ایرانجدیدترین اخبار

ایران به زودی راه اندازی آزمایشی ارز دیجیتال بانک مرکزی خود را آغاز می کند

ایران مرحله توسعه استیبل کوین خود را به پایان رسانده و در آستانه راه اندازی مرحله آزمایشی است

بانک مرکزی ایران به زودی راه اندازی آزمایشی ارز دیجیتال، استیبل کوین خود را آغاز می کند

بانک مرکزی ایران از احتمال راه اندازی مرحله آزمایشی استیبل کوین (CBDC) خود در آینده نزدیک خبر داد اما به جزییات بیشتری در مورد بازه زمانی این برنامه اشاره نکرد.

بنا بر گزارش ها بانک مرکزی ایران (CBI) در حال برنامه ریزی برای راه اندازی مرحله آزمایشی ارز دیجیتال بانک مرکزی (استیبل کوین) در آینده نزدیک است.  طبق گزارشی از خبرگزاری کار ایران (ایلنا) معاون مدیرکل بانک مرکزی گفته است که استیبل کوین ها (CBDC) می تواند به حل مشکل تناقضات سیستم مالی کشور کمک کند.

در ایران توسعه ارز دیجیتال رایج کشور از سال ۲۰۱۸ در شرکت خدمات انفورماتیک {بازوی اجرایی بانک مرکزی ایران} آغاز شده است. مرحله توسعه به پایان رسیده است و یک مرحله آزمایشی به زودی راه اندازی خواهد شد. با این حال بانک مرکزی ایران جزییات چندانی در مورد بازه زمانی راه اندازی مرحله آزمایشی منتشر نکرد.

بنا بر گزارش ها استیبل کوین ایران با استفاده از پلتفرم هایپرلجر فابریک که توسط لینوکس فوندیشن (Linux Foundation) میزبانی می شود توسعه یافته است. کوین تلگراف برای درخواست اظهارنظر با هایپرلجر (Hyperledger) تماس گرفت اما تا زمان انتشار این خبر پاسخی دریافت نکرد. بانک مرکزی ایران به زودی راه اندازی آزمایشی ارز دیجیتال، استیبل کوین خود را آغاز می کند

(هایپرلجر فابریک: هایپر لجر فابریک به جای یک بلاک چین ساده، مبنایی برای توسعه ی راه حل ‌های مبتنی بر بلاک چین با یک معماری پیمانه ای است. با استفاده از Fabric، اجزای مختلف بلاک چین (مانند سرویس‌‌‌‌های عضویت و یا نظرسنجی گروهی) می‌توانند Plug و Play شوند. در واقع پروژه ی Fabric ساختاری ارائه می‌‌دهد تا شرکت ‌ها بتوانند شبکه‌‌‌‌های بلاک چینی اختصاصی خود را با سرعتی بالا (بیش از ۱۰۰۰ تراکنش در ثانیه) در آن قرار دهند.)

ایران به دلیل تحریم های اقتصادی سنگینی که توسط ایالات متحده متحمل شده دچار مشکلات مالی و اقتصادی قابل ملاحظه ای شده است. به دلیل وجود این مشکلات، ایران به سراغ کریپو رفت و از جمله اولین کشورهایی بود که به امید احیای اقتصاد استخراج بیت کوین را قانونی اعلام کرد، با این وجود به دلیل کمبود شدید و قطعی های مکرر برق در مواقع متعدد ناچار شد که عملیات استخراج را موقتا تعطیل کند. بانک مرکزی ایران به زودی راه اندازی آزمایشی ارز دیجیتال، استیبل کوین خود را آغاز می کند

ایران علاوه بر این با امید به دور زدن تحریم های مربوط به بازرگانی در حال بررسی امکان استفاده از کریپوکارنسی ها برای تجارت بین المللی است. همانطور که قبلا توسط کوین تلگرام گزارش شد بانک مرکزی ایران و وزارت تجارت ایران به توافقی برای متصل کردن پلتفرم پرداخت بانک مرکزی به یک سیستم بازرگانی دست یافتند که به کسب و کارها اجازه می دهد پرداخت های خود را با کیپتوکارنسی ها تسویه کنند.

در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ کشور مشغول کار روی پروژه های ارز دیجیتال رایج کشور (sovereign digital currency) خود هستند، در حالی که تنها تعداد انگشت شماری از این کشورها به مرحله راه اندازی آزمایشی رسیده اند. چین در حال حاضر پیشتاز است: چین توسعه استیبل کوین خود را در سال ۲۰۱۹ به پایان رساند و در حال حاضر مشغول تست انبوه در سراسر استان ها و بخش های خرده فروشی مختلف است.

فرانسه و سوئیس چندین مرحله آزمایشی فرامرزی اجرا کرده اند. انتظار می رود که کره جنوبی، ژاپن و روسیه در سال ۲۰۲۲ مرحله آزمایشی راه اندازی کنند، در حالی که ایالات متحده در مرحله بحث و بررسی است. طبق وبسایت ردیاب آتلانتیک استیبل کوین (Atlantic CBDC)، ۹ کشور در حال حاضر استیبل کوین خود را راه اندازی کرده اند، ۱۴ کشور در مرحله آزمایشی هستند، ۱۶ کشور در مرحله توسعه قرار دارند، ۴۱ کشور هنوز در حال تحقیق هستند و دو کشور نیز برنامه های استیبل کوین خود را لغو کرده‌اند. بانک مرکزی ایران به زودی راه اندازی آزمایشی ارز دیجیتال، استیبل کوین خود را آغاز می کند

بانک مرکزی ایران به زودی راه اندازی آزمایشی ارز دیجیتال، استیبل کوین خود را آغاز می کند
بانک مرکزی ایران به زودی راه اندازی آزمایشی ارز دیجیتال استیبل کوین خود را آغاز میکند

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا