جدیدترین اخبارجهان

بن سلمان از خطر جمهوری اسلامی هسته‌ای می‌گوید

مصاحبه برت بایر با بن سلمان پیرامون صلح اسرائیل، روابط ۱۱ سپتامبر و جمهوری اسلامی هسته‌ای

بن سلمان شاهزاده سعودی از خطر جمهوری اسلامی هسته‌ای می‌گوید

بن سلمان شاهزاده سعودی عادی سازی روابط با اسرائیل را بزرگترین معامله تاریخی در چند دهه اخیر خواند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در اولین مصاحبه خود از سال ۲۰۱۹ با یک شبکه خبری آمریکایی به مناقشاتی پرداخت که طی چند سال گذشته کشور و دولت او را آزار داده است.

بن سلمان شاهزاده سعودی در رابطه با خطر جمهوری اسلامی هسته ای می گوید
بن سلمان شاهزاده سعودی در رابطه با خطر جمهوری اسلامی هسته ای می گوید

بن سلمان شاهزاده سعودی در مصاحبه با برت بایر، مجری ارشد فاکس نیوز گفت: عربستان سعودی بسیار بزرگ است و من مطمئنم که اکثر افراد در جهان مستقیم یا غیرمستقیم با عربستان سعودی کار دارند.

بن سلمان شاهزاده سعودی در رابطه با خطر جمهوری اسلامی هسته ای می گوید
بن سلمان شاهزاده سعودی در رابطه با خطر جمهوری اسلامی هسته ای می گوید

برت بایر، قبل از مصاحبه با بن سلمان شاهزاده سعودی، در جزیره مصنوعی سنداله که در دریای سرخ ساخته شده، یک هفته را در عربستان سعودی گذراند و با اعضای مختلف دولت و صاحبان مشاغل محلی مصاحبه کرد.

زمانی که بایر با رهبر اقتصاد رو به رشد G-20 روبرو شد، اطمینان حاصل کرد که قوانین و حوادث بحث برانگیز مربوط به عربستان سعودی را مورد بررسی قرار داده است.

در مورد قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار واشنگتن پست و از منتقدان نحوه حکمرانی در عربستان، سازمان سیا به این نتیجه رسیده است که بن سلمان شخصاً دستور قتل او را صادر کرده بود.

جمال خاشقچی چندین مقاله در انتقاد از بن سلمان شاهزاده سعودی نوشته بود و سیا ادعا می‌کند که عملیات کشتن جمال خاشقچی شامل ۱۵ نفر که در کمین و قتل او بودند نمی توانست بدون رضایت مستقیم بن سلمان اتفاق بیفتد.

بن سلمان به بایر گفت: هرکسی که در قتل جمال خاشقچی دخیل باشد در زندان است و باید با قانون روبرو شود، ما تمام معیارهای قانونی را که هر کشوری انجام داد، انجام می دهیم، ما این کار را در عربستان سعودی انجام دادیم و پرونده جمال خاشقچی بسته شده است.

همچنین ما سعی می کنیم سیستم امنیتی را اصلاح کنیم تا مطمئن شویم که این نوع اشتباهات دیگر تکرار نمی شود و ما می‌توانیم ببینیم که در پنج سال گذشته هیچ اتفاقی از این قبیل اتفاقات تکرار نشده است، این بخشی از کاری که عربستان سعودی انجام می دهد. بن سلمان این حادثه را اشتباهی و دردناک خواند.

بایر همچنین به ارتباط عربستان سعودی با حمله ۱۱ سپتامبر اشاره کرد که در آن ۱۵ نفر از ۱۹ هواپیما ربایی که این طرح را اجرا کردند، شهروندان سعودی بودند.

بن سلمان اتهام حمایت دولتش از حملات را رد کرد و حملات مختلفی را که اسامه بن لادن در دهه ۱۹۹۰ علیه عربستان سعودی طراحی و اجرا کرده بود را برجسته نمود و اعتراف کرد که می‌توانست سعودی‌ها را برای کمک به اهداف خود استخدام کند، اما این کار را انجام نداده است.

بن سلمان شاهزاده سعودی تاکید کرد: پس از کشتن سعودی ها و افراد خارجی توسط بن لادن در آن زمان در عربستان سعودی او دشمن ما و دشمن آمریکا بوده است.

یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها برای سیاست خارجی ایالات متحده، برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامیست که دولت بایدن به دنبال محدود کردن آن از طریق احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) می‌باشد.

ماه گذشته، دولت بایدن موافقت کرد که در ازای آزادی پنج آمریکایی بازداشت شده، دسترسی رژیم ایران را به تقریباً ۶ میلیارد دلار از پول های بلوکه شده مردم ایران برای جمهوری اسلامی در راستای اهداف بشردوستانه آزاد کند، در حالی که تهران گفت هر کجا که صلاح بداند هزینه خواهد کرد.

بن سلمان شاهزاده سعودی استدلال کرد که این توافق یک گام مثبت در مذاکرات می‌باشد و او امیدوار است که رژیم ایران از این پول برای اهداف خوب استفاده کند تا جهان را به انجام بیشتر این اقدامات تشویق کند.

بن سلمان شاهزاده سعودی در رابطه با خطر جمهوری اسلامی هسته ای می گوید
بن سلمان شاهزاده سعودی در رابطه با خطر جمهوری اسلامی هسته ای می گوید

اما وقتی از ولیعهد عربستان در مورد پتانسیل دستیابی رژیم ایران به سلاح هسته‌ای و معنای آن برای عربستان سعودی پرسیده شد، او به صراحت اعلام کرد که اگر جمهوری اسلامی چنین سلاحی را به دست آورد، عربستان سعودی هم باید به دلایل امنیتی و برای تعادل قدرت آن را به دست آورد.

بن سلمان گفت: ما نگرانیم که کشوری به سلاح هسته‌ای دست یابد، این حرکت بدی است، آنها نیازی به دستیابی به سلاح هسته‌ای ندارند زیرا نمی‌توان از آن استفاده کرد؛ هر کشوری که از سلاح هسته‌ای استفاده کند این بدان معناست که با بقیه جهان درگیر جنگ است.

بن سلمان شاهزاده سعودی گفت، جهان نمی‌تواند هیروشیما دیگری را ببیند. اگر دنیا ۱۰۰۰۰۰ کشته ببیند به این معناست که شما در حال جنگ با بقیه جهان هستید.

هنگامی که از بن سلمان در مورد تلاش ها برای عادی سازی روابط با اسرائیل پرسیده شد، او گزارش هایی مبنی بر توقف مذاکرات عربستان سعودی را رد و تاکید کرد صحت ندارد.

بن سلمان شاهزاده سعودی گفت: هر روز که به هم نزدیکتر می شویم، به نظر می رسد که برای اولین بار جدی است، ما می توانیم ببینیم که چگونه این مذاکرات پیش می رود.

او اصرار داشت که کشورش بدون توجه به اینکه چه کسی مسئول است، می‌تواند با اسرائیل همکاری کند و این توافق را بزرگ‌ترین معامله تاریخی از زمان پایان جنگ سرد خواند که به گفته او اساس توافق‌های مربوط به نحوه رفتار با فلسطینی‌ها خواهد بود.

بن سلمان با تاکید بر اینکه نمی‌توانم به جزئیات بیشتر بپردازم، گفت: اگر ما پیشرفتی در دستیابی به توافقی داشته باشیم که نیازهای فلسطینی‌ها را برآورده کند و منطقه را آرام کند، برای دیدن یک زندگی خوب برای فلسطینی ها با هر کسی که آنجا باشد کار خواهیم کرد.

او از یک سوال مربوط به سرمایه گذاری ۲ میلیارد دلاری در صندوق جارد کوشنر از صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی (PIF) که مسئول سرمایه گذاری پول خانواده سلطنتی در سراسر جهان است طفره رفت.

بن سلمان شاهزاده سعودی در پاسخ به این سوال که آیا این امر باعث ایجاد تضاد منافع می شود و آیا خانواده سلطنتی در صورت پیروزی مجدد دونالد ترامپ در انتخابات پولها را خارج می کنند، تاکید کرد: اگر قانونی است، مشکل چیست؟ اگر هم قانونی نیست، پس قطعاً باید آن را حل کنیم، اما اگر قانونی است، مشکل چیست؟

بن سلمان به اتهامات پولشویی ورزشی پاسخی صریح داشت که از طریق آن بسیاری عربستان سعودی را به سرمایه گذاری در ورزش و تیم های خارجی تنها برای تغییر یا بهبود وجهه کشور در خارج از کشور متهم می کنند.

ولیعهد عربستان در عوض رشد علاقه ورزش در کشورش را ستود و به رشد تولید ناخالص داخلی ناشی از افزایش علاقه جهانی به کشورش اشاره و تصریح کرد: اگر پولشویی ورزشی تولید ناخالص داخلی من را یک درصد افزایش دهد، به کار پولشویی ورزشی ادامه خواهم داد. من اهمیتی نمی دهم، یک درصد رشد تولید ناخالص داخلی ناشی از ورزش باشد و من یک و نیم درصد دیگر را هدف دارم. هر چه می خواهید اسمش را بگذارید، ما به این یک و نیم درصد خواهیم رسید. 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا