جدیدترین اخبارجهان

صادرات نفت جمهوری اسلامی در بین تبانی با آمریکا افزایش یافت

ایالات متحده تحریم‌هایی را که صادرات نفت جمهوری اسلامی را هدف قرار داده بود در آستانه آزادی زندانیان محدود کرد

صادرات نفت جمهوری اسلامی در بین تبانی با آمریکا افزایش یافته است

در حالی که واشنگتن و تهران مذاکراتی را انجام دادند که منجر به آزادی پنج آمریکایی در روز دوشنبه شد، این اقدام بخشی از یک گام بزرگتر از اجرای محدودیت تحریم‌ها بود که صادرات نفت جمهوری اسلامی را افزایش داد و از برخی اقدامات برای متوقف کردن محموله‌های نفتی رژیم ایران عقب نشینی کرد.

صادرات نفت جمهوری اسلامی در بین تبانی با آمریکا افزایش یافته است
صادرات نفت جمهوری اسلامی در بین تبانی با آمریکا افزایش یافته است

آزادی این پنج آمریکایی چند روز پس از آن صورت گرفت که دولت بایدن معافیت بانک های بین المللی را برای انتقال ۶ میلیارد دلار پول های بلوکه شده مردم ایران به نفع جمهوری اسلامی را از کره جنوبی به قطر صادر کرد.

بازگشت این زندانیان به ایالات متحده همچنین به دنبال ماه‌ها افزایش صادرات نفت جمهوری اسلامی، از جمله به چین، بزرگترین خریدار نفت رژیم ایران صورت می‌گیرد، زیرا واشنگتن تصمیم گرفته است که تحریم‌های بین‌المللی را به شدت اعمال نکند. هیچ توافقی در مورد تحریم‌ها برای آزادی بازداشت‌شدگان وجود نداشت، بلکه این تفاهم هر دو طرف برای اجتناب از اقداماتی که ممکن است باعث افزایش تنش در میان مذاکرات شود، بود.

 این اقدامات شامل توقف آزار و اذیت یا توقیف نفتکش‌های خارجی در خلیج فارس و عقب نشینی ایالات متحده از توقیف محموله‌های نفتی جمهوری اسلامی بود.

 بایدن با تعهد به احیای پیمان بین‌المللی هسته‌ای ۲۰۱۵ با جمهوری اسلامی و در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی روی کار آمد؛ دولت بایدن در ماه نوامبر تصمیم گرفت که برجام را دنبال نکند و در عوض به دنبال مذاکره درباره محدودیت های غنی سازی اورانیوم باشد.

صادرات نفت جمهوری اسلامی در چند سال گذشته در حال افزایش بوده است.

به گفته مقامات سابق نشان می دهد که ایالات متحده حتی قبل از مذاکرات اخیر در مورد بازداشت شدگان، تصمیمی سیاسی گرفته بود تا تحریم ها را به شدت اعمال نکند چراکه به دنبال مشارکت مجدد جمهوری اسلامی در مذاکرات بوده است. 

به گفته برخی تحلیلگران، تولید نفت خام جمهوری اسلامی به بیش از ۳ میلیون بشکه در روز و صادرات نفت جمهوری اسلامی به ۲ میلیون بشکه در روز نزدیک شده است، این بالاترین سطوح از زمان خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ و اعمال مجدد تحریم‌هاست که باعث شد فروش نفت به حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ برسد.

به گفته تحلیلگران و دلالان، ارسال محموله‌های نفت خام رژیم ایران به چین بزرگترین خریدار نفتی، امسال از کمتر از یک میلیون بشکه در روز و سال گذشته بین ۱.۴ تا ۱.۶ میلیون بشکه در روز بوده است.

مقامات پکن به طور کلی تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده را غیرقانونی خواندند.

سخنگوی شورای امنیت ملی در بیانیه‌ای نوشت: ایالات متحده به تمام تحریم‌های مرتبط با جمهوری اسلامی پایبند بوده و هیچ تحریمی را لغو نکرده، هر گونه ادعای خلاف آن نادرست است، تنها در طول سال گذشته، ایالات متحده چندین بخش جداگانه مرتبط با تحریم‌های رژیم ایران، از جمله تحریم‌های مربوط به صادرات نفت جمهوری اسلامی را اجرا کرده است.

علاوه بر این ما به تعامل شدید با شرکای خارجی برای اطمینان از تبعیت آنها از تحریم‌های مرتبط با جمهوری اسلامی ادامه می‌دهیم.

منتقدان دولت می گویند که ایالات متحده از همه ابزارهای دیپلماتیک استفاده نمی کند، مانند لابی کردن با کشورهای دیگر که تانکرهای مورد نیاز برای ارسال کالاها را در سطح بین المللی ارائه می دهند، در نتیجه، ناوگان به اصطلاح ارواح، که صنعت کشتیرانی برای توصیف ناوگان نفتکش‌های قدیمی و اغلب بیمه نشده و بدون مالک، برای جابجایی نفت رژیم ایران و روسیه استفاده می‌شود، از ۶۰ نفتکش به بیش از ۳۰۰ نفتکش افزایش یافته است.

صادرات نفت جمهوری اسلامی در بین تبانی با آمریکا افزایش یافته است
صادرات نفت جمهوری اسلامی در بین تبانی با آمریکا افزایش یافته است

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: که از همه ابزارهای موجود برای اجرای تحریم ها استفاده می کند، سخنگوی وزارت امور خارجه نوشت: ما با استفاده از تمام مراجع تحریمی موجود، از اقدام علیه تحریم‌طلبان تردید نخواهیم کرد، سیاست ما تغییر نکرده است.

سازمان‌های غیرانتفاعی از جمله متحد علیه رژیم ایران هسته‌ای، یک گروه نیویورکی که علیه برنامه هسته‌ای تهران مبارزه می‌کند، علناً بسیاری از صادرات ممنوعه جمهوری اسلامی را در دریاها و بنادر سراسر جهان شناسایی کرده‌اند.

این گروه با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های فرستنده، تعداد تانکرهای حامل نفت رژیم ایران را به تفصیل در اختیار دارد که تحریم‌ها یا پیگردهای قانونی ایالات متحده برای آنها اثری نداشته است.

شرکت کشتیرانی دولتی ایران، شرکت ملی نفتکش ایران که هدف تحریم های ایالات متحده است، می گوید که توانسته نفت را بدون هیچ مانعی به بزرگترین مشتری خود یعنی چین ارسال کند.

قانونگذاران می گویند که تحقیقات امنیت داخلی، بخش اصلی فدرال که مسئول اجرای تحریم های نفتی و ممنوعیت آن است، بیش از یک سال است که یک محموله نفتی جمهوری اسلامی را توقیف نکرده است.

دوازده سناتور در نامه‌ای که ماه آوریل به دولت نوشتند، گفتند علیرغم چندین سرنخ موثق، اجرای تحریم‌ها محدود شده است. 

سناتور جونی ارنست، جمهوری‌خواه آیووا که در کمیته نیروهای مسلح سنا حضور دارد و رهبری تلاش‌های دو حزبی را برای تحت فشار قرار دادن دولت در مورد آنچه که او و همکارانش شکاف های اجرایی عمده و مداوم خوانده‌اند، دارد، گفت: موضع مماشات دولت بایدن باید پایان یابد.

در همین حال، مالکان کشتی ها در مراکز دریایی مانند یونان، آلمان، سنگاپور و هنگ کنگ گفتند که در صورت کاهش یا لغو تحریم‌های آمریکا آماده بازگشت به تجارت با جمهوری اسلامی هستند.

لارس بارستاد، مدیر اجرایی Frontline Management مستقر در نروژ، یکی از بزرگترین مالکان نفتکش در جهان گفت: این یک مورد از قوانین جهانی است که تقاضای نفت را به هم می زند و ایالات متحده نمی تواند کل جهان را کنترل کند.

او گفت: در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای جدید با رژیم ایران، همه صاحبان قانونی وارد عمل خواهند شد، من معتقدم که نگاه ایالات متحده برعکس است زیرا آمریکایی ها خواهان نفت ارزان هستند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا