ایرانجدیدترین اخبار

سازمان حقوق بشر ایران جمعه خونین زاهدان را جنایت علیه بشریت خواند

علی خامنه‌ای و نیروهای تحت فرمان او باید به اتهام ارتکاب این جنایت محاکمه شوند

سازمان حقوق بشر ایران جمعه خونین زاهدان را جنایت علیه بشریت خواند

سازمان حقوق بشر ایران در گزارشی به مناسبت سالگرد جمعه خونین زاهدان اعلام کرد که در تاریخ ۸ مهر ۱۴۰۱، نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی با استفاده از سلاح‌های جنگی نظیر مسلسل و تیربار به مردمی که پس از اقامه نماز جمعه قصد برگزاری تجمع اعتراضی داشتند تیراندازی کردند و بیش از ۱۰۴ نفر از جمله ۱۴ کودک و چهار زن را به قتل رساند.

سازمان حقوق بشر ایران: جمعه خونین زاهدان را جنایت علیه بشریت شناخت
سازمان حقوق بشر ایران: جمعه خونین زاهدان را جنایت علیه بشریت شناخت

این گزارش می‌گوید که برخی از افراد کشته‌شده، رهگذرانی بودند که به طور تصادفی در محل حضور داشتند، و همچنین افزود که عوامل جنایت هیچ‌گاه مورد تحقیق و تعقیب قرار نگرفتند.

سازمان حقوق بشر ایران در گزارش خود در روز شنبه اعلام کرد که جمهوری اسلامی، مردم دادخواه زاهدان را در تاریخ ۷ مهر ۱۴۰۲، به مناسبت سالگرد جمعه خونین، هدف سرکوب قرار داد.

معترضان که به صورت مسالمت‌آمیز در خیابان‌های منتهی به مسجد مکی زاهدان و نیز در شهرهایی چون راسک، خاش، تفتان و سوران جمع شده بودند، مورد شلیک گلوله‌های جنگی، ساچمه‌ای و گاز اشک‌آور قرار گرفتند که به مجروح شدن ده‌ها نفر منجر شد.

رسانه‌های محلی سیستان و بلوچستان از اعتصابات سراسری در بازارهای شهرهای مختلف این استان خبر دادند؛ در تصاویر منتشرشده، مشاهده می‌شود که نیروهای سرکوبگر تلاش می‌کنند با محاصره بازارها، از تشکیل حلقه‌های اعتراضی جلوگیری کنند.

رسانه‌های محلی همچنین اعلام کردند که گلوله‌های ساچمه‌ای به سمت معترضان شلیک شده و در روز جمعه، حداقل ۳۱ نفر از معترضان زخمی و تعداد بازداشت‌شدگان نیز به بیش از ۵۱ نفر افزایش یافته است.

سازمان حقوق بشر ایران افزود که در روزهای اخیر و به مناسبت سالگرد این کشتار، حداقل ۲۰ نفر از فعالان مدنی اهل‌سنت در شهرهای بندرعباس، عوض، بستک، خور، بندرخمیر، پدل، لافت و سوزا در جزیره قشم در خانه‌های خود بازداشت شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران، اجرای عدالت در جمهوری اسلامی را به عنوان چیزی ناممکن توصیف کرده و از جامعه جهانی درخواست کرده است که با توجه به وسعت کشتار مردم بلوچ در زاهدان و سازمان‌یافتگی این کشتار، پرونده‌ای به نام جنایت علیه بشریت را به نهادهای قضایی بین‌المللی ارجاع دهند.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، کشتار بیش از صد معترض از مرد و زن و کودک را به عنوان یک نمونه از جنایت علیه بشریت توصیف نمود و اعلام کرد که علی خامنه‌ای و نیروهای سرکوبگر تحت فرمان او باید به جرم ارتکاب به این جنایات محاکمه شوند.

سازمان حقوق بشر ایران: جمعه خونین زاهدان را جنایت علیه بشریت شناخت
سازمان حقوق بشر ایران: جمعه خونین زاهدان را جنایت علیه بشریت شناخت

شاهزاده رضا پهلوی نیز به مناسبت سالگرد جمعه خونین زاهدان در بیانیه‌ای، علی خامنه‌ای را به عنوان آمر و مسئول اصلی کشتار توصیف کرد و افزود: به همان نحوی که رهبران دینی اهل سنت ایران نیز اظهار کرده‌اند، او نمی‌تواند از این مسئولیت معاف شود.

در روزهای اخیر، گزارش‌هایی منتشر شده که در آنها به حضور فراوان نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی در مناطق زاهدان و نقاط ورودی به این شهر اشاره شده و وضعیت امنیتی در این مناطق مورد اعمال قرار گرفته است.

خبرگزاری حال‌وش، منبع اخبار منطقه سیستان و بلوچستان، اخیراً با انتشار ویدیو‌هایی، درخصوص حوادثی در روزهای اخیر خبر داده است. این ویدیو‌ها نشان می‌دهند که ده‌ها خودرو و نیروهای نظامی از استان‌های کرمان، هرمزگان و خراسان جنوبی به شهرهای بلوچ‌نشین وارد شده‌اند.

براساس این گزارش‌ها، در صبح روز پنجشنبه ششم مهر، یک کاروان از نیروهای نظامی همراه با خودروها و تریلی‌هایی که موتورسیکلت‌های ماموران را حمل می‌کردند، به شهر زاهدان وارد شدند. همچنین، یک روز پیش از این حادثه، کاروان مشابهی از استان خراسان جنوبی به زاهدان اعزام شده بود.

امیری‌مقدم اظهار کرد: با وجود یکی از خونین‌ترین جنایات طی سی سال گذشته، جمهوری اسلامی نتوانست مقاومت مردم بلوچستان در پی گیری حقوق بنیادین خود را سلب کند. اعتراضات هفتگی مستمر مردم زاهدان در طی یک سال اخیر، نشانگر تداوم تلاش‌های آنان در جهت دستیابی به حقوق اساسی خود می‌باشد.

سازمان حقوق بشر ایران واقعه روز جمعه ۸ مهر ماه ۱۴۰۱ در زاهدان را توصیف کرده و آن را یکی از نادرترین جنایات نهاد سرکوبگر جمهوری اسلامی نامیده است. در این روز، پس از نماز جمعه، تجمعی به اعتراض، تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر نوجوان بلوچ برگزار شد. این تجمع با سرکوب خشونت‌آمیز معترضان همراه بود و در نتیجه آن، بسیاری از معترضان به وسیله شلیک گلوله‌های نظامی به سر و سینه‌شان کشته و صدها نفر دیگر مجروح شدند.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان، چند روز پس از وقوع حادثه اعلام کرد که در روز جمعه خونین، بیش از ۱۰۰ نفر کشته شده و ۳۰۰ نفر دیگر مجروح شده‌اند. او اظهار کرد: برخی از افراد در این حادثه نابینا شدند، برخی دیگر قطع نخاع و تعدادی دیگر پای خود را از دست دادند.

سازمان حقوق بشر ایران نیز اعلام کرد تصاویر و شواهدی را که بررسی کرده، شامل بیرحمی و خشونتی فراتر از توصیف می‌باشند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا