جدیدترین اخبارجهان

ابراهیم رئیسی در آمریکا از ایالات متحده باج خواهی کرد

رئیسی می گوید آمریکا باید تحریم ها را کاهش دهد تا نشان دهد به توافق هسته‌ای باز خواهد گشت

ابراهیم رئیسی در آمریکا از ایالات متحده باج خواهی کرد

روز چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ ابراهیم رئیسی در آمریکا گفت که اگر دولت بایدن نشان دهد که می‌خواهد به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بازگردد، روابط با ایالات متحده می‌تواند پیشرفت کند و اولین گام باید کاهش تحریم ها باشد.

ابراهیم رئیسی در آمریکا از ایالات متحده باج خواهی می کند
ابراهیم رئیسی در آمریکا از ایالات متحده باج خواهی می کند

ابراهیم رئیسی در آمریکا و در یک کنفرانس خبری گفت که آمریکایی‌ها از چندین کانال تماس گرفته‌اند و گفته‌اند می‌خواهند گفت‌وگو کنند، اما ما معتقدیم که باید با اقداماتی همراه باشد.

او گفت که اقدام در مورد کاهش تحریم ها می تواند پایه محکمی برای ادامه گفتگوها باشد و افزود: ما از میز مذاکره خارج نشده‌ایم.

ابراهیم رئیسی گفت: خروج آمریکا از توافق ۲۰۱۵ با هدف مهار برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، تعهدات آمریکا از جمله تحریم‌ها را زیر پا گذاشته است.

رافائل گروسی، روز دوشنبه در مصاحبه ای با آسوشیتدپرس گفت: حذف بسیاری از دوربین ها و سیستم های نظارت الکترونیکی نصب شده توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی توسط حکومت ایران، تضمین درباره برنامه هسته‌ای ایران را غیرممکن می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اوایل ماه جاری گزارش داد که ایران سرعت غنی‌سازی اورانیوم را تا سطح تقریباً درجه تسلیحات کاهش داده و این به عنوان نشانه‌ای از تلاش تهران برای کاهش تنش‌ها، پس از سالها، با ایالات متحده تلقی می‌شود.

این اقدام در حالی رخ داد که دو طرف در حال مذاکره برای مبادله زندانیان و آزادی میلیاردها دارایی پولهای مسدود شده مردم ایران به نفع جمهوری اسلامی بودند که همه آن توافقات روز دوشنبه انجام شد.

گروسی قبلاً هشدار داده بود که اگر تهران بخواهد سلاح هسته‌ای بسازد، اورانیوم غنی شده کافی برای چندین بمب هسته‌ای دارد.

ابراهیم رئیسی در آمریکا با تاکید بر اینکه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی صرفاً برای اهداف صلح آمیز است، به استفاده از آن در زیرساخت های کشاورزی، نفت و گاز اشاره کرد و گفت: برای تامین اینها، نیازها غنی سازی داریم و گزارش‌ها مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی سطح غنی‌سازی خود را افزایش داده است در واقعیت درست نیست.

ابراهیم رئیسی در آمریکا از ایالات متحده باج خواهی می کند
ابراهیم رئیسی در آمریکا از ایالات متحده باج خواهی می کند

گروسی گفت که خواسته تا با رئیسی در حاشیه نشست سالانه این هفته رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کند تا  ممنوعیت تهران در مورد حذف نظارت بسیاری از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را لغو شود.

ابراهیم رئیسی در پاسخ به این سوال که آیا گروسی را ملاقات کرده یا خیر، پاسخ داد که در اوایل ماه مارس خیر اما این هفته در تهران با او صحبت کرده و جمهوری اسلامی همکاری بسیار خوبی با آژانس داشته است.

رئیسی در رابطه با ممانعت از ورود بسیاری از بازرسان هسته‌ای با تجربه در آینده گفت که حکومت ورود فقط افرادی را ممنوع می‌کند که ممکن است اقداماتی را با هدف تضعیف سطح اعتماد ایران به آن افراد را انجام دهند و با خود بازرسی موردی نداریم.

ابراهیم رئیسی گفت: بازرسانی که هیچ دلیلی برای عدم اعتماد نشان نداده‌اند، مطمئناً می‌توانند به پیگیری‌های خود ادامه دهند.

رئیسی همچنین از اعلام بیانیه هفته گذشته بریتانیا، فرانسه و آلمان مبنی بر اینکه تحریم‌های جمهوری اسلامی را که طبق توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در اکتبر به پایان می‌رسید، در واکنش به عدم پایبندی تهران به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ حفظ خواهند کرد، انتقاد کرد و اقدام آنها را ظالمانه و ناعادلانه خواند.

رئیسی در حالی وارد نیویورک شد که ایران و آمریکا روز دوشنبه پنج زندانی را که سالها در زندان بودند آزاد کردند.

ایالات متحده همچنین اجازه آزادسازی نزدیک به ۶ میلیارد دلار از پولهای بلوکه شده مردم ایران که در کره جنوبی مسدود بودند را را به نفع رژیم ایران و در ازای آزادی پنج گروگان تبعه آمریکایی صادر کرد.

قرار است پولهای آزاد شده صرف هزینه های بشردوستانه شوند اما مقامات جمهوری اسلامی گفتند هر جا صلاح بدانند هزینه خواهند کرد.

گروگانهای آزاد شده روز سه شنبه وارد آمریکا شدند.

ابراهیم رئیسی در آمریکا گفت که آزادسازی پولهای بلوکه شده باید خیلی زودتر از آن صورت می‌گرفت.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا