ایرانجدیدترین اخبار

ادامه اعتراضات در ایران: دگرگونی یک جنبش در برابر سرکوب

نافرمانی‌های مدنی، جنبشی برای مقابله با فشارهای حکومت شده است

ادامه اعتراضات در ایران: دگرگونی یک جنبش در برابر سرکوب

چندین ماه پس از قتل مهسا امینی، جنگ و نافرمانی‌های مدنی همچنان ادامه دارد، هر چند که اعتراضات خیابانی به دلیل سرکوب پلیس رو به کاهش بوده اما ایرانیان به مقاومت خود ادامه می دهند.

اعتراضات در جمهوری اسلامی: دگرگونی یک جنبش در برابر سرکوب
ادامه اعتراضات در ایران: دگرگونی یک جنبش در برابر سرکوب

در ایران همچنان باد اعتراضات می‌وزد و خشم مردم همچنان ادامه دارد، اما شکل آن تغییر یافته است و این نمایانگر یک تفکر پراکنده و فردی است. چرا که در برابر سرکوب و خشونت زیاد رژیم ایران، مقاومت ناچار به تطبیق می‌شود.

اعتراضات خیابانی به تدریج کاهش یافته‌اند، اما جنبش فمینیستی همچنان پویاست. زنان از پوشیدن حجاب اجباری در خیابان امتناع می‌کنند و ملاهای حاکم بر تهران را با مشکلات مواجه کرده است.

امروز، انقلاب در جامعه وارد یک مرحله جدید شده و رژیم ایران به شیوه‌ای متفاوت از سابق، به سرکوب روی آورده: بستن بانک‌ها و فروشگاه‌هایی که خدماتی به زنان بی‌حجاب ارائه می‌دهند و نصب دوربین‌های نظارتی؛ اما همه این اقدامات ناکارآمد بوده‌اند و سرکوب نتوانسته وضعیت را به حالت قبل از قتل مهسا امینی بازگرداند.

این بحران جامعه بین‌المللی را به سرعت تحت تأثیر قرار داد: در ماه‌های اخیر، رهبران کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین ایالات متحده، عوامل نقض حقوق بشر در ایران را مورد تحریم قرار دادند که این شامل فرماندهان سپاه پاسداران و فراجا، پلیس انتظامی ایران نیز می‌شود.

دارایی های آنها در اروپا مسدود و ورود آنها را به اتحادیه اروپا ممنوع کرده‌اند.

آیا تغییر رژیم امکان پذیر است؟

جواب این سئوال این است: بله، ممکن است زمان بر باشد، اما در هر صورت تاریخ نشان داده مردم دیکتاتورها را سرنگون خواهند کرد.

در حال حاضر تعداد زیادی از افراد و گروه‌های مخالف سیاسی به وجود آمده‌اند. آنها نیاز دارند تا نظرات یکدیگر را بشنوند و احتمالاً به سوی تشکیل ائتلاف‌هایی حرکت کنند تا در نهایت توانایی سرنگونی رژیم را داشته باشند.

جوانان ایرانی به طرفداری از این موضوع در سراسر جهان پرداخته‌اند: میلیون‌ها نفر در کشورهایی چون کانادا، آمریکا و اروپا به این جنبش پیوسته‌اند. تشکیل جریان‌های اپوزیسیون در جامعه ایرانی مقیاس بزرگی برای تغییر در نظام فعلی فراهم آورده است. این کار به آنها اعتبار می‌بخشد تا بتوانند قشر خاکستری را قانع کنند که به جنبش بپیوندند.

اگر خیزش انقلابی نتواند در کوتاه مدت رژیم را سرنگون کند، تأثیر آن در بلندمدت به مراتب بزرگتر است و در ایران شاهد جنگ‌های داخلی و انقلاب گرسنگان خواهیم بود.

بنابراین خیزش تمام نشده و قیام‌های دیگر پیش روی جمهوری اسلامی است و مردم به محض فراهم شدن فرصت اقدام می‌کنند؛ شمارش معکوس از روزی که مهسا را به قتل رساندند، آغاز شده است.

ادامه اعتراضات در ایران: دگرگونی یک جنبش در برابر سرکوب
ادامه اعتراضات در ایران: دگرگونی یک جنبش در برابر سرکوب
مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا