جدیدترین اخبارجهان

ماهواره نور-۳ سپاه پاسداران چه ماموریتی دارد

آمریکا بی سر و صدا تایید کرد که ماهواره نور-۳ با موفقیت به مدار رسیده است

ماهواره نور-۳ سپاه پاسداران چه ماموریتی دارد

ایالات متحده به طور آرام و بی سر و صدا تأیید کرد که تروریست‌های سپاه پاسداران با موفقیت ماهواره تصویربرداری به نام ماهواره نور-۳ را در هفته‌ اخیر به مدار زمین ارسال کردند.

این پرتاب به نظر می‌رسد مشابه ماهواره‌هایی بوده که قبلاً توسط واشنگتن به عنوان پشتیبانی از برنامه موشک بالستیک تهران مورد انتقاد قرار گرفته بود.

ماهواره نور-3 سپاه پاسداران چه ماموریتی دارد
ماهواره نور-۳ سپاه پاسداران چه ماموریتی دارد

از زمان پرتاب ماهواره نور-۳، در روز چهارشنبه، آخرین پرتاب موفقیت‌آمیزی است که توسط سپاه پاسداران، پس از پرتاب‌های متعدد ناموفق اخیر در برنامه فضایی غیرنظامی جمهوری اسلامی، انجام شده است.

با این حال، در اوایل روز جمعه، داده‌های منتشر شده توسط وب‌سایت اسپیس-ترک دات اورگ، پرتابی را در روز چهارشنبه توسط سپاه پاسداران که ماهواره نور-۳ را در مدار قرار داد، تایید کرد. اطلاعات این وب سایت توسط اسکادران دفاع فضایی هجدهم نیروی فضایی ایالات متحده، جدیدترین بازوی ارتش آمریکا ارائه می‌شود.

این ماهواره به ارتفاع بیش از ۴۵۰ کیلومتر (۲۸۰ مایل) از سطح زمین قرار گرفته است. همچنین، سازمان مربوطه موشک حامل این ماهواره را به عنوان یک موشک قاصد تشخیص داده است. این موشک، یک موشک سه مرحله‌ای است که از سوخت مایع و جامد استفاده می‌کند و برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ هنگام پرتاب از برنامه فضایی مخفی خود به کار گرفته شد.

مقامات ویدئویی از پرتاب یک موشک از یک پرتابگر متحرک را منتشر کرده‌اند، بدون اینکه مشخص کنند که رویداد در کجا رخ داده است. اطلاعات و تصاویر ویدئویی که قبلاً توسط آژانس خبری آسوشیتدپرس تحلیل شده بود، به یک پایگاه در نزدیکی شهر شاهرود ارتباط داشت.

وب‌سایت اسپیس-ترک دات اورگ نیز اعلام کرده که این موشک از پایگاه شاهرود پرتاب شده است.

علی جعفرآبادی، فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران پنجشنبه شب در گفتگو با تلویزیون حکومتی رژیم ایران، ماهواره نور-۳ را دارای دقت تصویری برداری دو و نیم برابر ماهواره نور-۲ توصیف کرد. ماهواره نور-۲ که در مارس ۲۰۲۲ پرتاب شد، همچنان در مدار است. ماهواره نور-۱ که در سال ۲۰۲۰ پرتاب شد، سال گذشته به زمین بازگشت.

علی جعفرآبادی اظهار داشت: برای اولین بار، ماهواره نور-۳ با پیشرانه‌هایی تجهیز شده که به این ماهواره امکان مانور دادن در مدار را می‌دهد.

او همچنین توصیفی گسترده‌تر از اهداف جمهوری اسلامی در برنامه فضایی خود ارائه نمود که از جمله آنها می‌توان به کنترل پهپادها اشاره کرد. این موضوع ممکن است نگرانی‌های بیشتری را در غرب و اوکراین ایجاد کند، زیرا روسیه به مدت بیش از یک سال با پهپادهای حامل بمب‌های ساخت رژیم ایران، اوکراین را بمباران کرده است.

جعفرآبادی اظهار کرد: اگر به جنگ‌های اخیر در سراسر جهان نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که کلید موفقیت در میدان نبرد بسیار وابسته به استفاده از فناوری‌های ماهواره‌ای است.

در حال حاضر، نیروهای مسلح در تمام کشورهای پیشرفته در تلاش هستند تا تجهیزات خود را از راه دور کنترل کنند. به این معناست که برای هدایت این تجهیزات، وقتی که یک کشتی یا وسیله دیگری از دید ما دور می‌شود، دیگر قادر به کنترل آن نیستیم، مگر این که از طریق ماهواره‌ها اقدام کنیم.

توانایی‌های تصویربرداری ماهواره نور-۳ هنوز به طور کامل مشخص نشده است.

تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی، رژیم ایران را از دسترسی به تصاویر تجاری تا حد زیادی محروم کرده و این کشور را مجبور به توسعه ماهواره‌های داخلی خود کرده است.

رئیس فرماندهی فضایی ایالات متحده، ماهواره نور-۱ را به عنوان یک وب‌کم در حال چرخش در فضا تشخیص داد که اطلاعات حیاتی را ارائه نمی‌دهد.

ایالات متحده اعلام کرد که پرتاب‌های ماهواره‌ای سپاه پاسداران به طور عمده با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد مغایرت دارد و از تهران خواسته است که هیچ اقدامی در خصوص موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای انجام ندهد.

ماهواره نور-3 سپاه پاسداران چه ماموریتی دارد
ماهواره نور-۳ سپاه پاسداران چه ماموریتی دارد

تحریم‌های مرتبط با برنامه موشکی بالستیک جمهوری اسلامی، در تاریخ ۱۸ اکتبر به پایان خواهند رسید.

به گفته جامعه اطلاعاتی ایالات متحده در ارزیابی تهدیدهای جهانی سال ۲۰۲۳، توسعه تکنولوژی پرتاب ماهواره توسط سپاه پاسداران، فقط مدت زمانی را کاهش می‌دهد که این کشور نیاز دارد تا یک موشک بالستیک قاره‌پیما کوتاه را توسعه دهد، زیرا از فناوری مشابهی استفاده می‌نماید.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در روز پنجشنبه اعلام کرد: پیشرفت مداوم جمهوری اسلامی در زمینه توانمندی‌های موشکی بالستیک و پرتاب ماهواره نور-۳، یک تهدید جدی برای امنیت منطقه و جامعه بین‌المللی به شمار می‌آید و همچنان یک نگرانی مهم در خصوص عدم گسترش این توانمندی‌ها وجود دارد. ما همچنان از ابزارهای مختلف، از جمله تحریم‌ها، برای مقابله با پیشرفت بیشتر برنامه موشکی بالستیک رژیم ایران و توانایی آن در تکثیر موشک‌ها و فناوری‌های مشابه در سایر کشورها استفاده می‌کنیم.

جمهوری اسلامی به‌طور مداوم ادعا می‌کند که به دستیابی به سلاح هسته‌ای علاقه‌ای ندارد و می‌گوید که برنامه فضایی خود را همچون فعالیت‌های هسته‌ای خود، به منظور اهداف غیرنظامی استفاده می‌کند.

 عملیات پرتاب و قابلیت اجرای پرتاب موشک از یک پرتابگر متحرک، مسائلی را برای کشورهای غربی به وجود آورده است.

در دهه گذشته، جمهوری اسلامی چندین ماهواره با عمر کم به مدار زمین ارسال نموده و در سال ۲۰۱۳، میمونی را به فضا پرتاب کرد. با این حال، این برنامه در دوره‌های اخیر با مشکلاتی مواجه شده است.

برای برنامه سیمرغ، یکی از موشک‌های حامل ماهواره، پنج پرتاب ناموفق متوالی انجام شده است. مقامات در آن زمان اعلام کردند که در فوریه ۲۰۱۹، آتش‌سوزی در فرودگاه فضایی خمینی رخ داده و منجر به کشته شدن سه محقق شده است.

ایران همچنین در حال ساخت تأسیسات هسته‌ای زیرزمینی جدیدی است که احتمالاً در برابر حملات هوایی ایالات متحده یا اسرائیل غیرقابل نفوذ باشد. هر دو کشور گفته‌اند در صورت لزوم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، اقدام نظامی انجام خواهند داد.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا