ایرانجدیدترین اخبار

بازداشت فعالان و بستگان معترضان کشته شده در آستانه سالگرد مهسا

رژیم ایران، فعالان و بستگان معترضان کشته شده را در آستانه سالگرد مهسا بازداشت کرد

بازداشت فعالان و بستگان معترضان کشته شده در آستانه سالگرد مهسا

گروه‌های حقوق بشر به‌صورت محلی و بین‌المللی اعلام کردند که اقدامات جمهوری اسلامی در جلوگیری از تکرار احتمالی اعتراضات در آستانه سالگرد درگذشت مهسا امینی، شامل دستگیری فعالان حقوق زنان و افرادی از خانواده‌های کسانی که در خیزش سراسری سال گذشته کشته شده‌اند، در حال انجام است.

بازداشت فعالان و بستگان معترضان کشته شده در آستانه سالگرد مهسا
بازداشت فعالان و بستگان معترضان کشته شده در آستانه سالگرد مهسا

در ماه سپتامبر سال گذشته، مهسا امینی، یک دختر جوان ۲۲ ساله اهل کردستان ایران، پس از دستگیری توسط نیروهای پلیس امنیت اخلاقی که به عنوان بخشی از نیروی سرکوب رژیم شناخته می‌شوند، جان خود را از دست داد. او پس از بازداشت به یک مرکز بازآموزی منتقل شد و به اتهام عدم اطاعت از قوانین پوشش اجباری، به قتل رسید.

بزرگترین اعتراضی که جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر تجربه کرده، اعتراض به دلیل قتل مهسا امینی بوده که این اعتراضات با سرکوب وحشیانه توسط نیروهای امنیتی حکومت روبرو شده است.

در نوامبر سال گذشته، سازمان ملل اعلام کرد که بیش از ۳۰۰ نفر، از جمله بیش از ۶۰ کودک، در اعتراضات جان خود را از دست دادند.

با استناد به تحقیقاتی که کمیته حقوق بشر در سال گذشته منتشر کرده بود، سازمان ملل در گزارشی در ماه ژوئن اعلام نمود که هزاران اعتراض‌کننده در طول این ماه‌ها در سراسر کشور دستگیر شدند.

به گفته دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، جمهوری اسلامی هفت معترض، محمدمهدی کرمی، سیدمحمد حسینی، مجیدرضا رهنورد، محسن شکاری، مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی، را با اتهامات واهی و برای ایجاد ترس و ارعاب بین مردم اعدام کرد.

در هفته جاری، سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی اعلام کرد که در ۱۰ استان، خانواده‌های ۳۳ معترض جانباخته در ماه‌های اخیر با نقض حقوق بشر توسط رژیم تحت فشار قرار گرفته‌اند. همچنین، خانواده‌های دو نفر که به دلیل مشارکت در اعتراضات اعدام شده‌اند، مورد آزار، اذیت و ارعاب قرار گرفته‌اند.

رسانه های وابسته به حکومت اعلام کردند که ۱۲ نفر به اتهام تدارک ناآرامی و ناامنی در استان گیلان و در حاشیه دریای خزر دستگیر شدند.

مقامات جمهوری اسلامی به منظور ایجاد فشار حداکثری بر روی افراد صلح‌طلب در روزهای نزدیک به سالگرد درگذشت مهسا امینی، از تاکتیک‌های گوناگون استفاده می‌کنند.

بازداشت خودسرانه فعالان با هدف سرکوب نارضایتی مردم با مصونیت از مجازات و نقض مداوم حقوق بشر صورت می گیرد.

مشخص نیست که آیا همزمان با سالگرد کشته شدن مهسا امینی که توسط پلیس امنیت و اخلاق تهران به دلیل مضحک عدم رعایت حجاب اجباری بازداشت شده بود، تظاهرات بیشتری برنامه ریزی شده است یا خیر؛ اما بر اساس بررسی شبکه های اجتماعی پیش بینی میشود مردم ایران آرام نخواهند نشست.

یازده ماه پس از قتل مهسا، پلیس ایران، گشت‌های ارشاد را برای سرکوب زنان و برگرداندن حجاب از دست حکومت دررفته را از سر گرفت و اکنون مقامات جمهوری اسلامی در حال بررسی یک لایحه جدید سخت‌گیرانه در مورد حجاب هستند.

طرح لایحه حجاب و عفاف جمهوری اسلامی به‌طور گسترده مجموعه‌ای از پیشنهادات از جمله مجازات‌های حبس بسیار طولانی‌ برای زنان و دختران که از رعایت حجاب اجباری خودداری می‌کنند و تنبیهات سخت‌تر برای افراد معروف و مشاغلی که به نقض قوانین جمهوری اسلامی می‌پردازند، را شامل می شود.

بازداشت فعالان و بستگان معترضان کشته شده در آستانه سالگرد مهسابازداشت فعالان و بستگان معترضان کشته شده در آستانه سالگرد مهسا
بازداشت فعالان و بستگان معترضان کشته شده در آستانه سالگرد مهسا
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا