ایرانجدیدترین اخبارجهان

مذاکرات برجام روز پنجشنبه در وین از سر گرفته خواهد شد

مذاکراه کنندگان ارشد ایران و ایالات متحده آمریکا برای مذاکرات هسته‌ای به وین می‌روند

مذاکرات برجام روز پنجشنبه در وین از سر گرفته خواهد شد

مقامات هر دو دولت روز چهارشنبه گفتند که مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران و یک نماینده ارشد ایالات متحده آمریکا این هفته برای گفتگو درباره احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به وین سفر خواهند کرد و روند مذاکرات را که در ماه جون متوقف شده بود از سر خواهند گرفت.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت تهران آماده دستیابی به توافقی است که حقوقش را تضمین کند.

کنعانی گفت «علی باقری کنی (مذاکره کننده ایرانی) تا ساعاتی دیگر تهران را ترک می کند؛ در این دور از گفتگوها که طبق روال گذشته با هماهنگی اتحادیه اروپا برگزار می شود، نظرات ارائه شده از سوی طرف های مختلف مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.»

یک مقام آمریکایی بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت که راب مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، این هفته برای گفتگو در مورد احیای توافق هسته‌ای به وین سفر خواهد کرد.

ماه گذشته جوزپ بورل دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفت که پیش نویس متن جدیدی را برای احیای توافق پیشنهاد کرده است که بر اساس آن ایران برنامه هسته‌ای خود را در ازای لغو تحریم های اقتصادی محدود می‌کند.

در ماه مارس پس از ۱۱ ماه گفتگوهای غیرمستقیم بین تهران و دولت جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در وین به نظر می‌رسید که این توافق در آستانه احیا است.

اما پس از آن مذاکرات به دلیل موانعی از جمله درخواست تهران مبنی بر اینکه واشینگتن باید تضمین کند که هیچ یک از روسای ‌جمهوری آمریکا مانند دونالد ترامپ از توافق خارج نخواهد شد، شکست خورد.

جو بایدن نمی تواند چنین ضمانتی بدهد زیرا توافق هسته‌ای یک تفاهمنامه سیاسی غیر الزام آور است و یک معاهده قانونی الزام آور نیست.

یک مقام ایرانی به رویترز گفت که مذاکرات در وین «به شیوه نشست دوحه» خواهد بود؛ در نشست دوحه انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا به دلیل خودداری تهران از مذاکره مستقیم با واشینگتن بین علی باقری کنی و رابرت مالی رفت و آمد می کرد.

یک مقام ایرانی که به شرط ناشناس ماندن صحبت می کرد گفت که مذاکرات روز پنجشنبه از سر گرفته خواهد شد.

راب مالی نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران گفت که برای پرواز به وین آماده می شود ولی اشاره کرد که انتظار ندارد پیشرفت قابل ملاحظه‌ای حاصل شود.

مذاکرات برجام روز پنجشنبه در وین از سر گرفته خواهد شد

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا