ایرانجدیدترین اخبار

رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ در مجلس / عدم حضور رئیس جمهور / درگیری لفظی نمایندگان دولت و مجلس

در روز پرتنش مجلس و دولت ایران چه گذشت؟

کلیات بودجه ۱۴۰۰ در مجلس رد شد / رئیس جمهور در مجلس حضور نداشت

رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ در مجلس / عدم حضور رئیس جمهور / درگیری لفظی نمایندگان دولت و مجلس

نمایندگان مجلس در جلسه علنی سه شنبه ۱۴ بهمن، پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان، کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ را رد کردند.

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ صبح سه شنبه در دستور کار صحن علنی مجلس نمایندگان ایران قرار گرفت و در نهایت پس از ارائه نظرات مخالفان و موافقان لایحه بودجه، نمایندگان با ۱۴۸ رأی مخالف، ۹۹ موافق و ۱۲ رأی ممتنع، کلیات بودجه رد کردند.

رئیس مجلس ، محمدباقر قالیباف پیش از رأی گیری درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت ما امروز براساس آئین نامه و نظراتی که از حوزه قوانین اخذ شده کلیات بودجه را به رأی خواهیم گذاشت که اگر رأی بیاورد برای ورود به جزئیات مبنای رسیدگی ما گزارش کمیسیون تلفیق است و البته اگر لایحه بودجه تصویب نشود دولت باید آن را اصلاح و به مجلس ارجاع دهد.

 

اعتراض به غیبت روحانی/ قالیباف : دعوت کردیم روحانی نیامد

 

غیبت رئیس جمهور ، حسن روحانی در نشست علنی امروز مجلس و در جریان رسیدگی به کلیات بودجه ۱۴۰۰ موجب شد تا نمایندگان به این رویه اعتراض کنند که رئیس مجلس گفت از ۱۰ روز قبل نامه کتبی نوشتم و از رئیس‌جمهور به طور رسمی دعوت کردم؛ رئیس جمهور این دعوت را اجابت نکردند، لذا ما وظیفه خود را انجام داده‌ایم.

 

نوبخت ، معاون رئیس جمهور : چرا مجلس اصلاح ساختار بودجه را در لایحه ۱۴۰۰ عملیاتی نکرد؟

 

محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه بعد از بیان نظرات موافق و مخالف درباره بودجه ۱۴۰۰ گفت ۱۲ آذر که لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس تقدیم شد اظهاراتی از سوی نمایندگان مجلس درباره اشکالات بودجه بیان شد؛ این سئوال وجود دارد که آیا این اشکالات برطرف شده است؟

نوبخت گفت به محض تقدیم لایحه بودجه به مجلس که در دوره دولت یازدهم و دوازدهم که در همه این سالها قانون رعایت شده است و من هم‌اکنون طبق اصل ۱۲۶ قانون اساسی که امور برنامه و بودجه از اختیارات رئیس جمهور است و می‌تواند به فردی تفویض شود و هم‌اکنون به من تفویض شده در حال صحبت با نمایندگان براساس این اصل قانون اساسی هستم. اولین انتقادی که درباره بودجه مطرح می‌شد مربوط به منابع و مصارف در لایحه بودجه ۱۴۰۰ است که با تعابیر مختلف از آن انتقاد شد.

 

مخالفان کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ چه گفتند؟

 

علی بابایی ‌کارنامی نماینده ساری در مخالفت با لایحه بودجه ۱۴۰۰، فقدان کاهش اتکای به نفت و عدم افزایش شفافیت را در لایحه دولت مورد اشاره قرار داد و گفت انضباط مالی شرکت‌های دولتی که منشأ فساد در کشور هستند را در بودجه ۱۴۰۰ مشاهده نمی‌کنیم ضمن اینکه فساد و رانت هم در بودجه وجود دارد.

نماینده ساری به مواردی دیگر همچون بی توجهی به تولید، عدم رشد اقتصادی، بی توجهی به سلامت و فرهنگ در شرایط کرونایی، رشد نقدینگی و نبود فضای عدالت در جامعه و حمایت معیشتی از مردم اشاره کرد.

او با بیان اینکه کسری بودجه سال آتی ۳۲۰ هزار میلیارد تومان است گفت تراز عملیاتی بودجه متأسفانه افزایش پیدا کرده که معنایش رشد نقدینگی در جامعه و سالی تورم‌ زا است.

 

پورابراهیمی: جای خالی اصلاح ساختاری در بودجه

 

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در مخالفت با کلیات بودجه گفت ما باید ارزش پول ملی را تقویت کنیم کمک به مردم فقط پرداخت نیست درست است که در کوتاه مدت و شرایط اضطراری کمک باید صورت بگیرد، اما در بلند مدت یک اشتباه راهبردی است. پیشنهاد می‌کنیم کلیات را کنار بگذارید و اجازه دهید دولت بودجه را اصلاح کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با اشاره به حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گفت با حذف ارز ترجیحی کاملا موافقم چرا که تنها ایجاد فساد می‌کند، اما قرار نبود که با حذف ارز ترجیحی منابع آن را تبدیل به پول کرده و یارانه‌ها را افزایش دهیم. این امر برای مردم دغدغه ایجاد می‌کند.

 

موافقانی که مخالف لایحه دولت بودند/ لایحه دولت افتضاح بود

 

ابوالفضل ابوترابی ، نماینده مردم نجف‌آباد به عنوان موافق کلیات طی سخنانی گفت سال قبل که بودجه رد شد به کمیسیون تلفیق ارجاع شد در هر صورت نظر هیأت رئیسه ملاک است اما اگر امسال لایحه بودجه ۱۴۰۰ به دولت برگردد قطعا به ناکجاآباد می‌رود.

نماینده نجف‌آباد گفت همه معتقدند لایحه دولت افتضاح بوده است اما اتفاقی که در کمیسیون تلفیق افتاد قدم رو به مثبتی بود اما ایده‌آل نیست.

 

دلخوش : بودجه را رد کنیم دولت فقط آن را بزک می‌کند

 

سید کاظم دلخوش نماینده صومعه‌سرا بعنوان یکی دیگر از موافقان یادآور شد : کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق تایید شده است و با رد کلیات بودجه، دولت آن را بزک کرده و به مجلس می‌فرستد.

نماینده صومعه‌سرا گفت ارز ۴۲۰۰ تومانی فساد می‌آورد، این در حالیست که ۲.۵ میلیارد دلار آن به دارو تخصیص یافته و ۵.۵ میلیارد دلار آن به فقرا، محرومین و کالاهای ضروری مردم؛ بایستی با کلیات بودجه موافقت کنیم و در جزئیات آن را تغییر دهیم.

 

الیاس نادران : شعار ندهید، دولت باید به جای فرافکنی پاسخگو باشد

 

الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق با بیان اینکه اگر دولت عرضه داشته باشد، ارز کشور را ارزان کند، ما ۵ هزار تومان این نرخ را کم می کنیم، گفت شعار ندهید، ظرف ۳ سال گذشته ۵۰ میلیارد دلار ارز به وارد کننده ها داده شد، اما قیمت روغن مصرفی از ابتدای سال ۱۰۰ درصد افزایش یافت. مردم مرغ و تخم مرغ را با ارز ۲۳ هزار تومانی می خرند، مابه التفاوت این قیمت ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی کجاست؟ دولت باید به جای فرافکنی پاسخگو باشد. دولت اقرار کرده که ۹۳ هزار میلیارد تومان دچار کسری بودجه شده است. امنیت کشور را به منابع صندوق توسعه ملی بسته اند. مسئول آشوب بنزینی چه کسی بود، قطعا دولت عرضه این را نداشته این موضوع را مهار کند و کشور را به آن روز رساند.

 

قالیباف: دولت تعامل مناسبی برای بودجه با مجلس نداشت

 

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس پس از رد کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور گفت لایحه‌ای که دولت ارائه کرد دارای درآمدهای غیرواقعی، کسری بودجه و وابستگی به نفت بود که همه این موارد در کمیسیون تلفیق بررسی و اصلاح شد و امروز نیز گزارش آن به صحن مجلس به نمایندگان ارائه شد.

توجه به معیشت مردم و مناطق مردم، حذف رانت، توجه به تولید و اشتغال و سیاست تک‌نرخی و موارد ارزی برای جلوگیری از رانت کارهای اساسی بود که کمیسیون تلفیق انجام داد اما دولت تعامل مناسبی برای بودجه‌ای که اصلاح ساختار آن نیز مطرح بود، نداشت و امروز هم شما نمایندگان در دفاع دولت از بودجه شاهد این موضوع بودید.

قطعا دولت باید اصلاح ساختار بودجه را انجام داده است و لایحه را به مجلس مجدد ارسال کند، همچنین از تجربه امور صورت گرفته در کمیسیون تلفیق نیز استفاده شود.

قطع میکروفن نوبخت

 

در مجموع نمایندگان مجلس انتقاداتشان را در حضور معاون حسن روحانی در مجلس بیان کردند اما وقتی اختلافات رنگ بیشتری گرفت که محمدباقر نوبخت به عنوان نماینده دولت و رئیس برنامه و بودجه پشت تریبون قرار گرفت تا از لایحه دولت حمایت کند.

او در صحبت‌هایش انتقادات مهمی را نسبت به مجلس بیان کرد که در همان لحظه فریاد « دو دو » کردن نمایندگان بلند شد اما ماجرا به همینجا ختم نشد و درست در میانه صحبت‌های نوبخت بود که میکروفن او قطع شد.

نوبخت اعتراض خود را خطاب به قالیباف با میکروفن بسته اعلام کرد اما قالیباف این موضوع را خارج از وظایف خود دانست و اعلام کرد که فرصت ۲۰ دقیقه‌ای شما تمام شد و قطع میکروفن دست ما نیست!! و این اتفاق برای نمایندگان دیگر هم رخ داد.

 

حسینی : جرم کمیسیون تلفیق آن بود که اسرار هویدا کرد

 

شمس الدین حسینی در واکنش به اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت شما میگویید که کمیسیون تلفیق عدد ۸۴۱ هزار میلیارد تومان را به هزار و یکصد و هزار میلیارد افزایش داد و بینی و بین‌الله شما نامه ننوشتید که ۵۳ هزار میلیارد تومان اوراق مالی جدید منتشر شود؟

آیا شما در بند (و) تبصره (۲) مبلغ ۹۰ هزار میلیارد تومان نگذاشتید و آیا اگر کمیسیون تلفیق این عدد را از دل تبصره‌ها به جدول اضافه کرد، اسم آن شفاف‌سازی ست یا تأیید کردن لایحه‌ای که مخفی‌کاری داشته است؟

لایحه بودجه ۱۴۰۰ پر از اسرار است، شما در مورد وابستگی به نفت گفتید، در حالی که دولت می‌خواست با فروش ۱۷.۳ میلیارد دلار مبلغ ۱۹۲ هزار تومان پول به خزانه بریزد، ما گفتیم با عدد ۱۵ هزار میلیارد دلار مبلغی که باید به خزانه ریخته شود بیشتر از این است. بنابراین درست نیست که ما رانت و فساد را ترویج کنیم و بعد بگوییم به دنبال دزد بدویم.

من واقعا تأسف می‌خورم و باید اعلام کنم وقتی به رئیس کل بانک مرکزی گفتم آیا شما می‌دانید برای ارقام تبصره (۱۴) مبلغ ۱۷ هزار و ۱۵۰ تومان محاسبه شده است؟ رئیس کل بانک مرکزی گفت از آن خبر ندارم که گفتم از آقای پورمحمدی بپرسید.

جرم کمیسیون تلفیق بودجه این بود که اسرار هویدا می‌کرد چون فکر می‌کرد مردم حق دارند بدانند که بشکه نفت به چه سختی به دست می‌آید و به چه راحتی به حراج گذاشته می‌شود.

مردم بدانید کالاهایی که می‌خرید با نرخ ETS است نه ارز ۴۲۰۰ تومانی بنابراین ما به دنبال کدام دزد بدویم، این گرگ سالهاست که با گله آشنا است.

 

رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ در مجلس / عدم حضور رئیس جمهور / درگیری لفظی نمایندگان دولت و مجلس
رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ در مجلس / عدم حضور رئیس جمهور / درگیری لفظی نمایندگان دولت و مجلس

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا