جدیدترین اخبارجهان

ولیعهد عربستان سعودی امیدوار است با ایران به توافق برسد

ولیعهد عربستان سعودی گفت امیدواریم با ایران به توافق برسیم

ولیعهد عربستان سعودی امیدوار است با ایران به توافق برسد

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی ضمن تاکید بر لزوم دستیابی به توافق هسته‌ای قوی بین تهران و قدرت های جهانی در مذاکرات وین، گفت که عربستان سعودی قصد دارد به «مذاکرات مفصل» با ایران ادامه دهد تا به توافق رضایت بخشی برای هر دو طرف دست یابد. ولیعهد عربستان سعودی امیدوار است با ایران به توافق برسد

ولیعهد عربستان سعودی امیدوار است با ایران به توافق برسد
ولیعهد عربستان سعودی امیدوار است با ایران به توافق برسد

او در سخنانی به وبسایت آتلانتیک که روز پنجشنبه توسط رسانه دولتی عربستان سعودی منتشر شد، گفت که گفت‌وگوهای مستقیم با ایران امکان دستیابی به وضعیت خوب و آینده روشنی را برای قدرت‌های مسلمان سنی و شیعه منطقه که درگیر رقابت هستند، فراهم می‌کند.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی به نقل از محمد بن سلمان گفت ایران برای همیشه همسایه است، ما نمی توانیم از شر آنها خلاص شویم و آنها نمی توانند از شر ما خلاص شوند.

اظهارات او در حالی بیان می شود که مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران در وین به احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که برنامه هسته‌ای تهران را در ازای کاهش تحریم ها محدود می کرد، نزدیک می شود. 

ریاض و متحدانش در خلیج فارس به دلیل نگرانی های خود در مورد برنامه موشک های بالستیک ایران و نیروهای نیابتی آن، از جمله در یمن که عربستان سعودی را درگیر یک جنگ پرهزینه کرده است، این پیمان را ناقص می دانستند.

ولیعهد عربستان سعودی گفت: «ما نمی خواهیم شاهد یک توافق هسته ای ضعیف باشیم.»

پس از قطع روابط دوجانبه در سال ۲۰۱۶، در پی حمله به نیروگاه‌های نفتی عربستان سعودی که ریاض، ایران را مقصر دانست و تهران آن را رد کرد، تنش‌ها میان این دو کشور افزایش یافت.

عربستان سعودی و ایران سال گذشته مذاکراتی را به میزبانی عراق با هدف مهار تنش‌ها آغاز کردند که تاکنون نتیجه ای نداشته است. وزیر خارجه عربستان سعودی ماه گذشته گفت که پادشاهی سعودی علیرغم «عدم پیشرفت اساسی» به دنبال برنامه ریزی دور پنجم مذاکرات است و از تهران خواست رفتار خود را تغییر دهد.

نگرانی های مشترک در مورد ایران باعث شد که متحدان خلیج فارس ریاض، امارات متحده عربی و بحرین در سال ۲۰۲۰ روابط خود را با اسرائیل برقرار کنند تا یک محور منطقه ای جدید در زمان عدم اطمینان در مورد تعهد متحد امنیتی کلیدی آمریکا ایجاد کنند.

به نقل از خبرگزاری دولتی، محمد بن سلمان گفت «ما به اسرائیل به عنوان یک دشمن نگاه نمی کنیم، بلکه به عنوان یک متحد بالقوه در منافع مختلف که می توانیم با هم به دنبال دستیابی به آن باشیم، چشم داریم. اما اسرائیل باید مشکلات خود را با فلسطینیان حل کند.»

عربستان سعودی که دو مکان مقدس اسلام را در خود جای داده، هرگونه عادی سازی نهایی با اسرائیل را مشروط به رسیدگی به تلاش فلسطینی ها برای تشکیل کشور در سرزمین هایی کرده که اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ در خاورمیانه تصرف کرده است.

#منافع_ایران_و_عربستان #مذاکرات_عربستان_سعودی_و_ایران  #توافق_ایران_و_عربستان_سعودی  #ولیعهد_عربستان_سعودی #محمد_بن_سلمان   ولیعهد عربستان سعودی امیدوار است با ایران به توافق برسد منافع ایران و عربستان  منافع ایران و عربستان

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا