ایرانجدیدترین اخبار

شاهزاده رضا پهلوی: جمعه خونین زاهدان انتقام یک رژیم ضدایرانی از ملت ایران بود

شاهزاده رضا پهلوی در سالگرد جمعه خونین زاهدان اظهار کرد که علی خامنه‌ای فرد مسئول و اصلی در این کشتار بوده است

شاهزاده رضا پهلوی: جمعه خونین زاهدان انتقام یک رژیم ضدایرانی از ملت ایران بود

تک تک گلوله‌هایی که به سر و تن فرزندان بی‌پناه ایران شلیک شد، گلوله‌هایی بودند که به تمامیت ایران آسیب زدند.

شاهزاده رضا پهلوی در آستانه فرا رسیدن اولین سالگرد جمعه خونین زاهدان، آن را به عنوان پیامد انتقامی یک رژیم مخالف ایران از ملت ایران توصیف نمود و در پیامی گفت: جمعه خونین زاهدان انتقام یک رژیم ضدایرانی از ملت ایران بود.

شاهزاده رضا پهلوی: جمعه خونین زاهدان انتقام یک رژیم ضدایرانی از ملت ایران بود
شاهزاده رضا پهلوی: جمعه خونین زاهدان انتقام یک رژیم ضدایرانی از ملت ایران بود

شاهزاده رضا پهلوی در یادداشتی که در رسانه اجتماعی ایکس منتشر کرد، این‌گونه نوشت:

«جمعه خونین زاهدان انتقام یک رژیم ضدایرانی از ملت ایران بود. در هشتم مهرماه سال گذشته، ایران در زاهدان خلاصه شده بود و تک‌تک گلوله‌هایی که به سر و تن بی‌پناه‌ترین فرزندان ایران شلیک شد، گلوله‌هایی بود که تمامیت ایران را هدف گرفته بود. بیراه نیست که مردم زاهدان و هم‌میهنان بلوچ ما در تمام یک سال گذشته، هر جمعه یک ایران را فرا خوانده‌اند، و تا همین امروز، مشعل انقلاب ملی ما را فروزان نگه داشته‌اند.

بی‌تردید آمر و مسئول اصلی این کشتار، شخص علی خامنه‌ای است، و همان‌گونه که رهبران دینی اهل سنت ایران نیز گفته‌اند، او نمی‌تواند از این مسئولیت شانه خالی کند.

در سالگرد کشتار مردم شجاع زاهدان، بار دیگر همدردی عمیق خود را با خانواده‌های جاویدنامانِ جان‌باخته اعلام می‌دارم. این خانواده‌ها و همه آسیب‌دیدگان و زخمی‌های آن جمعه خونین، اطمینان داشته باشند که به پرونده این جنایت در یک دادگاه ملی که شفافیت حداکثری بر آن حاکم باشد، رسیدگی خواهد شد و آمران و عاملان کشتار فرزندان ایران با مجازات لازم، قانونی و منصفانه روبرو خواهند شد. این وعده‌‌ای ملی و خلل‌ناپذیر است.»

در تاریخ هشتم مهرماه ۱۴۰۱، در هنگامی که نمازگزاران مسجد مکی در زاهدان قصد برگزاری تجمع اعتراضی را به منظور اعتراض تجاوز به یک دختر نوجوان توسط رئیس کلانتری و به همراه خیزش سراسری مردم ایران را داشتند، مأموران امنیتی و نیروهای انتظامی هدف تیراندازی قرار گرفتند. این روز به نام جمعه خونین معروف شد و در آن حداقل ۱۰۰ نفر، از جمله ۱۷ کودک، کشته شدند و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند. پیش‌تر، معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس، اعلام کرده بود که به مردم بلوچستان با استفاده از سلاح‌های جنگی شلیک شده است.

قبلاً، منابع خبری داخل ایران از افزایش حضور نیروهای نظامی و مأموران در خیابان‌ها و مسیرهای ورود به شهر زاهدان در روزهای گذشته گزارش داده بودند و اعلام کرده بودند که وضعیت امنیتی در زاهدان بهبود یافته است. این در حالی است که هفته گذشته، رسانه‌های حقوق بشری و صنفی خبرهایی از بازداشت شهروندان در ۱۰ شهر ایران از جمله املش، نوشهر، آمل، چابهار، زنجان، تبریز، تهران، قرچک، مشهد و یاسوج منتشر کرده بودند.

همچنین در هفته‌های اخیر و به مناسبت اولین سالگرد خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، نیروهای امنیتی فشار و سرکوب بر خانواده‌های کشته‌شدگان را افزایش دادند. اقداماتی نظیر حمله، ضرب‌و‌شتم، تهدید و بازداشت، سهم بسیاری از خانواده‌های دادخواه در سالگرد از دست دادن فرزندانشان بود.

پیام شاهزاده رضا پهلوی در سالگرد حادثه خونین زاهدان
پیام شاهزاده رضا پهلوی در سالگرد حادثه خونین زاهدان

بر اساس گزارش‌ها در روزهای اخیر، ده‌ها خودرو و نیروهای نظامی از استان‌های کرمان، هرمزگان و خراسان جنوبی وارد شهرهای بلوچ‌نشین شده‌اند.

بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، صبح پنجشنبه ششم مهر، یک کاروان از نیروهای نظامی به همراه خودروها و تریلرهای حامل موتورسیکلت‌های مأموران وارد شهر زاهدان شدند. همچنین یک روز پیش از این حادثه، یک کاروان مشابه از استان خراسان جنوبی به سمت زاهدان اعزام شده بودند.

شهروندان فعال و رسانه‌ها در روزهای اخیر اظهار کرده‌اند که نیروهای امنیتی مستقر در شهر، کنترل تردد افراد و خودروها را افزایش داده و تعداد بازداشت‌های فعالان نیز افزایش یافته است.

با وجود وضعیت امنیتی کنونی، مطالب و تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند نشان می‌دهد که افرادی که شعارها و پیام‌ها را روی دیوارها نوشته‌اند، همچنان اقدام به ادامه اعتراضات می‌کنند و تصاویر و بنرهای تبلیغاتی مرتبط با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را به آتش می‌کشند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا