ایرانجدیدترین اخبار

رژیم ایران از جنگ غزه به عنوان پوششی برای اعدام ۱۲۷ نفر استفاده کرد

گروه های حقوق بشر افزایش نگران کننده‌ای را در تعداد زندانیان اعدام شده توسط رژیم تهران از ۷ اکتبر ثبت کرده‌اند

رژیم ایران از جنگ غزه به عنوان پوششی برای اعدام ۱۲۷ نفر استفاده می کند

به گفته گروه های حقوق بشری، رژیم ایران از زمان حملات حماس در ۷ اکتبر بیش از ۱۲۷ نفر از جمله زنان و کودکان را اعدام کرده است.

رژیم ایران از جنگ غزه به عنوان پوششی برای اعدام 127 نفر استفاده می کند
رژیم ایران از جنگ غزه به عنوان پوششی برای اعدام ۱۲۷ نفر استفاده می کند

بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط حقوق بشر ایران (IHR) و سازمان هنگاو مستقر در نروژ، از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس، اعدام‌ها افزایش نگران‌کننده‌ای داشته است.

گروه سوم، فعالان حقوق بشر در ایران (HRA) با تایید افزایش چشمگیر اعدام‌ها از زمان حملات ۷ اکتبر، اظهار داشتند که رژیم ایران روز چهارشنبه هفته گذشته هفت نفر را در مدت ۲۴ ساعت اعدام کرد.

فعالان حقوق بشر و خانواده های کشته شدگان رژیم ایران را متهم کرده اند که از مشغله جهانی در مورد جنگ در غزه به عنوان پوششی برای انتقام گرفتن از مخالفان استفاده می کند و مردم را بدون روند قضایی به قتل می رساند.

محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، گفت از زمان شروع جنگ، تمرکز بین المللی کمی بر وضعیت حقوق بشر در ایران صورت گرفته است و هیچ واکنش قابل توجهی به افزایش چشمگیر اعدام ها وجود نداشته است. سازمان او دو برابر تعداد اعدام ها را در ماه های اکتبر و نوامبر در مقایسه با اوت و سپتامبر ثبت کرده است.

از جمله افرادی که در دو ماه گذشته به قتل رسیده اند، می توان به یک کودک به نام حمیدرضا آذری ۱۷ ساله اشاره کرد که هفته گذشته سازمان ملل مرگ او را تأسف بار توصیف کرد.

سازمان حقوق بشر مدعی است که آذری پس از اعتراف اجباری به جرم قتل در زندان سبزوار اعدام شد و رسانه‌های دولتی هنگام گزارش مرگ وی به دروغ سن او را ۱۸ سال اعلام کردند.

رژیم ایران همچنین میلاد زهروند ۲۱ ساله، هشتمین معترض مرتبط با جنبش زنان، زندگی، آزادی را به دلیل شرکت در تظاهرات سراسری ضد رژیم که سال گذشته پس از مرگ مهسا امینی در سراسر ایران آغاز شد، اعدام کرد.

سازمان ملل همچنین اعدام زهروند را محکوم کرد و گفت که اطلاعات موجود نشان می‌دهد که محاکمه وی فاقد الزامات اساسی برای رسیدگی عادلانه طبق قوانین بین‌المللی حقوق بشر است و گزارش‌هایی مبنی بر بازداشت والدین زهروند در پی اعدام او ثبت شده است.

رژیم ایران از جنگ غزه به عنوان پوششی برای اعدام 127 نفر استفاده می کند
رژیم ایران از جنگ غزه به عنوان پوششی برای اعدام ۱۲۷ نفر استفاده می کند

رژیم ایران به درخواستی مبنی بر تایید تعداد اعدام‌هایی که از ۷ اکتبر تاکنون انجام داده است، پاسخ نداده و آمار رسمی درباره تعداد کشته‌شدگان در کشور منتشر نمی‌کند.

در ماه اکتبر، سازمان ملل رژیم ایران را به دلیل اجرای سرعت نگران کننده اعدام ها محکوم کرد. طبق داده‌های این سازمان، حداقل ۴۱۹ نفر بین ژانویه تا ژوئیه امسال جان خود را از دست داده‌اند که نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ افزایش ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.

اما گروه‌های حقوق بشر ایرانی اکنون می‌گویند که افزایش اعدام‌ها در دو ماه گذشته، مجموع احکام اعدامی را که رژیم ایران از آغاز سال ۲۰۲۳ اجرا کرده است، به بیش از ۷۰۰ نفر رسانده است. فعالان حقوق مدنی در داخل کشور می‌گویند این اعدام‌ها انجام شده است. در زمان سرکوب مستمر و وحشیانه توسط مقامات رژیم که مصمم به برقراری مجدد اقتدار خود پس از ماه‌ها اعتراض و ناآرامی بودند.

 اگر اخبار اعدام یا قتل را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذاریم، با آزار و اذیت یا دستگیری مواجه می‌شویم. آنها از سکوت جامعه جهانی برای انتقام از فراخوان های ما برای آزادی استفاده می کنند.

رژیم ایران با اتهاماتی مبنی بر اجرای احکام اعدام به صورت مخفیانه، بدون اطلاع اعضای خانواده و بدون اجازه دادن به کسانی که در معرض اعدام قرار دارند، به وکالت دسترسی پیدا کنند.

خانواده حسینعلی دل بلوچ ۲۷ ساله که به دلیل جرایم مواد مخدر به اعدام محکوم شده است، می گویند پیش از اعدام ناگهانی و مخفیانه در ۱۹ اکتبر در زندان مرکزی بیرجند، بنا بر گزارش ها به دلیل کمبود شواهد، مجازات وی کاهش یافته بود. خانواده او می‌گویند که از قبل به آنها گفته نشده بود و قبل از مرگ فرصتی برای دیدن او نداشتند.

معین خزائلی، وکیل حقوق بشر دادبان، مرکز مشاوره و آموزش حقوقی فعالان، گفت در اکثر موارد، حداقل ۹۵ درصد، متهمان فاقد وکالت بوده و وکیلی برای حمایت از آنها نداشتند. 

در بیشتر پرونده‌هایی که در دست دادگاه انقلاب بود، متهمان حتی به پرونده‌ها دسترسی نداشتند و حتی نمی‌دانستند چه اتهامی دارند.

رژیم ایران از جنگ غزه به عنوان پوششی برای اعدام 127 نفر استفاده می کند
رژیم ایران از جنگ غزه به عنوان پوششی برای اعدام ۱۲۷ نفر استفاده می کند

سرکوب منتقدان رژیم و کسانی که به گروه‌های اقلیت تعلق دارند همچنان در سیستان و بلوچستان، مناطق کردنشین و در میان جامعه بهایی افزایش یافته است.

به گزارش گروه‌های حقوق بشری، از ابتدای ماه اکتبر، ۳۸ شهروند بهایی به طور دسته جمعی توسط مقامات قضایی به بیش از ۱۳۳ سال حبس محکوم شده‌اند. جامعه بهایی بزرگترین اقلیت غیرمسلمان ایران را تشکیل می دهد و در معرض دستگیری های دسته جمعی، آدم ربایی و حبس های طولانی مدت قرار گرفته است.

فعالان حقوق بشر همچنین می‌گویند که رژیم ایران در هفته‌های اخیر زندانیانی را که سال‌ها و گاه چندین دهه در بازداشت بوده‌اند، اعدام می‌کند، زیرا پرونده‌های آنها در سیستم قضایی پیش می‌رود.

میثم چندانی ۲۲ ساله بود که در سال ۱۳۹۰ در استان سیستان و بلوچستان توسط نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی در سراوان دستگیر و به اتهام محاربه محکوم شد. فعالان ادعا می کنند که چاندانی برای سال ها با شکنجه روبرو بوده و قبل از مرگش در ۱۱ نوامبر از کمک پزشکی به او خودداری شده است.

بسیاری از کسانی که در هفته های اخیر به قتل رسیده اند به جرایم مرتبط با مواد مخدر متهم شده اند.

در ۱۵ نوامبر، زرخاتون مزارزهی، ۴۶ ساله، که یک مادر و مادربزرگ بود، پس از متهم شدن به جرایم مربوط به مواد مخدر به اعدام شد. یکی از بستگان گفت که او یک بیوه بود و از تمام خانواده خود حمایت می کرد و پس از متهم شدن به او اجازه دسترسی به وکیل داده نشد و اتهامات را رد کرد.

آنها گفتند زرخاتون تسلیم فشار برای اعتراف نشد. جهان نباید شک کند که اعدام‌ها در بلوچستان برای ایجاد رعب و وحشت در میان مردم افزایش یافته و خواهد شد.

اقلیت بلوچ، که اکثر آنها مسلمانان سنی هستند، به طور نامتناسبی مورد هدف قرار گرفته اند و تقریباً یک سوم اعدام ها را به خود اختصاص داده اند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا