جدیدترین اخبارجهان

جمهوری اسلامی می‌گوید آماده اجرای توافقتنامه مبادله زندانیان با بلژیک است

ایران می‌گوید آماده مبادله زندانیان با بلژیک است

جمهوری اسلامی ایران آماده مبادله زندانیان با بلژیک است

جمهوری اسلامی پس از اینکه دادگاه قانون اساسی بلژیک معاهده مبادله زندانیان را که ممکن است یک دیپلمات تروریست و محکوم‌شده ایرانی را به جای یک امدادگر بلژیکی زندانی تحویل دهد، تایید کرد، روز دوشنبه اعلام کرد که آماده مبادله زندانیان با این کشور است.

جمهوری اسلامی ایران آماده مبادله زندانیان با بلژیک است
جمهوری اسلامی ایران آماده مبادله زندانیان با بلژیک است

اولیویه واندکاستیل امدادگر بلژیکی در فوریه ۲۰۲۲ طی سفری به ایران دستگیر و در ژانویه همان سال به اتهام جاسوسی به ۴۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

بروکسل نیز در سال ۲۰۲۱ اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی را برای نخستین بار پس از انقلاب، محاکمه و به دلیل یک توطئه بمب گذاری خنثی شده به ۲۰ سال زندانی محکوم کرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: اکنون راه برای اجرای پیمان تبادل زندانیان بین دو کشور ایران و بلژیک باز است و با تحولات اخیر، امیدواریم شاهد گشایش در رابطه با پرونده این دیپلمات باشیم.

قانونگذاران بلژیکی این معاهده را در ماه جولای به تصویب رساندند، اما به دلیل چالش‌های حقوقی از سوی یک گروه مخالف ایرانی تبعیدی، تعلیق شده است.

کنعانی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: در ارتباط با بلژیک و موافقتنامه انتقال محکومان، انعقاد این موافقتنامه از مدت‌ها قبل در جریان بوده، انجام شده و روند حقوقی، قضایی و تقنینی خودش را طی کرده بود. دو کشور آماده مبادله رسمی بودند اما با تحولات در داخل بلژیک شاهد تعلیق اجرای این موافقتنامه بودیم.

کنعانی با ذکر این نکته که موافقتنامه انتقال محکومان بین ایران و بلژیک یک موافقتنامه عمومی، حقوقی و کاملا غیرسیاسی است و بین ایران و خیلی از کشورها پیش از این امضا شده، گفت: این موافقتنامه اختصاص به فرد خاصی ندارد. با اتفاقی که در بلژیک شاهد بودیم و رای دادگاه قانون اساسی بلژیک، می‌توانیم بگوییم راه برای اجرای موافقتنامه باز شده است.

کنعانی گفت: این یک موافقتنامه عمومی است و به فرد خاصی مرتبط نیست، ولی حتما می‌تواند راجع به پرونده اسدالله اسدی در آنجا اثرگذار و کمک کننده است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت: علاوه بر بلژیک به اتریش و آلمان مواضع خود را اعلام کردیم، با تحولی که رخ داده امیدواریم شاهد گشایشی در ارتباط با پرونده دیپلمات ایرانی (تروریست اسدالله اسدی) در بلژیک باشیم. ناصر کنعانی  ناصر کنعانی

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا