ایرانجدیدترین اخبار

دادستان سابق نظامی ایران : صدور کیفرخواست برای ۱۰ نفر به اتهام ساقط کردن هواپیمای اوکراینی

صدور کیفرخواست برای ۱۰ نفر در پرونده هواپیمای اوکراینی

دادستان سابق نظامی ایران : صدور کیفرخواست برای ۱۰ نفر به اتهام ساقط کردن هواپیمای اوکراینی

دادستان سابق نظامی استان تهران، غلامعباس ترکی از صدور کیفرخواست برای ۱۰ نفر از مسئولان حادثه سقوط هواپیما اوکراینی خبر داد. دادستان سابق نظامی ایران : صدور کیفرخواست  هواپیمای اوکراینی

دادستان سابق نظامی ایران : صدور کیفرخواست برای ۱۰ نفر به اتهام ساقط کردن هواپیمای اوکراینی
دادستان سابق نظامی ایران : صدور کیفرخواست ۱۰ اتهام ساقط کردن هواپیمای اوکراینی

به گزارش تهرانتو نیوز ، به نقل از ایسنا

غلامعباس ترکی در مراسم تودیع و معارفه دادستان جدید نظامی‌استان تهران گفت، ارائه گزارش عملکرد در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح به دلیل محرمانگی ملاحظاتی دارد، بطور قطع اقداماتی که توسط بنده انجام شد توسط آقای ناصر سراج به بهترین نحو ممکن انجام می‌شود.

در ارتباط با سقوط هواپیمای اوکراینی برای ۱۰ نفر از مسئولانی که در زمینه حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی دخیل بودند کیفرخواست صادر شد که در دادگاه نتیجه گیری‌های لازم گرفته می‌شود.

گفتنی است پرواز ۷۵۲ اوکراین ایر ژانویه سال ۲۰۲۰ در مسیر تهران-کی اف با ۱۷۶ سرنشین و خدمه هدف شلیک موشک های سپاه پاسداران ایران قرار گرفت و تمامی مسافران آن کشته شدند.

ایران بلافاصله علت سقوط را نقص فنی اعلام کرد. در مقابل کارشناسان بنابر شواهد فرضیه برخورد موشک را مطرح کردند. اما ایران برخورد هرگونه موشک به این هواپیما را انکار کرد. ابوالفضل شکارچی، سخنگوی نیروهای مسلح ایران، این ادعا را «دروغ محض» خواند و تأکید کرد که «این موضوع توسط خط نفاق به نفع آمریکایی‌ها دنبال می‌شود و توطئه‌ای دیگر در حوزهٔ جنگ روانی» است. در روز بعد، مقامات اطلاعاتی آمریکایی اعلام کردند که تصاویر ماهواره‌های شناسایی مادون قرمز مستقر در فضا با اطمینان شلیک و نزدیک شدن دو موشک سطح به هوا به بدنه هواپیما را نشان میدهد. مقامات دفاعی انگلیس، ارزیابی آمریکایی‌ها در مورد برخورد موشک را تأیید کردند و نخست‌وزیر کانادا، جاستین ترودو، اظهار داشت شواهد نشان می‌دهد که این هواپیما توسط یک موشک ایرانی ساقط شده‌است. نیویورک‌تایمز با بررسی یکی از فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های مجازی که لحظه برخود موشک به هواپیما را نشان می‌داد، صحت آن را با نظر کارشناسان خود تأیید کرد.

آمریکا، کانادا، بریتانیا، و استرالیا اعلام کردند این هواپیما بر اثر برخورد موشک زمین به هوا سقوط کرده‌است، سخنگوی دولت ایران اما بی‌درنگ با انتشار بیانیه‌ای هرگونه برخورد موشک را تکذیب کرد و آن را «عملیات روانی دولت آمریکا» عنوان کرد.

با وجود تحلیل‌ها و خبرسازی‌های مختلف، همچنین پنهان‌کاری‌ها و تکذیب‌های متوالی، در نهایت در تاریخ ۲۱ دی ۱۳۹۸، شلیک موشک به پرواز ۷۵۲ توسط ستاد کل نیروهای مسلح ایران تأیید شد. دلیل شلیک موشک به این هواپیمای مسافربری، در اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح، «خطای انسانی غیرعمد در تشخیص شیء پرنده» اعلام شده‌است.

سازمان هواپیمایی کشوری ایران در اسفند سال گذشته با انتشار گزارشی مجددا مدعی خطای انسانی بعنوان عامل این حادثه شد.

این گزارش با واکنش تند مقامات کانادیی و اوکراینی مواجه شد و قرار است بزودی در این رابطه با کشورهایی که در این رابطه مرتبط هستند نشست گذاشته و ایران را ملزم به پاسخگویی شفاف کنند.

حادثه سقوط هواپیما اوکراینی   ناصر سراج  حادثه سقوط هواپیما اوکراینی    ناصر سراج  حادثه سقوط هواپیما اوکراینی  ناصر سراج

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا