جدیدترین اخبارجهان

روز جهانی زن؛ زنان و دختران قربانیان سیستماتیک به‌ویژه در ایران و افغانستان هستند

امروز جهان شاهد تظاهرات معترضان به حقوق زنان بود

همزمان با روز جهانی زن، سراسر جهان شاهد تظاهرات معترضان به حقوق زنان بود

روز جهانی زن؛ زنان و دختران قربانیان سیستماتیک به‌ویژه در ایران و افغانستان هستند

پس از یک سال ممنوعیت تحصیل دختران در افغانستان، اعتراضات گسترده و خیزش انقلابی مردم ایران در دفاع از حقوق زنان علیه جمهوری اسلامی و لغو حکم سقط جنین در ایالات متحده، امروز بیشتر کشورهای جهان در روز جهانی زن شاهد برگزاری تظاهرات معترضان بودند.

در مانیل، فعالانی که خواستار حقوق برابر و دستمزدهای بهتر بودند، با پلیس که مانع اعتراض آنها شده بود، درگیر شدند.  تظاهرکنندگان با در دست داشتن پوسترهایی نوشته بودند: دختران فقط خواهان حقوق اساسی شان هستند.

در ملبورن تظاهرکنندگان خواستار حقوق برابر و امنیت بهتر برای زنان شدند. روی یکی از بنرها در راهپیمایی نوشته شده بود: امنیت، احترام، برابری.

رزا اوتونبایوا، رئیس بخش افغانستان سازمان ملل در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی زن گفت: افغانستان تحت حاکمیت طالبان سرکوبگرترین کشور جهان در زمینه حقوق زنان محسوب می‌شود و ما امروز شاهد تلاشهای روشمند، عمدی و سیستماتیک آنها برای بیرون راندن زنان و دختران افغان از عرصه عمومی هستیم.

در لندن، معترضان با لباس‌هایی الهام گرفته از رمان و مجموعه تلویزیونی «سرگذشت ندیمه» در حمایت از زنان ایران به سمت سفارت ایران راهپیمایی کردند.

در روزهای اخیر، حاکمان سرکوبگر جمهوری اسلامی ایران با موجی از حملات سمی که بر دانش‌آموزان دختر مدرسه‌ای در ده‌ها مدرسه تأثیر می‌گذاشت، با افزایش خشم عمومی و فشار مواجه شده‌اند.

ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه تحریم‌هایی را علیه دو مقام ارشد زندان ایران که مسئول نقض جدی حقوق بشر علیه زنان و دختران بودند، وضع کرد.

بریتانیا نیز بسته تحریمی جدیدی را علیه «ناقضان جهانی حقوق زنان» اعلام کرد. اتحادیه اروپا نیز روز سه شنبه تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

سقط جنین و حقوق باروری در روز چهارشنبه در دستور کار تجمعات بین المللی قرار گرفت.

معترضان در چندین شهر اسپانیا از جمله مادرید و بارسلون همزمان با روز جهانی زن در اعتراض به اختلافات فمنیستی بر سر حقوق ترنس‌ها و ممنوعیت فحشا تظاهرات کردند.

هزینه زندگی در بحران

در کلمبو در حالی که پلیس ضدشورش تلاش کرد معترضان را در تظاهرات روز زن که توسط مخالفان سازماندهی شده بود متوقف کند، درگیری روی داد.

در این روز صدها نفر از مردم سریلانکا برای حمایت از حقوق زنان و اعتراض به هزینه‌های بالای زندگی تظاهرات کردند.

در این تظاهرات یک زن روی پلاکاردی نوشته بود: «استثمار کار زنان را متوقف کنید».

کانادا قوانین ضد سقط جنین را لغو کرد

برخی از دولت‌ها روز جهانی زن را با تغییرات قانونی یا تعهدات گرامی داشتند از جمله در کانادا قوانین تاریخی مربوط ضد سقط جنین لغو شد.

ژاپن اعلام کرد: اقدامات بیشتری برای تغییر نگرش در مورد جنسیت انجام شود.

ایرلند از برگزاری همه پرسی در ماه نوامبر برای حذف ارجاعات منسوخ به زنان در قانون اساسی خبر داد.

جورجیا ملونی، اولین نخست وزیر زن ایتالیا در این روز بر نقش زنان در اقتصاد تمرکز کرد و گفت که شرکت های تحت کنترل دولت باید حداقل یک مدیر زن داشته باشند.

هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه ژاپن که سال گذشته در گزارش جهانی مجمع جهانی اقتصاد از میان ۱۴۶ کشور، رتبه ۱۱۶ را از نظر برابری جنسیتی داشت، گفت: پیشرفتهایی در بهبود شرایط کار زنان حاصل شده اما باید کارهای بیشتری انجام شود.

وی افزود: وضعیت زنانی که تلاش می‌کنند بین مسئولیت‌های خانه و محل کار تعادل برقرار کنند، در کشور ما بسیار سخت است و به عنوان یک موضوع مورد توجه قرار گرفته اما اقدامات برای مقابله با این موضوع هنوز در نیمه راه است.

در روسیه، جایی که روز جهانی زن یکی از تعطیلات عمومی است، رئیس مجلس دومای این کشور از این مناسبت برای حمله شدید به اقلیت‌های جنسی و ارزش‌های لیبرالی غرب استفاده کرد.

والنتینا ماتوینکو در وبسایت شورای فدراسیون نوشت: مردان و زنان ستون اجتماعی و فرهنگی جوامع هستند بنابراین، هیچ بازی جنسی خطرناکی در کشور ما وجود نداشته و نخواهد داشت.

خیزش انقلابی مردم ایران  خیزش انقلابی مردم ایران    خیزش انقلابی مردم ایران

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا