترز با استناد به سه منبع خبری منطقه‌ای اطلاع داد که عربستان قصد دارد یک توافق پیمان دفاعی با ایالات متحده را به امضا برساند که آمریکا را به تعهد دفاع از پادشاهی عربستان سعودی در مقابل تهدیدهای نظامی ملزم می سازد.

یکی از منابع مذکور به خبرگزاری رویترز اعلام کرده که عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و سعودی ادامه خواهد یافت و حتی اگر مخالفت فلسطینی‌ها با این موضوع وجود داشته باشد، به راه خود ادامه می دهند.رئیسی گفت

در این گزارش همچنین آمده است که عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل به امضای یک پیمان دفاعی با آمریکا بستگی دارد و نیاز به تضمینی از طرف ایالات متحده آمریکا دارد. همچنین آمده است که حتی عدم پیروی اسرائیل از خواسته‌های فلسطینی‌ها برای تشکیل دولت مستقل، نمی‌تواند فرآیند بهبود روابط سعودی با آمریکا را متوقف کند.

همچنین، همزمان با انتشار گزارش‌هایی در خصوص پیشبرد طرح عادی‌سازی روابط میان عربستان و دولت اسرائیل، در تاریخ ۲۶ سپتامبر (۴ مهر)، حییم کاتز، وزیر گردشگری اسرائیل به منظور شرکت در همایش سازمان ملل متحد به مقصد ریاض سفر کرد.

این سفر، برای اولین بار از تشکیل دولت اسرائیل در سال ۱۹۴۸، نخستین سفر رسمی یکی از اعضای کابینه اسرائیل به عربستان به‌حساب می‌آید.

در همین حال، یک هیئت از مقامات بلندپایه سعودی به منظور دیدار و مذاکره با محمود عباس، رئیس مجلس مردمی فلسطین به شهر رام‌الله سفر کرد.

پس از حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری آن در مشهد در سال ۱۳۹۴، روابط بین جمهوری اسلامی و سعودی تقریباً هفت سال به طور کامل قطع شد.

رئیسی گفت: تلاش برای عادی سازی روابط کشورهای اسلامی با اسرائیل اشتباه است
رئیسی گفت: تلاش برای عادی سازی روابط کشورهای اسلامی با اسرائیل اشتباه است

بعد از چند دور مذاکره میان نمایندگان جمهوری سلامی و عربستان در عراق با میاجیگری مصطفی کاظمی، نخست وزیر سابق عراق، در نهایت پس از سفر ابراهیم رئیسی به پکن در بهمن ۱۴۰۱، مذاکرات گسترده‌تری بین جمهوری اسلامی و سعودی با مشارکت مقام‌های چینی در پکن آغاز شد و در اسفند ۱۴۰۱، توافقی درخصوص عادی‌سازی روابط و بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور امضا شد.

با عادی‌سازی روابط بین عربستان و جمهوری اسلامی، سفارت سعودی در تهران از نیمه مرداد سال جاری به فعالیت رسمی خود ادامه داد.

در همین زمان، روزنامه تایمز اسرائیل اظهارات ابراهیم رئیسی را به عنوان واکنش به مذاکرات اسرائیل و عربستان با میانجیگری آمریکا برای عادی‌سازی روابط توصیف کرد و افزود: اظهارات رئیسی در حالی مطرح شد که جمعه [۲۹ سپتامبر]، ایالات متحده اعلام کرد که عربستان سعودی و اسرائیل به سمت یک توافق کلی در حال حرکت هستند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا