جدیدترین اخبارجهان

۶ میلیارد دلار باج طبق توافق پرداخت شد تا گروگانها آزاد شوند

آمریکا و جمهوری اسلامی پس از آزادسازی ۶ میلیارد دلار، زندانیان را مبادله می کنند

توافق آمریکا و جمهوری اسلامی: آزادسازی ۶ میلیارد دلار و مبادله زندانیان انجام شد

یک منبع آگاه به رویترز گفت که بر اساس توافق جمهوری اسلامی و ایالات متحده، مبلغ ۶ میلیارد دلار از پولهای بلوکه شده مردم ایران به نفع جمهوری اسلامی به حساب‌هایی در قطر منتقل شده که باعث مبادله پنج زندانی در روز دوشنبه بین تهران و واشنگتن شد.

توافق آمریکا و جمهوری اسلامی: آزادسازی ۶ میلیارد دلار و مبادله زندانیان انجام شد
توافق آمریکا و جمهوری اسلامی: آزادسازی ۶ میلیارد دلار و مبادله زندانیان انجام شد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت مبلغ ۶ میلیارد که در کره جنوبی مسدود شده بود، روز دوشنبه در اختیار ما قرار گرفت تا توافق با میانجیگری قطر طی ماه‌ها مذاکرات صورت گرفته، مبادله زندانیان انجام شود.

تاکنون هیچ اظهار نظر عمومی از سوی ایالات متحده وجود نداشته است.

این منبع آگاه به رویترز گفت: قطر به دو طرف اطلاع داده که تمام مبلغ ۶ میلیارد دلار از سوئیس به حساب‌های بانکی در قطر منتقل شده است.

یک هواپیمای قطری در ایران در حالت آماده باش بوده است که پنج شهروند آمریکایی و دو تن از بستگان آنها را که قرار است به زودی آزاد شوند، صبح دوشنبه به دوحه ببرد.

بر اساس این توافق، انتظار می‌رود که پنج آمریکایی دو تابعیتی، تهران را ترک کرده و به دوحه پایتخت قطر بروند و سپس از آنجا به ایالات متحده پرواز کنند و در مقابل پنج ایرانی بازداشت شده در آمریکا آزاد شوند.مبلغ ۶ میلیارد دلار

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت: دو نفر به ایران باز خواهند گشت و دو نفر بنا به درخواست خودشان در آمریکا خواهند ماند.

کنعانی همچنین گفت که یک زندانی در کشور ثالث به خانواده خود می پیوندد.

این توافق که برای اولین بار در ۱۰ اگوست علنی شد، یک عامل تنش زای بزرگ بین واشنگتن و تهران را از بین خواهد برد، اگرچه دو طرف عمیقاً بر سر موضوعاتی مانند جاه طلبی‌های هسته‌ای رژیم ایران و نفوذ آن در منطقه گرفته تا تحریم های ایالات متحده و حضور نظامی آمریکا در این کشور اختلاف نظر دارند.

وزارت امور خارجه کره جنوبی روز دوشنبه اعلام کرد که با همه طرف‌ها در مورد این توافق همکاری می‌کند تا از پیشرفت بی‌نظیر همه رویه‌ها اطمینان حاصل کند تا یک‌بار برای همیشه این موضوع حل شود.مبلغ ۶ میلیارد دلار

سیامک نمازی ۵۱ ساله و عماد شرقی ۵۹ ساله هر دو تاجر و مراد طاهباز ۶۷ ساله یک فعال محیط زیست که همچنین دارای تابعیت بریتانیایی است، از جمله افراد دوتابعیتی آمریکایی هستند که قرار است آزاد شوند.

آنها ماه گذشته از زندان آزاد و در حصر خانگی قرار گرفتند. چهارمین شهروند آمریکایی نیز در حبس خانگی آزاد شد، در حالی که پنجمین نفر قبلاً در حصر خانگی بود. هویت آنها فاش نشده است.

مقامات جمهوری اسلامی نام پنج ایرانی را که قرار است توسط آمریکا آزاد شوند را مهرداد معین انصاری، کامبیز عطار کاشانی، رضا سرهنگ پور کفرانی، امین حسن زاده و کاوه افراسیابی معرفی کرده است.

دو مقام جمهوری اسلامی پیش از این گفته بودند که افراسیابی در ایالات متحده خواهد ماند، اما اشاره‌ای به دیگران نکردند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا