ایرانجدیدترین اخبار

ادامه اعتراضات در زاهدان همزمان با سالگرد کشتار جمعه خونین

ادامه اعتراضات شبانه در شهر زاهدان علیه خامنه‌ای منجر به بازداشت حداقل ۱۲۸ نفر شده است

ادامه اعتراضات در زاهدان همزمان با سالگرد کشتار جمعه خونین

ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند، نشان می‌دهند که زنان، مردان و کودکان در ادامه اعتراضات در زاهدان در شامگاه شنبه، هم‌زمان با سالگرد جمعه خونین زاهدان، در خیابان‌ها علیه حکومت و خامنه‌ای شعار می‌دهند.

ادامه اعتراضات در زاهدان همزمان با سالگرد کشتار جمعه خونین
ادامه اعتراضات در زاهدان همزمان با سالگرد کشتار جمعه خونین

در شامگاه هشتم مهرماه در شهر زاهدان، دومین شب از اعتراضات مردمی علیه نظام جمهوری اسلامی برگزار شد.

مردم خشمگین این شهر در سالگرد وقوع جمعه خونین زاهدان، با روشن کردن آتش در خیابان‌ها و اعتراضات علیه مقامات جمهوری اسلامی و شخص علی خامنه‌ای به مبارزات خود ادامه دادند. 

با توجه به گزارش‌های رسانه‌های محلی، در ۴۸ ساعت گذشته نیروهای امنیتی در شهرهای زاهدان، خاش، میرجاوه و چابهار حداقل ۱۲۸ نفر از معترضان را بازداشت کرده‌اند. بسیاری از مناطق در شهر زاهدان، از جمله شیرآباد، کوثر، بازار مشترک، فلکه کشاورز، خیابان عمار، کریم‌آباد و بابائیان نیز در شب روز شنبه به صحنه تجمعات اعتراضی و شعارهایی علیه ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی تبدیل شده بوده‌اند.

هم‌زمان با ادامه اعتراضات در زاهدان، صنوبر خانم، مادر خدا نور لجه‌ای، در آستانه سالگرد کشته شدن فرزندش در جریان خیزش سراسری در زاهدان، با انتشار یک پیام ویدیویی، به ادامه دادخواهی برای عدالت در مورد کشتن فرزندش تاکید نمود و با یادآوری بی‌گناهی پسرش اظهار کرد: فرزندم به مسجد مکی رفت و به شهادت رسید. آیا او گناهی داشت؟

یک روز پس از واقعه تلخ جمعه خونین در زاهدان، خدانور لجه‌ای هدف گلوله‌ قرار گرفت و در دهم مهر سال ۱۴۰۱ به دلیل شدت جراحات جان خود را از دست داد.

ادامه اعتراضات در زاهدان همزمان با سالگرد کشتار جمعه خونین
ادامه اعتراضات در زاهدان همزمان با سالگرد کشتار جمعه خونین

تصویری از او که در زمان بازداشت در تیرماه سال ۱۴۰۱ به میله پرچم یک کلانتری بسته شده بود، به یکی از نمادهای اعتراضات مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

در ادامه اعتراضات در زاهدان، شامگاه شنبه، نیروهای سرکوبگر به سوی معترضان حمله نموده و گاز اشک‌آور شلیک کرده‌اند. بر اساس یک ویدیو منتشر شده از اعتراض‌های شنبه شب، نیروهای امنیتی در جاده قدیم زاهدان بدون هدف و بصورت هوایی، تیراندازی کرده‌اند.

علاوه بر اینکه بخش گسترده‌ای از بازارها، مراکز خرید و فروشگاه‌های شهرهای زاهدان، چابهار و نوبندیان در روز شنبه به مناسبت سالگرد جمعه خونین تعطیل بودند و فعالیت‌های تجاری متوقف شده بود، ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که معترضان در شامگاه شنبه در محله شیرآباد زاهدان، با  آتش زدن لاستیک‌ها، خیابان‌های ورودی را برای نیروهای امنیتی بسته و با برگزاری تجمع در این منطقه، شعارهایی ضدحکومتی از جمله مرگ بر خامنه‌ای را سر دادند.

در گزارشات دیگر، کمپین فعالین بلوچ با منتشر کردن ویدیوهایی از اعتراض‌های روز شنبه در مناطق مختلف زاهدان، اعلام کرده است که معترضان در مقابل گشت‌زنی گسترده نیروهای امنیتی در خیابان‌ها و میدان‌های مرکزی شهر زاهدان، در محله‌های مختلف این شهر تجمع نمودند.

با توجه به گزارش‌ها تعداد افرادی که در طی دو روز جمعه و شنبه در سالگرد واقعه جمعه خونین در شهرهای زاهدان، خاش، میرجاوه و چابهار بازداشت شده‌اند، به ۱۲۸ نفر افزایش یافته است. سایت حال وش نیز اسامی ۶۵ تن از افراد بازداشت‌شده را منتشر و اظهار کرده که بیشتر بازداشت‌شدگان افراد نوجوان هستند.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان، در روز جمعه ۷ مهر، واقعه کشتار مردم زاهدان در تاریخ ۸ مهر ۱۴۰۱ را یک فاجعه وحشتناک توصیف کرد و اظهار داشت: خواسته عموم مردم این است که آمران و افراد مسئول قتل‌ عام جمعه خونین به عنوان مقامات عاملان این واقعه مجازات شوند. این مردم در طول یک سال گذشته تنها حق و حقوق خود را مطالبه کرده‌اند و هیچ خواسته اضافی دیگری ندارند.

ادامه اعتراضات در زاهدان همزمان با سالگرد کشتار جمعه خونین
ادامه اعتراضات در زاهدان همزمان با سالگرد کشتار جمعه خونین

در ادامه، مولوی عبدالحمید به انتقاد از عملکرد سیستم قضایی جمهوری اسلامی پرداخت و اظهار کرد: قضات در جمهوری اسلامی توانایی استقلال در تصمیم‌گیری ندارند و انواع فشارها از سوی جناح‌های مختلف به آن‌ها وارد می‌شود. سپس، او با تأکید بر اینکه مردم سیستان و بلوچستان هیچگونه مصالحه‌ای با نظام جمهوری اسلامی برای خون عزیزان خود نخواهند کرد، افزود که هیچ‌کس به انتظار دریافت دیه نبوده است.

در روز شنبه، هفت نفر از زندانیان سیاسی زن، با انتشار یک نامه از زندان بخش زنان در زندان اوین، اعلام همبستگی و همراهی خود را با مردم زاهدان و سیستان و بلوچستان بیان کردند. این نامه که در حساب اینستاگرام نرگس محمدی منتشر شده به امضای نرگس محمدی، گلرخ ایرایی، سپیده قلیان، فائزه هاشمی، شکیلا منفرد، محبوبه رضایی و آزاده عابدینی نیز رسیده است.

در نامه مذکور، این هفت زندانی سیاسی با تأکید اظهار کردند: جمعه خونین زاهدان یک رویداد بسیار مهم و تأثیرگذار در حرکت جنبش زن، زندگی و آزادی است.

با اشاره به یک سال گذشته، معترضانی که بی‌پناه، اما پر از اراده و اصرار در سیستان و بلوچستان، در خیابان‌های زاهدان به اسم حق‌خواهی و دادخواهی کشته شدند، این هفت زندانی سیاسی نوشتند: جنایت نیروهای حکومتی باعث مرگ بیش از دهها نفر شد و از آن لحظه به بعد، با فریاد‌های آزادی و عدالت‌خواهی در خیابان‌های سیستان و بلوچستان، تبدیل به کابوسی برای استبداد و دلگرمی برای معترضان در سراسر ایران شد.

در سالگرد این جنایت خونریز واجب است که هر شهروند ایرانی، در دفاع از سیستان و بلوچستان و همراهی با مردم مظلوم این ناحیه که یک جزء ایران است، پاره‌ای از تن ایران را تشکیل می دهد، با آنان هم‌درد و هم‌صدا شویم.

در پایان این هفت زندانی سیاسی زن افزودند: ما به عنوان امضاکنندگان این نامه، به یاد جان‌باختگان جمعه خونین زاهدان هستیم و همچنین همبستگی و همدلی خود را با هموطنانمان در استان سیستان و بلوچستان اعلام می‌کنیم.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا