ایرانجدیدترین اخبار

اعتصابات امروز بازاریان در استان سیستان و بلوچستان به مناسبت سالگرد جمعه خونین در زاهدان

همزمان با سالگرد جمعه خونین در زاهدان، اعتصاب سراسری در شهرهای مختلف این استان انجام شد

اعتصابات امروز بازاریان در استان سیستان و بلوچستان به مناسبت سالگرد جمعه خونین در زاهدان

با توجه به گزارش‌ها، در روز جمعه، هفتم مهرماه، در اعتراضات حداقل ۳۱ نفر زخمی و ۵۱ نفر دستگیر شده‌اند.

علیرغم اختلال در ارتباطات اینترنتی در شهرهای زاهدان، مهرستان، سراوان، چابهار، نوبندیان و ایرانشهر تصاویر و گزارش‌های دریافتی نشان‌دهنده اعتصابات امروز بازاریان و وجود فضای امنیتی در این شهرها هستند.

اعتصابات امروز بازاریان در استان سیستان و بلوچستان به مناسبت سالگرد جمعه خونین در زاهدان
اعتصابات امروز بازاریان سیستان و بلوچستان به مناسبت سالگرد جمعه خونین زاهدان

در روز شنبه، ۸ مهرماه ۱۴۰۲، تصاویر متعددی از بازارهای بسته در استان سیستان و بلوچستان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

در کنار اعتراضات گسترده‌ای که به دعوت گروه‌ها و تشکل‌های مختلف برگزار شده بود و با وجود شرایط امنیتی دشوار در شهرها، معترضان توانستند برخی از مسیرها را برای شرکت مردم در اعتراضات بازگشایی کنند.

از تصاویر منتشر شده مشخص است که نیروهای امنیتی تلاش می‌کنند با محاصره بازارها، جلوی اعتصابات امروز و تشکیل حلقه‌های اعتراضی را بگیرند. این اقدام به دلیل وقایع شب گذشته در این شهرها انجام شده، که باعث ترس در مورد تکرار اعتراض‌ها در شهرهای سیستان و بلوچستان شده است.

گسترش اعتراضات در استان سیستان و بلوچستان باعث شد تا بازاریان در شهر چابهار نیز در روز شنبه از باز کردن مغازه‌های خود خودداری کنند.

همچنین، در حالی که رسانه‌ها و مقامات جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند تا فضای شهرهای استان سیستان و بلوچستان را به حالت عادی بازگردانند، گزارش‌ها نشان می‌دهد که درگیری‌ها از جمعه ۷ مهرماه افزایش یافته است.

مهدی شمس‌آبادی، دادستان سیستان و بلوچستان در روز جمعه به وضعیت استان اشاره کرد و گفت: وضعیت در بلوچستان عادی است و هیچ اتفاق غیرمعمولی رخ نداده و تصاویر و ویدئوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، جدید نیستند.

این در حالی است که رسانه‌های محلی از شلیک تفنگ‌های ساچمه‌ای به معترضان خبر داده و اعلام کرده‌اند که در روز جمعه تعداد زخمی‌ها به حداقل ۳۱ نفر افزایش یافته و تعداد بازداشت‌شدگان نیز به بیش از ۵۱ نفر افزایش یافته است.

منابع دارالعلوم زاهدان نیز اعلام کرده‌اند که در روز ۷ مهر، تنها در حوالی خیابان خیام و مسجد مکی، ۲۵ نفر از معترضان مصدوم شده‌اند.

پایگاه خبری حال وش اعلام کرده است که ۳۱ نفر از افرادی که بازداشت شده‌اند، شامل نوجوانان و کودکانی نظیر دانیال و بنیامین ملازهی که ۱۴ ساله هستند، می‌باشند. همچنین، بر اساس اطلاعات موجود، در میان زخمی‌شدگان نیز نوجوانانی با سنین بین ۱۳ تا ۱۶ سال دیده می‌شوند که به دلیل برخورد گلوله‌های ساچمه‌ای زخمی شده اند.

اعتصابات امروز بازاریان در استان سیستان و بلوچستان به مناسبت سالگرد جمعه خونین در زاهدان
اعتصابات امروز بازاریان سیستان و بلوچستان به مناسبت سالگرد جمعه خونین زاهدان

در روز جمعه، در حالی که نیروهای امنیتی از استان‌های همجوار به سمت شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان حرکت کردند، محاصره مسجد مکی به منظور جلوگیری از حضور شهروندان معترض نتوانست از برگزاری تجمعات اعتراضی در زاهدان و برخی از دیگر شهرهای این استان جلوگیری کند.

با نزدیکی به ساعات پایانی شب و تاریک شدن هوا، خیابان‌های این شهرها شاهد حضور معترضان بودند که با مسدود کردن برخی از معابر، مانع حضور نیروهای امنیتی شدند.

معترضان در زاهدان با پلاکاردهایی که بر آن نوشته بود: با قاتلان فرزندانمان مسامحه نمی‌کنیم و نمی‌بخشیم و فراموش نمی‌کنیم، به وضوح نشان دادند که مخالف فراموش کردن جنایت جمعه خونین زاهدان در مهرماه سال ۱۴۰۱ هستند.

در پی این درگیری‌ها نیروهای سرکوبگر نیز با شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای تعدادی از معترضان را مجروح کردند.

به گفته برخی گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، به علت نظارت و کنترل سختگیرانه بر مراکز درمانی، بسیاری از زخمی‌ها امکان مراجعه به مراکز درمانی را نداشته‌اند و به همین دلیل نمی‌توان اطلاعات دقیقی درباره تعداد مجروحان حوادث روز جمعه را در دست داشت.

همچنین، تصاویر منتشرشده نشان می‌دهند که تعداد زیادی از مجروحان در درمانگاه مسجد مکی زاهدان حاضر هستند.

براساس تصاویر و ویدئوهای منتشر شده، حداقل یکی از معترضان در محله شیرآباد زاهدان تحت حمله نیروهای سرکوب قرار گرفته و افراد حاضر در حال انتقال پیکر مجروح او به درمانگاه هستند.

وب‌سایت حال وش همچنین از حضور دست‌کم هشت کودک در میان مجروحان اطلاع داده و احتمال افزایش تعداد آن‌ها نیز وجود دارد.

رویدادهای روز جمعه باعث ایجاد واکنش‌ها و نظرات متنوع در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی و نمایندگان سیاسی ایران و جهان شده است.

کاربران ایرانی در شهرهای مختلف تلاش کردند تصاویر اعتراض‌ها را بازنشر کنند و از این طریق حمایت خود را از مردم سیستان و بلوچستان نشان دهند.

همچنین، هشتگ‌های متعدد با موضوع حمایت از اعتصابات امروز و معترضان در شبکه‌های اجتماعی راه انداخته شد.

سناتور کلودیا تِنی، عضو حزب جمهوری‌خواه آمریکا، در پیامی در صفحه ایکس (توییتر سابق) خود، حمایت خود را از معترضان در زاهدان اعلام کرد: من با وحشت حمله به مسجد مکی در سالگرد جمعه خونین زاهدان را نگاه می‌کنم. این اعمال خشونت‌آمیز توسط سپاه پاسداران نفرت‌انگیز است و من از آنها می‌خواهم تا بلافاصله به این حمله علیه مردم خود پایان دهند. من در کنار مردم شجاع ایران ایستاده‌ام و حمایت از عدالت و حقوق را خواستار هستم.

بسیاری از فعالان سیاسی ایران نیز با انتشار انواع پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند که مخالف سرکوب معترضان هستند و از مردم معترض در شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان حمایت می‌کنند.

با توجه به اخبار منتشرشده، وضعیت عمومی شهرهای استان، به ویژه زاهدان، نشان می‌دهد که با نزدیک شدن به ساعات تاریکی هوا، احتمال انجام اعتراضات خیابانی افزایش یافته و این ممکن است منجر به افزایش تعداد بازداشت‌شدگان و مجروحان شود.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا